Formacja człowieka, rodziny i narodu w myśli prymasa Wyszyńskiego WT-P-FW-MPW
1. Droga życia i formacji prymasa S. Wyszyńskiego
2. Działalność społeczna ks. S. Wyszyńskiego w okresie międzywojennym
3. Teologia pracy w ujęciu ks. S. Wyszyńskiego
4. Godność człowieka jako wartość wychowawcza w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskie-go
5. Rola rodziny w życiu narodu i Kościoła w świetle nauczania prymasa S. Wyszyńskiego
6. Formacja rodziców przedmiotem troski pastoralnej prymasa S. Wyszyńskiego
7. Teologia narodu prymasa S. Wyszyńskiego
8. Wychowanie do patriotyzmu w świetle nauczania prymasa S. Wyszyńskiego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy:
EK 1. Student przybliża sylwetkę i nauczanie prymasa S. Wyszyńskiego
EK 2. Charakteryzuje główne wskazania prymasa S. Wyszyńskiego dotyczące formacji czło-wieka
umiejętności:
EK 3. Projektuje w zespole (lub indywidualnie) działania promujące myśl prymasa S. Wyszyń-skiego w zakresie formacji osobowej, rodzinnej i narodowej
kompetencji społecznych:
EK 4. Potrafi samodzielnie dokonywać oceny zagrożeń dotykających współczesne społeczeń-stwa i znajdować w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego propozycje rozwiązań
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 15 godz.
Praca własna studenta w oparciu o materiały źródłowe i opracowania: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 45 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1. Student przybliża sylwetkę i nauczanie prymasa S. Wyszyńskiego
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych informacji p życiu i działalności pasterskiej prymasa S. Wyszyńskiego;
Dst (3): poprawnie omawia najważniejsze etapy życia prymasa S. Wyszyńskiego i przybliża najważniejsze jego dokonania pastoralne;
Db (4): syntetycznie charakteryzuje bieg życia prymasa S. Wyszyńskiego w powiązaniu z kon-tekstem historycznym oraz przedstawia zarys jego programu duszpasterskiego;
Bdb (5): precyzyjnie analizuje bieg życia prymasa S. Wyszyńskiego w powiązaniu z kontek-stem historycznym, formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy oraz przedstawia założenia jego programu duszpasterskiego.
EK 2. Charakteryzuje główne wskazania prymasa S. Wyszyńskiego dotyczące formacji czło-wieka
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych założeń antropologii obecnej w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego;
Dst (3): poprawnie przybliża najważniejsze aspekty antropologii prymasa S. Wyszyńskiego i wskazuje na jej źródła;
Db (4): prawidłowo opisuje założenia antropologii prymasa S. Wyszyńskiego i charakteryzuje jej znaczenie dla proponowanej przez niego formacji osobowej;
Bdb (5): precyzyjnie analizuje cele formacji osobowej pedagogiki prymasa S. Wyszyńskiego odwołując się do podstaw antropologicznych, a także wymienia środki i metody formacyjne służące osiągnięciu zakładanych celów.
umiejętności:
EK 3. Projektuje w zespole (lub indywidualnie) działania promujące myśl prymasa S. Wyszyń-skiego w zakresie formacji osobowej, rodzinnej i narodowej
Ndst (2): nie potrafi podać przykładu działania (o charakterze wychowawczym) służącego pro-mocji myśli prymasa S. Wyszyńskiego;
Dst (3): potrafi podać przykład działania (o charakterze wychowawczym) służącego promocji myśli prymasa S. Wyszyńskiego;
Db (4.): prezentuje cykl działań o charakterze duszpastersko-katechetycznym służących pro-mowaniu myśli prymasa S. Wyszyńskiego w zakresie formacji osobowej, rodzinnej i narodo-wej;
Bdb (5): prezentuje cykl działań o charakterze duszpastersko-katechetycznym służących pro-mowaniu myśli prymasa S. Wyszyńskiego w zakresie formacji osobowej, rodzinnej i narodo-wej, omawia ich cele, metody oraz środki prowadzące do ich osiągnięcia, a także dokonuje kry-tycznej analizy potencjalnych efektów.
kompetencji społecznych:
EK 4. Potrafi samodzielnie dokonywać oceny zagrożeń dotykających współczesne społeczeń-stwa i znajdować w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego propozycje rozwiązań
Ndst (2): nie potrafi wskazać kilku przykładów duchowych zagrożeń mających wpływ na kon-dycję społeczeństwa;
Dst (3): potrafi podać przykłady współczesnych duchowych zagrożeń społecznych i odnieść je do nauczanie prymasa S. Wyszyńskiego;
Db (4): charakteryzuje przemiany społeczne w perspektywie aksjologii chrześcijańskiej oraz wskazuje ich możliwy wpływ na życie współczesnych, a następnie interpretuje je w odniesieniu do przykładów działań i nauczania prymasa S. Wyszyńskiego;
Bdb (5): analizuje kierunki przemian społecznych, ocenia je w świetle aksjologii chrześcijań-skiej oraz przewiduje ich dalsze następstwa. Przeprowadzoną analizę konfrontuje z założeniami formacji osobowej, rodzinnej i narodowej proponowanej przez prymasa S. Wyszyńskiego.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%;
- opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę oraz dokumenty;
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100% lub opracowanie projektu katechetycznego.
Literatura
Bednarczyk R., Prawa, obowiązki i zadania wychowawcze rodziców w myśli Prymasa Stefana Wyszyńskiego. Studium katechetyczne, Warszawa 2017.
Lewandowski J., Teologia narodu u kardynała Stefana Wyszyńskiego, „Ateneum Kapłańskie” 73 (1981) t. 97.
Mierzwiński B., Małżeństwo, rodzina, obrona życia w ujęciu kardynała Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021.
Nęcek R., Ochrona praw człowieka w nauczaniu społecznym kardynała Stefana Wyszyńskiego, „Studia Prymasowskie” 2 (2009).
Parzyszek M., Rodzina w nauczaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego. Aspekt pedagogiczny, Lublin 2012.
Rynio A., Społeczne wychowanie młodzieży w nauczaniu Prymasa Tysiąclecia jako warunek przetrwania narodu, w: O społeczeństwie, wychowaniu i pracy w myśli kardynała Ste-fana Wyszyńskiego, red. L. Marszałek, A. Solak, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: