Dydaktyka i metodyka katechezy WT-P-FW-MOB7
1. Dydaktyka katechezy - jej przedmiot i zadania.
2. Cele i zadania katechezy.
3. Treści kształcenia oraz źródła katechezy.
4. Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym.
5. Środki dydaktyczne w katechezie.
6. Programowanie i planowanie katechezy
7. Dydaktyczno-wychowawcze wykorzystanie sprawdzania i oceniania.
8. Osobowość i posługa katechety.
9. Korelacja międzyprzedmiotowa
10. Miejsce metody w katechezie.
11. Metody nauczania-uczenia się, ich klasyfikacja i charakterystyka.
12. Wybrane metody w katechezie
13. Metody aktywizujące w katechezie
14. Specyficzne metody katechetyczne
15. Podsumowanie zajęć i weryfikacja efektów kształcenia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. wiedza – student wykazuje znajomość elementów i form przekazu katechetycznego, podstawowych zasad dydaktyki katechetycznej; określa miejsce i rolę metody w katechezie, wylicza wybrane metody katechetyczne; omawia podstawowe zagadnienia dotyczące korelacji międzyprzedmiotowej; wymienia obszary formacji katechetów.
2. umiejętności – student wykazuje umiejętność planowania katechetycznego – dalszego i bliższego oraz właściwego posługiwania się metodami i środkami dydaktycznymi procesie katechetycznym; konstruuje samodzielnie konspekt lekcji religii lub spotkania katechetycznego; planuje ścieżkę osobistego rozwoju zawodowego.
3. kompetencje – student dostosowuje przekaz adekwatnie do odbiorcy i jego indywidualnych potrzeb; podejmuje i inicjuje współpracę z nauczycielami innych przedmiotów lub animatorami w parafii; komunikuje się z podstawowymi środowiskami katechetycznymi na rzecz podnoszenia jakości prowadzonych działań.
Kryteria oceniania
Bieżące ocenianie; wynik egzaminu kończącego realizację przedmiotu.
Egzamin w formie testu, uwzględniającego zakres całości materiału, omówionego podczas zajęć. Student ma się wykazać podstawową wiedzą z zakresu dydaktyki i metodyki katechetycznej w świetle wskazań katechetycznych Kościoła, założeń programowych i literatury przedmiotu.
Uzyskanie z testu 50 % punktów i powyżej gwarantuje pozytywną ocenę i świadczy o dostatecznym, dobrym lub bardzo dobrym opanowaniu materiału.
Uzyskanie 50% punktów i poniżej - brak podstawowej wiedzy i niezaliczenie przedmiotu
Literatura
Bałoniak A. (red.), Wokół nowej Podstawy programowej i progamu nauczania religii, Częstochowa 2019.
Barciński Z. (red.), Vademecum katechety, Kraków-Lublin 2006.
Długosz A., Jak przygotować i oceniać katechezę?, Częstochowa 1997.
Dziekoński S. (red.), Dydaktyka w służbie katechezy, Kraków 2002.
Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1994.
Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2007.
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990;
Mastalski J., Zasady edukacyjne w katechezie, Kraków 2002.
Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, Lublin 2001, cz. 1-4
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
Rayzacher-Majewska A., Bednarczyk R., Nauczanie religii w szkole w latach 1990-2015 wobec zadań katechezy, Warszawa 2015.
Rayzacher-Majewska A., Asy z klasy - młodzież z zespołem Aspergera na lekcjach religii, w: Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, red. T. Wielebski, P. Ochotny, M. Tutak, Warszawa 2018, s. 361-385.
Rayzacher-Majewska A., Zastosowanie pieśni i piosenki w katechezie , "Katecheta" 6(2013), s. 71-75.
Rayzacher-Majewska A., "Torba o Panu Bogu" czyli o pomocach katechetycznych, "Wychowawca" 4(2012), s. 16-17.
Rayzacher-Majewska A., Metody dydaktyczne w nauczaniu religii, "Wychowawca" 4(2012), s. 10-11.
Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, t. 1 i 2, Tarnów 2004.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Szpet J., Jackowiak D., Lekcje religii szkołą wiary, Poznań 1996.
Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001.
Śnieżyński M., Pedagogika w katechezie, Kraków 1998.
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, red. H. Słotwińska, Lublin 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: