Maryja w nauce zachodnich Ojców Kościoła WT-P-FW-M2
1. Bibliografia nt. łacińskiej mariologii
2. Mariologia rzymska: walka z przedchrześcijańskim racjonalizmem.
3. Mariologia rzymska a obrona chrystologii nicejskiej
4. Ostateczne ukształtowanie się mariologii w Rzymie
5. Początki mariologii pozarzymskiej: Tertulian: Hilary z Poitiers, Zenon z Werony
6. Szczyt mariologii rzymskiej: Ambroży, Hieronim
7. Szczyt mariologii rzymskiej: Augustyn
8. Duchowe macierzyństwo Maryi według Augustyna
9. Tematyka maryjna w pobożności: homilie, apokryfy, sztuka, poezja
10. Tematy łacińskiej mariologii: dziewictwo, macierzyństwo, współpraca w zbawieniu
11. Maryja jako wzór cnót w mariologii łacińskiej (1)
12. Maryja jako wzór cnót w mariologii łacińskiej (2)
13. Charakter mariologii łacińskiej: biblijny, chrystocentryczny, soteriologiczny, eklezjalny
14. Znaczenie mariologii łacińskiej dla ekumenizmu
15. Aktualność łacińskiej mariologii Ojców
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 18 godz.
Praca własna studenta: 72 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą mariologii łacińskich Ojców Kościoła”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej dziejów i teologii misji iroszkockich
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą mariologii łacińskich Ojców Kościoła
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą mariologii łacińskich Ojców Kościoła
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą mariologii łacińskich Ojców Kościoła i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące mariologii łacińskich Ojców Kościoła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące mariologii łacińskich Ojców Kościoła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące mariologii łacińskich Ojców Kościoła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących mariologii łacińskich Ojców Kościoła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące mariologii łacińskich Ojców Kościoła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do mariologii łacińskich Ojców Kościoła”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do mariologii łacińskich Ojców Kościoła
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do mariologii łacińskich Ojców Kościoła
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do mariologii łacińskich Ojców Kościoła
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do mariologii łacińskich Ojców Kościoła
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- kolokwium: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
L. Nieścior (oprac.), Mariologia Ojców Zachodnich, Warszawa 2015 (skrypt).
B. Literatura uzupełniająca:
RAHNER H., Mariologia w patrystyce łacińskiej, tłum. K. Obrycki, oprac. i bibliografia M. Starowieyski, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 7 (1979), 131-187.
GILSKI Marek, św. Augustyna rozumienie duchowego macierzyństwa Maryi, „Salvatoris Mater” 3-4(2011), s. 35-44.
FERNADEZ D., Aktualność i wartość mariologii Ojców Kościoła, "Częstochowskie Studia Teologiczne" 11 (1983), s. 73-91.
STAROWIEYSKI M., Bibliografia mariologii patrystycznej zachodniej. „Częstochowskie Studia Teologiczne” 7(1979), s. 175-187.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: