Formacja duchowa wobec problemów rozwojowych dzieci i młodzieży WT-P-FW-KDF
1. Jak skutecznie wspomagać rozwój?
2. Jak rozpoznawać problemy rozwojowe?
3. Ja rozpoznawać potencjał rozwojowy?
4. Przegląd ujęć w badaniach psychologii religii: antropologiczne i metodologiczne założenia poza systemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne).
5. Doświadczenie religijne.
6. Wiara i przesądy
7. Przejawy religijności w życiu dzieci i adolescentów
8. Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałości religijnej
9. Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?
10. Wiek po niemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?
11. Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?
12. Wiek szkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?
13. Okres dorastania. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
1. Wiedza: student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii religii metod badawczych, zna podstawowe czynniki rozwoju psychicznego i przykładowe fazy rozwoju człowieka i rozwoju religijności;
2. Umiejętności: student potrafi czytać ze zrozumieniem tekst z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii religii, rozumie sens badań oraz ich metodologię, potrafi krytycznie odnieść się do wyników badań.
3. Kompetencje: student potrafi analizować przypadki konkretnych osób, poprawnie ocenia poziom rozwoju religijnego dziecka, formułuje uzasadnione przewidywania dotyczące dalszego rozwoju religijności.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):
Wykład z użyciem slajdów multimedialnych, dialog ze studentami nt. prezentowany w wykładzie
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
Wynik egzaminu kończącego realizację przedmiotu.
Egzamin w formie testu, uwzględniającego zakres całości materiału, omówionego podczas zajęć. Student ma się wykazać podstawową wiedzą z zakresu rozwoju religijności oraz całościowego rozwoju człowieka wraz z mechanizmami regulujących ten rozwój od poczęcia do okresu dorastania włącznie.
Uzyskanie z testu 50 % punktów i powyżej gwarantuje pozytywną ocenę i świadczy o dostatecznym, dobrym lub bardzo dobrym opanowaniu materiału.
Uzyskanie 50% punktów i poniżej - brak podstawowej wiedzy i niezaliczenie przedmiotu.
Literatura
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka.Warszawa.PWN
Birch,A., (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie.Warszawa: PWN
Brzezińska,A. , Czub,T.,Lutomski,G.,Smykowski,B.(1995). Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: wyd.Zysk i S-ka
Brzezińska,A., Lutomski,G., Smykowski,B. (1995). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: wyd.Zysk i S-ka.
Chlewiński, Z. (red.)(1982). Psychologia religii. Lublin: TN KUL.
Erikson, E.H. (1985/2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Rebis
Erikson,E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis
Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM.
Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM.
Grzymała-Moszczyńska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Harwas-Napierała,B., Trempała, J.(2004). Psychologia rozwoju człowieka, t.2 i 3.Warszawa : PWN
Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL.
Kielar-Turska,M./2000/. Psychologia – podręcznik akademicki. Gdańsk : GWP
Kornas-Biela D., (1993). Wokół początku życia ludzkiego.
Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego.
Piaget J., (1992). Mowa i myślenie u dziecka.
Przetacznik-Gierowska,M.,Tyszkowa,M.(2005). Psychologia rozwoju człowieka,t.1.Warszawa:PWN
Psychologia religii. Warszawa: WSiP
Schaffer,R.H.(2005). Psychologia dziecka.Warszawa:PWN
Turner, J.S., Helms, D./1999/. Rozwój człowieka. Warszawa : WSiP
Tyszkowa M., (1988) Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Warszawa.
Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijności czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: