Sakramentalna formacja życia duchowego u Ojców Kościoła WT-P-FW-KD2
W programie jest pięć wykładów. Przewidziane są następujące zagadnienia:
1) Analiza Ps. 50 cz. I oraz cz. II z odniesieniem do historii Izraela
2) Pokuta w czasach po-apostolskich i dzieło Hermasa
3) Sakrament pojednania w pismach wschodnich :
- Euzebiusz z Cezarei
- Cyryl Jerozolimski,
- Didaskalia
4) Rekoncyliacja upadłych w Afryce:
- Tertulian
- Cyprian
5) Rzym i Zachód - teoria i praktyka w zakresie pokuty:
- Cezary z Arles
- Papież Leon Wielki
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - w zakresie wiedzy : posiada wiedzę na temat praktyki pokutnej w pierwszych wiekach.
EK 2 - w zakresie umiejętności: posiada dogłębną wiedzę na temat praktyki pokutnej w pierwszych wiekach.
EK 3 - w zakresie kompetencji: osiada dogłębną wiedzę na temat praktyki pokutnej w pierwszych wiekach i potrafi ją zastosować w studium teologii.
Kryteria oceniania
EK nr 1 - zna pojęcia o pokucie
na ocenę:
ndst (2) : nie zna pojęć o pokucie
dost (3) : zna wymienione pojęcia ale niedokładnie
dob (4) : zna wymienione pojęcia i potrafi się nimi posługiwać
bdb (5) : zna pojęcia i potrafi się nimi posługiwać w teologii
EK nr 2 - zna pojęcia o pokucie i potrafi przygotować ich prezentację
na ocenę:
ndst (2) : nie potrafi przygotować prezentacji pokuty
dost (3) : potrafi przygotować prostą definicję pokuty
dob (4) : potrafi przygotować pełną definicję pokuty
bdb (5) : potrafi przedstawić pełną prezentację pokuty i jej zasad i wszystko ukazać w kontekście religijnym i społecznym.
EK nr 3 - dostrzega zagadnienie pokuty na tle innych zagadnień teologicznych
na ocenę:
ndst (2) : nie widzi zagadnienia pokuty na tle epoki
dst (3) : dostrzega wpływ praktyki pokutnej pierwszych wieków na późniejszy okres
dob (4) : dostrzega różne szczegóły jak różnice pomiędzy Wschodem a Zachodem.
bdb (5) : zna zagadnienie pokuty w pierwszych wiekach, potrafi ją umieścić w kontekście i odnieść do współczesności
Kryteria oceny:
Uczestnictwo w wykładach online i egzamin pisemny na ok. 7-10 stron.
Najlepsze prace (5), średnie (4), najsłabsze (3), brak pracy kontrolnej (2).
W obecnym roku wszyscy studenci uczestniczą w wykładach (są zalogowani).
W poprzednich latach studenci zwykle pisali starannie prace kontrolne.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Teksty źródłowe:
1) Pierwsi świadkowie, red. M. Starowieyski, Kraków 1998. Dla naszego tematu
ważne są: Didache, tamże, s. 25-44 oraz Hermas, Pasterz, tamże, s. 205-299.
2) Tertulian O pokucie, tłum. E. Stanula, PSP 5 (1970)
3) Cyprian, Listy, tlum. W. Szoldrski, POK 1 (1969).
4) Cyprian, O upadlych, w: M. Michalski, Antologia literatury patrystycznej,
Warszawa 1975, t. I, s. 270-277.
5) Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościoła, tłum. A. Lisiecki, Poznań 1924,
wyd. poprawione Kraków 1993.
6) Cyryl Jerozolimski, Katechezy, tłum. W. Kania, PSP 9 (1973).
7) Didaskalia, czyli katolicka nauka apostołów, M. Michalski, Antologia literatury
patrystycznej, Warszawa 1975, t. I, s. 316-331.
8) Cezary z Arles, Kazania, tłum. S. Ryznar, PSP 52 (1986)
9) List Papieża Leona Wielkiego do Bpa Teodora z Forum Julii
(z internetu po łacinie, tłum. własne)
Opracowania:
1) S. Lach i J. Lach, Księga Psalmów, Poznań 1990.
2) K. Romaniuk, Biblijny Traktat o Miłosierdziu, Ząbki 1994.
3) J. Jelito, Historia czasów Starego Testamentu, Poznań 1961.
4) J. Grzywaczewski, Idea miłosierdzia Bożego w początkach chrześcijaństwa,
w: Duchowość w Polsce 13 (2011) 165-182.
5) J. Grzywaczewski, Great persecutions and the reconcilliation of the lapsi,
Warszawa 2015.
6) J. Grzywaczewski, Biblical idea of Divine Mercy in the esrly Church,
Warszawa 2016.
7) F. Szulc, Syn Boży w Pasterzu Hermasa, Katowice 2006.
8) F. Szulc, Spór o Pasterza Hermasa, Vox Patrum 3 (1982) 340-356.
9) F. Szulc, Chrystologia Pasterza jako problem badawczy, Vox Patrum 10
(1986)117-135.
10) H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Krakow 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: