Psalmy i literatura mądrościowa WT-P-FW-FBPLM
Zakres tematów:
A. Wprowadzenie w dzieło mądrościowe Starego Testamentu oraz w Psalmy (2 godz.);
B. Omówienie pięciu ksiąg mądrościowych Starego Testamentu – Księgi Przysłów, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Księgi Syracha, Księgi Mądrości – oraz Księgi Psalmów. Omówienie będzie stanowiło gruntowne wprowadzenie w kontekst każdej z ksiąg, przedstawienie ich treści oraz naczelnych tematów teologicznych podejmowanych przez autorów. (13 godz.)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 – ma pogłębioną wiedzę o Psalmach i literaturze mądrościowej Starego Testamentu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej (PFB_W01);
EK 2 – ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu (PFB_W04)
EK 3 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu (PFB_W09)
EK 4 – ma ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i potrafi je zastosować w interpretacji Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu (PFB_W12)
umiejętności:
EK 5 – posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów (PFB_U02)
EK 6 – posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (PFB_U04)
EK 7 – posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu źródeł w języku greckim i hebrajskim biblijnym (PFB_U16)
kompetencji społecznych:
EK 8 – interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu (PFB_K08)
Kryteria oceniania
Stosowane metody dydaktyczne opierają się nade wszystko na pracy z tekstem biblijnym oraz na wykorzystaniu nowych technologii w przekazie wiedzy. Wykorzystywane będą różne przekłady tekstów ksiąg wchodzących w skład pism mądrościowych Starego Testamentu i Psalmów. Informacje i wiedza będą przekazywane w pomocą multimedialnych prezentacji, jak również będzie istniała możliwość ich pogłębienia dzięki polecanym artykułom i lekturom. Sposobem weryfikacji uzyskanej wiedzy i umiejętności będzie praca pisemna wymagana od studentów na koniec zajęć.
EK 1
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale pogłębioną wiedzę o Psalmach i literaturze mądrościowej Starego Testamentu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
Ocena 4 (db.) – ma pogłębioną wiedzę o Psalmach i literaturze mądrościowej Starego Testamentu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
Ocena 3 (dst.) – ma skąpą wiedzę o Psalmach i literaturze mądrościowej Starego Testamentu, której nie jest w stanie dobrze rozwijać ani twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
Ocena 2 (ndst.) – nie posiada wiedzy o Psalmach i literaturze mądrościowej Starego Testamentu, której nie jest w stanie rozwijać ani twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej.
EK 2
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 4 (db.) – ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma uporządkowanej, ani pogłębionej wiedzy z zakresu teologii Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu.
EK 3
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu.
EK 4
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale ugruntowaną ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i potrafi je bardzo dobrze zastosować w interpretacji Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze ugruntowaną ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i potrafi je zastosować w interpretacji Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i słabo potrafi je zastosować w interpretacji Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma ogólnej znajomości zasad interpretacji tekstu biblijnego i nie potrafi ich zastosować w interpretacji Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu.
EK 5
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale ugruntowane podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze ugruntowane podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu ugruntowane podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma podstawowych umiejętności badawczych w zakresie analizy Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, ani umiejętności wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów.
EK 6
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale opanowaną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze opanowaną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu opanowaną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma opanowanej umiejętności interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań Psalmów i literatury mądrościowej Starego Testamentu, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
EK 7
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale opanowaną podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu źródeł w języku greckim;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze opanowaną podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu źródeł w języku greckim;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu opanowaną podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu źródeł w języku greckim i hebrajskim biblijnym;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma opanowanej podstawowej umiejętności uwzględniania w badaniach nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu źródeł w języku greckim i hebrajskim biblijnym.
EK 8
Ocena 5 (bdb.) – bardzo aktywnie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu;
Ocena 4 (db.) – aktywnie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu;
Ocena 3 (dst.) – w nikłym stopniu interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu;
Ocena 2 (ndst.) – nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami ani szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Psalmami i literaturą mądrościową Starego Testamentu.
Opis składowej oceny końcowej:
– przygotowanie studenta do zajęć: 20 %
– praca pisemna na koniec semestru: 80 %.
Literatura
Teksty w językach oryginalnych:
Biblia Hebraica Stuttgartensia, red. E. Elliger, W. Rudolph, Stuttgart 19975.
Septuaginta: Id est Vetus Testamentum graece iuxta LXX interpretes. Editio altera, red. A. Rahlfs, R. Hanhart, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart 2006.
Nowy Komentarz Biblijny, red. A. Paciorek, R. Bartnicki, T. Brzegowy, i in., Edycja Świętego Pawła, 2005-.
Pismo Święte Starego Testamentu, red. L Stachowiak, S. Łach, Pallottinum, t. VII-1 – t. VIII-3, 1969-2008 (tzw. komentarze KUL-owskie).
Potocki S., Rady mądrości: przewodnik po mądrościowej literaturze Starego Testamentu (Jak Rozumieć Pismo Święte, 5), Lublin 1993.
Strus A., Śpiewajcie nam pieśni Syjonu (Księga Psalmów), w: Pieśni Izraela (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, 7), red. A. Strus, J. Warzecha, J. Frankowski, Warszawa 1988, 11-111.
Synowiec J., Mędrcy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1990.
Synowiec J., Wprowadzenie do Księgi Psalmów, Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: