Pięcioksiąg WT-P-FW-FBP
Zakres tematów:
1. Zagadnienia wstępne (terminologia, geneza).
2. Zagadnienia wstępne (struktura, teologia).
3. Księga Rodzaju.
4. Księga Wyjścia.
5. Księga Kapłańska.
6. Księga Liczb.
7. Księga Powtórzonego Prawa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy:
EK 1 – ma pogłębioną wiedzę o Pięcioksięgu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej (PFB_W01);
EK 2 – ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Pięcioksięgu (PFB_W04)
EK 3 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Pięcioksięgu (PFB_W09)
EK 4 – ma ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i potrafi je zastosować w interpretacji tekstów wchodzących w skład Pięcioksięgu (PFB_W12)
umiejętności:
EK 5 – posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów wchodzących w skład Pięcioksięgu, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów (PFB_U02)
EK 6 – posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań listów wchodzących w skład Pięcioksięgu, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (PFB_U04)
EK 7 – posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Pięcioksięgu źródeł w języku greckim (PFB_U16)
kompetencji społecznych:
EK 8 – interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Pięcioksięgu (PFB_K08)
Kryteria oceniania
Metody oceny: pisemna praca zaliczeniowa.
Literatura
BLENKINSOPP J., The Pentateuch. An Introduction to the first five books of the Bible, New York 1996.
BRZEGOWY T., „Najnowsze teorie na temat powstania Pięcioksięgu – próba oceny”. CT 72(2002), nr 1, s. 11-44.
CAMPBELL A.F., O’BRIEN M.A., Sources of the Pentateuch. Texts, Introductions, Annotations, Minneapolis 1993.
CAMPBELL A.F., O’BRIEN M.A., Unfolding the Deuteronomistic History. Origins, Upgrades, Present Text, Minneapolis 2000.
GĄDECKI S., Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu, Gniezno 1992.
Księgi historyczne Starego Testamentu. Dziejopisarstwo izraelskie, cz. 1, Księgi: Jozuego, Sędziów, Samuela, Królów (WMWKB 2), red. J. Frankowski, S. Wypych, Warszawa 2006.
LEMAŃSKI J., Pięcioksiąg dzisiaj (Studia biblica 4), Kielce 2002.
LOPEZ F.G., Comment lire le Pentateuque (Le monde de la Bible 53), Genève : Labor et Fides 2005.
NOTH M., The Deuteronomistic History (JSOTSup 15), Sheffield Academic Press 2001.
PAWŁOWSKI Z., Opowiadanie, Bóg i oczątek. Teologia narracyjna Rdz 1-3 (RSB 13), Warszawa 2003.
RUBINKIEWICZ R., „Powstanie Pięcioksięgu w świetle najnowszych badań”. RT 46(1999), nr 1, s. 111-123.
SKA J.L., Introduzione alla lettura del Pentateuco. Chiavi per l’interpretazione dei primi cinque libri della Bibbia, Bologna 2000.
SYNOWIEC J., Izrael opowiada swoje dzieje. Wprowadzenie do ksiąg: Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów, Samuela i Królewskich, Kraków 1998.
SYNOWIEC J., Na początku. Wybrane zagadnienia Pięcioksięgu, Warszawa 1987.
WYPYCH S., Pięcioksiąg (WMWKB 1), Warszawa 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: