Metody pracy duszpasterskiej z Biblią WT-P-FW-FBMPD
1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: teologia pastoralna/praktyczna; duszpasterstwo; ewangelizacja i nowa ewangelizacja; nawrócenie pastoralne i duszpasterstwo misyjne; synodalność.
2. Znaczenie Pisma św. w duszpasterstwie (dzieje, liturgia, kaznodziejstwo, katecheza).
3. 4. Metody kręgów biblijnych.
5. Nabożeństwo słowa Bożego.
6. Niedziele i Tygodnie biblijne, rekolekcje biblijne.
7. Czytanie Pisma św. w rodzinie.
8. Inne formy apostolatu biblijnego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: r66lv2u
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 - ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (PFB_W05);
w zakresie umiejętności:
EK 2 - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (np. w zakresie pracy parafialnej w zakresie prowadzenia grup biblijnych (PFB_U06);
EK 3 - potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego (PFB_U12);
w zakresie kompetencji:
EK 4 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (PFB_K03).
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 15 godzin
Praca własna studenta: 45 godzin
Razem 60 godzin = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1: student ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.
Dst (3): posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.
Db (4): w dobrym stopniu przedstawia wiedzę dotyczącą głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.
Bdb (5): wykazuje się bardzo dużą wiedzą na temat głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, potrafiąc harmonijnie ją integrować.
EK 2: student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (np. w zakresie pracy parafialnej w zakresie prowadzenia grup biblijnych).
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi integrować wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować jej w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
Dst (3): w ograniczonym stopniu potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
Db (4): w dobrym stopniu potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
Bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych, dokonując ewaluacji prowadzonych działań pod kątem właściwie odczytanych znaków czasu.
EK 3: student potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.
Dst (3): w ograniczonym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.
Db (4): w dobrym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.
Bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dokonując ich ewaluacji pod kątem poprawnie odczytanych znaków czasu i proponując twórcze zmiany.
EK 4: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Ndst (2): nie potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Dst (3): w ograniczonym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Db (4): w dobrym stopniu potrafi twórczo współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi twórczo współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, rozwiązując występujące w niej konflikty oraz nadając nowe impulsy do jej działania.
Metody oceny: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach, indywidualne przygotowanie szczegółowego konspektu spotkania biblijnego w grupie według wskazań przedstawionych na wykładzie jak też grupowe przedstawienie pantomimy biblijnej.
Literatura
Benedykt XVI, Posynodalna adhortacja apostolska "Verbum Domini", Watykan 2010.
Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Evangelii gaudium", Watykan 2013.
Franciszek, List apostolski "Aperuit illis" ustanawiający w całym Kościele III niedzielę zwykłą Niedzielą Słowa Bożego, Watykan 2019.
Haręzga S., Biblia w Kościele, Kraków 1998.
Haręzga S., Odnowa biblijna parafii, Przemyśl 2018.
Kamiński R., Biblia w życiu parafii i małych wspólnot religijnych, w: J. Kudasiewicz (red.), Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, Lublin 1991, s. 139-168.
Kozyra J., Spotkania z Biblią, "Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne" 30 (1997), s. 209-220.
Kudasiewicz J. i inni,, Biblia w duszpasterstwie, Encyklopedia katolicka, Lublin 1995, t. 2 kol. 415-431.
Łabuda P. (red.), Krąg biblijny. Materiały dla duszpasterzy, animatorów i wszystkich, którzy pragną czytać Pismo Święte, Zeszyty nr 1-45, 2006-2021.
Tomczyk D., Krąg biblijny, "Ruch Biblijny i Liturgiczny" 37 (1984) nr 1, s. 79-83.
Witaszek G., Kamiński R., Pismo Święte w duszpasterstwie, w: R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006, s. 608-615.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: