Duszpasterswo rodzin WT-P-FW-DR
1. Duszpasterstwo rodzin jako działalność zbawcza ukierunkowana na rodzinę: istota, cel, podmiot, przedmiot.
2. Geneza i rozwój duszpasterstwa rodzin w Polsce.
3. Biblijno-teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.
4. Pozateologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.
5. Blaski i cienie współczesnej rodziny w Polsce.
6. Zasady, zadania, etapy i obszary duszpasterstwa rodzin.
7. Duszpasterstwo rodzin w diecezji i parafii.
8. Duszpasterstwo rodzin w Polsce wobec wyzwań współczesności.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: l1p68rw
Student po zakończeniu zajęć w zakresie:
WIEDZY
ma pogłębioną wiedzę na temat biblijno-teologicznych i pozateologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad (EK 1);
UMIEJĘTNOŚCI
posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnorodnych dyscyplin teologicznych i pozateologicznych, potrafi odnajdywać ich powiązania w kontekście duszpasterstwa rodzin (EK 2);
potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin (EK 3; EK 4).
KOMPETENCJI
potrafi wcielać w życie teologiczny model duszpasterstwa rodzin, współpracując z różnymi podmiotami życia społecznego, dokonując jego ewaluacji (EK 5; EK 6).
Kryteria oceniania
EK 1.
Student na ocenę:
ndst (2) - nie ma wiedzy na temat biblijno-teologicznych i pozateologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad;
dst (3) – w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat biblijno-teologicznych i pozateologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad;
db (4) - poprawnie przedstawia, nawiązując do Pisma św. i wskazań Magisterium, jak też wskazań nauk pozateologicznych, podstawy duszpasterstwa rodzin oraz jego zasady;
bdb (5) – wykazuje się bardzo dużą wiedzą dotyczącą biblijno-teologicznych i pozateologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad, twórczo interpretując nauczanie Magisterium i wskazania nauk pozateologicznych odnośnie wspomnianej problematyki.
EK 2.
Student na ocenę:
ndst (2) - nie posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnorodnych dyscyplin teologicznych i pozateologicznych;
dst (3) – w ograniczonym stopniu posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnorodnych dyscyplin teologicznych i pozateologicznych odnajdując ich powiązania w kontekście duszpasterstwa rodzin;
db (4) - w dobrym stopniu posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnorodnych dyscyplin teologicznych i pozateologicznych, harmonijnie je łącząc w kontekście duszpasterstwa rodzin;
bdb (5) – posiada bardzo dobre umiejętność integrowania wiedzy z różnorodnych dyscyplin teologicznych i pozateologicznych, harmonijnie je łącząc w kontekście duszpasterstwa rodzin, biorąc pod uwagę pojawiające się "znaki czasu".
EK 3; EK 4.
Student na ocenę:
ndst (2) – nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterstwa rodzin, ujmując ich w prostym modelu pastoralnym;
dst (3) - tworzy prostą, ujętą w modelu pastoralnym, propozycję duszpasterstwa rodzin;
db (4) - przygotowuje w miarę pełną propozycję duszpasterstwa rodzin, ujmując ją ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium i wskazania nauk pozateologicznych oraz wyniki badań empirycznych;
bdb (5) – przygotowuje kreatywną propozycję duszpasterstwa rodzin, ujmując ją w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium oraz refleksję nauk pozateologicznych i wyniki badań empirycznych, zawierającym także prognozę zachodzących zmian.
EK 5; EK 6.
Student na ocenę:
ndst (2) – nie potrafi potrafi wcielać w życie teologicznego modelu duszpasterstwa rodzin;
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi wcielać w życie teologiczny model duszpasterstwa rodzin;
db (4) – w dosyć dobrym stopniu potrafi wcielać w życie teologiczny model duszpasterstwa rodzin, współpracując z różnymi podmiotami życia społecznego;
bdb (5) - twórczo potrafi wcielać w życie teologiczny model duszpasterstwa rodzin, współpracując z różnymi podmiotami życia społecznego, dokonując jego ewaluacji i wprowadzając w nim zmiany uwzględniające pojawiające się "znaki czasu".
Aktywny udział w wykładach: 15 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 45 godzin
Przygotowanie pracy kontrolnej: 25 godzin
Konsultacje z prowadzącym: 5 godzin
Razem 90 h = 3 ETCS
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz napisanie pracy kontrolnej na wybrany przez studenta i uzgodniony z wykładowcą temat dotyczący wybranych wymiarów duszpasterstwa rodzin.
W pracy powinny znaleźć się dwa wymiary: normatywny, obejmujący odniesienie do Magisterium Kościoła, jak też praktyczny, wskazujący na to, jak to nauczanie jest i może być realizowane w codziennej praktyce duszpasterskiej.
Opracowanie: 5-10 stron (Times Roman, czcionka 12, odstęp 1,5) powinno mieć charakter naukowy zawierając: przejrzysty podział – plan podany na początku opracowania; bibliografię podaną na końcu opracowania; przypisy.
Opracowanie należy przesłać wykładowcy do 15 V 2024. (t.wielebski@uksw.edu.pl).
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”, Watykan 1981.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Watykan 2016.
Dykasteria ds. Świeckich, Rodziny i Życia, Droga wtajemniczenia katechumenalnego dla życia małżeńskiego. Wskazania duszpasterskie dla Kościołów partykularnych, Watykan 2023.
Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003.
Rada ds. Rodziny KEP, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Łomża 2009.
Stanowisko KEP w sprawie LGBT+, Częstochowa 2020.
Wytyczne pastoralne do adhortacji "Amoris laetitia" Konferencji Episkopatu Polski, Warszawa 2016.
Goleń J. (red.), Towarzyszyć małżeństwu i rodzinie. Inspiracje adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia” dla duszpasterstwa rodzin, Lublin 2017.
Goleń J., Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo rodzin w parafii, Lublin 2016.
Kamiński R., Pyźlak G., Goleń J. (red.), Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, Lublin 2013.
Zarembski Z., Troska Kościoła w Polsce o małżeństwo i rodzinę po Soborze Watykańskim II. Studium teologicznopastoralne, Toruń 2013.
Literatura uzupełniająca:
CBOS, Stosunek Polaków do rozwodów. Komunikat z badań nr 7/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Rodzina – jej znaczenie i rozumienie. Komunikat z badań nr 22/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Alternatywne modele życia rodzinnego w ocenie społecznej. Komunikat z badań nr 42/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Więzi rodzinne. Komunikat z badań nr 61/2019, Warszawa 2019.
CBOS, Polacy o wychowywaniu dzieci. Komunikat z badań nr 125/2022, Warszawa 2022.
CBOS, Postawy prokreacyjne kobiet. Komunikat z badań nr 3/2023, Warszawa 2023.
GUS, Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2022, Warszawa 2022.
Królak T., Duszpasterstwo rodzin, w: Katolicka Agencja Informacyjna; Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I. J. Paderewskiego, Kościół w Polsce 2023. Raport, Warszawa 2023, s. 107-116.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: