Starożytna Mezopotamia a Biblia WT-P-FW-BPSM
Treści merytoryczne: Wykłady będą odbywać się według następującego toku:
1. Geografia i topografia Mezopotamii.
2. Periodyzacja starożytnej historii regionu.
3. Dzieje starożytnej Mezopotamii. Okresy: prehistoryczny i protohistoryczny. Początki kultury sumeryjskiej.
4. Sumerowie.
5. Akadyjczycy.
6. Historia Mezopotamii po 2004 r. przed Chr. – Asyria i Babilonia.
7. Historia Mezopotamii pod rządami Persów. Okresy hellenistyczne i pozostałe.
8. Mezopotamia w Biblii. Pierwsze kontakty między kulturami starożytnego Izraela i Mezopotamii: od legendy do historii. Historia Abrahama.
9. Mezopotamia w Biblii (II). Obraz Asyrii i Babilonii oraz ich instytucji w różnych tekstach biblijnych.
10. Palestyna pod rządami imperiów Mezopotamii. Izrael w Asyrii (deportacje asyryjskie).
11. Palestyna pod rządami imperiów Mezopotamii. Izrael w Babilonie (deportacje babilońskie).
12. „Nad rzekami Babilonu” – wygnanie: od teologii do historii czy od historii do teologii?
13. Historia diaspory żydowskiej w Mezopotamii i jej osiągnięcia.
14. Religia starożytnej Mezopotamii. Literatura starożytnej Mezopotamii.
15. Wpływ mitologii, mądrości i poezji mezopotamskiej na Biblię.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do MSTeams: clf10w4
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W01; H2A_W01) student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych, w tym, co dotyczy Starego i Nowego Testamentu wraz z jego kontekstem historycznym i archeologicznym; ma wiedzę na temat długiej historii starożytnej Mezopotamii, a także jej związków z Biblią.
EK 2 (por. TMA_W12; H2A_W05) student ma wiedzę dotyczącą przedmiotu; ma wiedzę na temat historii i kultury starożytnej Mezopotamii i umie powiązać tę wiedzę z wiedzą zdobytą podczas innych wykładów specjalizacyjnych i teologicznych (nabywa zatem wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki).
EK 3 (por. TMA_W22; H2A_W04) ma wiedzę na temat geografii i historii i kultury starożytnej Mezopotamii i jej związków z Biblią; ma wiedzę na
temat tego, jak Biblia opisuje kulturę mezopotamską i jak się do niej odnosi; student zna historię odkryć i najważniejsze stanowiska i znaleziska
archeologiczne ważne dla lepszego poznania świata Biblii oraz wydarzeń Starego i Nowego Testamentu; student zna dzieje diaspory żydowskiej w Mezopotamii.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu dziejów krajów biblijnych, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej
podstawie krytyczne sądy.
EK 5 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy relacji Izraela i starożytnej Mezopotamii, w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Udział w zajęciach: 15 godz., przygotowanie pracy: 75 godz.; czas na lekturę: 30 godz. - w sumie 120 godz. (4 punkty ECTS).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: przygotowanie krótkiej pracy pisemnej na temat związków starożytnej Mezopotamii i Biblii.
Literatura
Wybrana bibliografia:
- G. ROUX, Mezopotamia, przekł. B. Kowalska, J. Kozłowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2003.
- A. PARROT, Biblia i starożytny świat, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1968.
- A. ZIÓŁKOWSKI, Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- M. JACZYNOWSKA, D. MUSIAŁ, M. STĘPIEŃ, Historia starożytna, Wydawnistwo "Trio", Warszawa 1999, s. 79-114.
- K. PILARCZYK, J. DRABINA, Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 111-176.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: