Teologia biblijna Nowego Testamentu WT-P-FG-KR
Cykl wykładów zawierał będzie następującą tematykę:
1. Sytuacja religijna adresatów Pierwszego Listu Piotra.
2. Sytuacja społeczna adresatów Pierwszego Listu Piotra.
3. Model Kościoła w 1 P.
4. Pouczenia religijne skierowane do adresatów 1 P.
Każdemu z tematów poświęcone zostaną cztery godziny zająć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student,
w zakresie wiedzy:
EK 1 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu teologii biblijnej Nowego Testamentu oraz sposobu aplikacji jej założeń metodologicznych do interpretacji tekstów z NT (PTE-W02; PTE-W07).
w zakresie umiejętności:
EK 2 - umie posługiwać się terminologią teologii biblijnej Nowego Testamentu i rozumie jej powiązanie w spójny metodologicznie system oraz potrafi praktycznie go zastosować do interpretacji różnych fragmentów z NT (PTE-U01; PTE-U03).
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - potrafi wprowadzać w działanie poznane treści; współpracując w grupie i mając świadomość swojej tożsamości, potrafi dochodzić do konstruktywnych konkluzji (PTE-K03; PTE-K07).
Opis ECTS:
Udział w zajęciach: 16 godzin (razem pierwszy plus drugi semestr).
Praca własna studenta oraz konsultacje z prowadzącym: 45 godzin.
Razem: 61 godzin = 2 ECTS.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia jest dwustopniowa: 1) pisemny esej na zadany temat, w którym student ma wykazać się samodzielnym umiejętnym zastosowaniem kryteriów metodologicznych teologii biblijnej Nowego Testamentu do wybranego przez siebie tekstu; 2) ustny egzamin końcowy.
EK nr 1 określany jako "ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu teologii biblijnej Nowego Testamentu oraz sposobu aplikacji jej założeń metodologicznych do interpretacji tekstów z NT".
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu teologii biblijnej Nowego Testamentu ani zasad metodologicznych z nią związanych.
Dst (3): zna w sposób dostateczny podstawowe pojęcia teologii biblijnej NT oraz widzi wzajemne powiązania między nimi.
Db (4): zna dobrze nie tylko podstawowe, ale i bardziej zaawansowane założenia teologii biblijnej NT oraz dobrze zna teoretyczne zasady zastosowania poznanych zasad interpretacji do analizy różnych fragmentów z NT.
Bdb (5); zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe i zaawansowane pojęcia dotyczące teologii biblijnej NT oraz bardzo dobrze zna teoretyczne zasady ich zastosowania do analizy różnych fragmentów z NT.
EK nr 2 określany jako "umie posługiwać się terminologią teologii biblijnej Nowego Testamentu i rozumie jej powiązanie w spójny metodologicznie system oraz potrafi praktycznie go zastosować do interpretacji różnych fragmentów z NT".
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teologii biblijnej NT ani też zastosować ich do egzegezy wskazanych tekstów z NT.
Dst (3): umie w podstawowy sposób posługiwać się pojęciami z zakresu teologii biblijnej NT i zastosować je do analizy fragmentów NT.
Db (4): potrafi dobrze posługiwać się zapleczem pojęciowym teologii biblijnej NT w samodzielnej interpretacji perykop z NT.
Bdb (5): potrafi biegle i kreatywnie zastosować kryteria metodologiczne teologii biblijnej NT do samodzielnej interpretacji fragmentów z NT.
EK nr 3 określany jako "potrafi wprowadzać w działanie poznane treści; współpracując w grupie i mając świadomość swojej tożsamości, potrafi dochodzić do konstruktywnych konkluzji (PTE-K03; PTE-K07)".
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi wprowadzać w działanie poznanych treści ani współpracować konstruktywnie w grupie, nie jest w stanie dojść do intersubiektywnie weryfikowalnych konkluzji.
Dst (3): z trudnością potrafi współpracować w grupie, wprowadzając w działanie poznane treści, potrafi dochodzić do bardzo powierzchownych konkluzji badawczych.
Db (4): potrafi dobrze współpracować w grupie, wprowadzać w działanie poznane treści i formułować konkluzje badawcze.
Bdb (5): potrafi bardzo dobrze współpracować w grupie, prowadzić kreatywnie badania, wprowadzając w działanie poznane na zajęciach treści i formułować samodzielnie hipotezy badawcze.
Literatura
J. Kręcidło, Sytuacja społeczna i religijna adresatów Pierwszego Listu Piotra, w: W. Chrostowski, B. Strzałkowska (red.), „Patrzmy na Jezusa, który nam w wierze przewodzi”. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Jana Łacha w 85. rocznicę urodzin, Warszawa 2012, 337-350.
J. Kręcidło, Kościół jako duchowy rodzinny dom zbudowany na Chrystusie – kamieniu węgielnym (1P 2,4-10), Studia Bobolanum 3 (2012) 93-105.
J. Kręcidło, Pouczenia dla wybranych grup adresatów w Pierwszym Liście Piotra, w: A. Malina, M. Basiuk (red.), „Będziecie moimi świadkami”. Księga pamiątkowa dla Księdza Józefa Kozyry Profesora Uniwersytetu Śląskiego w 65. rocznicę urodzin, Warszawa 2012, 189-205.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: