The specificity of pastoral action in relation to history, tradition, and culture. Discernment of the signs of the time WT-KRS-F-SP
Wykład I - signs of time jako wyzwanie (challenge)
Pierwszym znakiem czasu i wyzwaniem była relacja chrześcijaństwa do judaizmu. To był główny temat nauczania sw. Pawła i Kościoła pierwszego wieku. Drugim znakiem czasu i wyzwaniem była relacja chrześcijan do hellenizmu. Trzecim wyznaniem były herezje, a przede wszystkim gnoza. Czwartym znakiem i wyzwaniem był arianizm jako doktryna. Piątym znakiem była relacja chrześcijaństwa do państwa; pojawił się cezaropapizm. Szóstym wyzwaniem, znakiem i zadaniem był monastycyzm. Kolejne wyzwania pojawiły się po upadku Cesarstwa Rzymskiego.
Wykład II - specificity of pastoral action
Ważnym zagadnieniem był ogólny poziom umysłowy społeczeństwa oraz system edukacji. W okresie patrystycznym ogólny poziom był dość wysoki, jak to widać w dziełach Ojców Kościoła, szczególnie homiliach.
Zupełnie inaczej było w krajach germańskich; ewangelizacja mogła się dokonywać grupowo: król lub książę przechodził na wiarę chrześcijańska ze swymi poddanymi. Podobnie było w krajach słowiańskich (chrzest Polski, chrzest Rusi). Inna była specyfika apostolstwa i duszpasterstwa w Chinach, jak to widzimy na przykładzie o. M. Ricci oraz później, kiedy pojawiły się trudności.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt nauczanie weryfikuje się na podstawie stopnia, w jakim studenci zapamiętali przedkładane treści oraz je zrozumieli.
Kryteria oceniania
Nie ma wprost egzaminu, a podstawowe kryteria to:
- obecność na wykładach
- opanowanie materiału (w stopniu dostatecznym, dobrym i bardzo dobrym)
- rozumienie opanowanych zagadnień
- umiejętność ich referowania
- umiejętność sięgania do opracowań (w bibliotekach oraz w Internecie)
- umiejętność odniesienia nauki Klemensa o trzech etapach rozwoju
do naszych czasów.
Praktyki zawodowe
nie ma praktyk zawodowych
Literatura
Historical and patristic sources:
1) Athanasius, Apologia contra arianos (internet)
2) Athanasius, Historia arianorum (internet)
3) Athanasius, Contra arianos (internet)
4) Gregory of Tours, History of the Franks (internet).
Contemporary publications:
1) A. Knopf, Pagans and Christians, Robin Lane Fox 1986.
2) M. Hadas-Lebel, Jérusalem contre Rome, Paris 2003.
3) D. Boyarin, Border lines, Pensylvania 2004.
4) L. W. Hurtado, Lord Jesus Christ. Devotion to Jesus in Earliest Christianity,
Eerdmans 2003.
5) P. Veyne, L'Empire gréco-romain, Paris 2005.
6) V. Desprez, Le monachisme primitif, Begrolles-en-Mauges1998.
7) M. Starowieyski (dir), The spirituality of ancient monasticism, in : Acts of the
International Colloquium held in Cracow-Tyniec 16-19 November 1994,
published: Pontifica Academia Theologica Cracoviensis. Facultas
Theologica, Studia IV/1, Krakow-Tyniec 1995.
8) G. Dagron, Empereur et prêtre. Etude sur le césaropapisme byzantin,
Paris 1996.
9) K. Rudolf, Gnosis. The nature and history of Gnosticism, Edinburgh 1984.
10) G. Kurth, Clovis, Paris 1978.
11) N. Davies, God's playground. A History of Poland, Oxford 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: