Nowy Testament - Dzieje Apostolskie WT-KRS-B-DA
1. Dz – zagadnienia literackie: nazwa, Dz a Łk, gatunek literacki, źródła, język i styl.
2. Dz – zagadnienia historyczne: autor, czas i miejsce powstania, cel księgi, chronologia Dz.
3. Dz – zagadnienia historyczne: tekst, wartość hist., osoba Pawła w Dz i Corpus Paulinum.
4. Dz – geograficzno-teologiczny cel księgi.
5. Dz – powstanie wspólnoty Kościoła.
6. Dz – kwestia Soboru Jerozolimskiego.
7. Dz – Kościół wspólnotą misyjną.
8. Dz – Duch Święty promotorem misji.
9. Dz – Życie wczesnego Kościoła: styl życia i organizacja wspólnoty.
10. Dz – chrześcijaństwo wobec świata żydowskiego i poganskiego: opozycja.
11. Dz – chrześcijaństwo wobec świata żydowskiego i poganskiego: niewinność chrześcijaństwa.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Dz – zagadnienia literackie: nazwa, Dz a Łk, gatunek literacki, źródła, język i styl. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
EK 1 - WIEDZA: student zna tekst Dz; definiuje poprawnie gatunki literackie w nim obecne, wyjaśnia genezę, adresatów oraz Sitz im Leben Dz, prezentuje przesłanie teologiczne oraz etyczne Dz. Ponadto ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej.
EK 2 - UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje treść pism NT posługując się metodą używaną podczas wykładów; rozumnie poddaje krytyce niewłaściwe użycie Biblii; tłumaczy kluczowe wątki biblijne w perspektywie tradycji literackiej i kulturowej. Ponadto posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Posiada także umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych
EK 3 - KOMPETENCJE: student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe poznanych pism biblijnych; zachowuje zdrowy krytycyzm w odczytywaniu i odnoszeniu się do opinii i poglądów dotyczących Biblii, a w szczególności historiografii biblijnej oraz literatury epistolarnej.
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Literatura
1. MĘDALA S. (red.), Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła, Warszawa 1997, t. 9 serii: FRANKOWSKI J. (red.), Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych.
2. JÓŹWIAK F. ("Dzieje Apostolskie") i ROSŁON J.W. - RUBINKIEWICZ R. ("Święty Paweł"), w: RUBINKIEWICZ R. (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996 (ss. 275-425).
3. FITZMYER J.A., Teologia św. Pawła, w: BROWN R.E. - FITZMYER J.A. - MURPHY R.E. - CHROSTOWSKI W. (red), Katolicki Komentarz Biblijny, Warszawa 2001 (ss. 2132-2183). [tamże, ss. 1177-1491: komentarz do Dziejów Apostolskich i Listów św. Pawła].
4) RAKOCY W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003.
5) SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Wyd. Biblos, Tarnów 2001.
6) SZYMANEK E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990 (ss. 222-445).
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: