Geneza Kościoła w perspektywie fundamentalnoteologicznej WT-KRS-AL-GK
1. Geneza Kościoła – perspektywa fundamentalnoteologiczna
2. Współczesne stanowiska na temat genezy chrześcijaństwa
3. Co mówią źródła o początkach Kościoła?
4. Apokryfy i literatura rabiniczna o genezie chrześcijaństwa
5. Etapy rozwoju pierwotnego Kościoła
6. Archeologia biblijna o genezie Kościoła
7. Świadectwo Listu do Hebrajczyków i św. Ignacego z Antiochii na temat początków
8. Apologia genezy Kościoła wobec współczesnych zarzutów
9. Chrystologiczne źródła eklezjologii
10. Duch Święty u początków Kościoła
11. Eklezjogeneza – podsumowanie i wnioski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student...
1. definiuje genezą Kościoła, wymienia jego etapy oraz opisuje je.
2. zna argumenty apologijne wobec redukcjonistycznych koncepcji.
3. rozróżnia poszczególne nurty dotyczące genezy Kościoła.
4. odtwarza etapy historycznego rozwoju chrześcijaństwa.
5. wymienia główne elementy apologii nowotestamentowej genezy Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI: Student...
1. analizuje aktualne poglądy na temat genezy Kościoła.
2. dowodzi na podstawie tekstów źródłowych, że jak zrodził się Kościół
3. uzasadnia racje istnienia chrześcijaństwa.
4. rozpoznaje historyczne przyczyny powstania Kościoła.
5. wyprowadza wnioski praktyczne dla duszpasterstwa na podstawie tekstów źródłowych.
KOMPETENCJE: Student...
1. zachowuje krytycyzm w ocenie redukcjonistycznych poglądów na genezę Kościoła.
2. nie odczuwa lęku przed spotkaniem z tym, którzy są nie są zwolennikami Kościoła.
3. angażuje się osobiście w apologię genezy chrześcijaństwa.
4. posiada ugruntowaną świadomość istoty Kościoła.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na podstawie wszystkich prowadzonych tematów.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Literatura
Artemiuk Przemysław, Renesans apologii, Płock: PIW, 2016.
Bartnik Czesław Stanisław, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław: TUM, 1982.
Czaja Andrzej, Traktat o Kościele, Warszawa: Więź, 2006.
Kasper Walter, Kościół Katolicki. Istota, rzeczywistość, posłannictwo, tłum. G. Rawski, Kraków: WAM, 2014.
Kaucha Krzysztof, Nowe elementy w metodologii teologii fundamentalnej – eklezjologii, w: Marian Rusecki, Krzysztof Kaucha, Jacenty Mastej, Metodologia teologii fundamentalnej, Lubin: KUL, 2019, 387-441.
Lewicki Tomasz, Tożsamość chrześcijaństwa w kontekście rzymskim na podstawie Listu do Hebrajczyków, w: Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa, red. H. Seweryniak, M. Skierkowski, Płock: PIW, 2011, 230-245.
Lohfink G., Czy Bóg potrzebuje Kościoła? O teologii ludu Bożego, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań: W drodze, 2005.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Wybrane zagadnienia z eklezjologii (1985), w: Od wiary do teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969-1996, red. J. Królikowski, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów, 2000, 197-236.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Świadomość, jaką Jezus miał o sobie samym i o swoim posłaniu (1986), w: Od wiary do teologii, 227-250.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Sensus fidei w życiu Kościoła, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów, 2015.
Misiarczyk Leszek, Kształtowanie się tożsamości Kościoła w pozycji do judaizmu na podstawie Listów św. Ignacego z Antiochii, w: Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa, red. H. Seweryniak, M. Skierkowski, Płock: PIW, 2011, 212-229.
Nagy Stanisław, Chrystus w Kościele. Zarys eklezjologii fundamentalnej, Wrocław: TUM, 1982.
Napiórkowski Andrzej Adam, Kościół w Maryi. Maryja w Kościele, Kraków-Kielce: Jedność, 2016.
Napiórkowski Andrzej Adam, Proegzystencja Kościoła, Kraków WAM, 2018.
Neuner Peter, Eklezjologia – nauka o Kościele, tłum. W. Szymona, Kraków: Wydawnictwo M, 1999.
Neuner Peter, Zulehner Paul Michael, Zrozumieć Kościół. Eklezjologia praktyczna, tłum. A. Kalbarczyk, Poznań: Święty Wojciech, 2016.
Pié-Ninot Salvador, Wprowadzenie do eklezjologii, tłum. T. Kukułka, Kraków: WAM, 2007².
Polak Tomasz, System kościelny, czyli przewagi pana K, Poznań 2020.
Rosik Mariusz, Kościół a Synagoga (30-313 po Chr.) na rozdrożu, Wrocław: Chromcon, 2016.
Rusecki Marian, Traktat o Kościele, red. K. Kaucha, P. Królikowski, J. Mastej, Lublin: KUL, 2014.
Salij Jacek, Dlaczego kocham Kościół, Warszawa: Więź, 2002.
Seweryniak Henryk, Święty Kościół powszedni, Warszawa: Więź, 1999.
Seweryniak Henryk, Geografia wiary, Warszawa: Więź, 2010².
Seweryniak Henryk, Geneza Kościoła i pierwsze etapy jego rozwoju, w: Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa, red. H. Seweryniak, M. Skierkowski, Płock: PIW, 2011, 185-211.
Seweryniak Henryk, Teologia fundamentalna, t. I-II, Warszawa: Więź, 2010.
Skąd Kościół. Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa, red. H. Seweryniak, M. Skierkowski, Płock: PIW, 2011.
Skierkowski Marek, Apokryfy – równorzędne źródła informacji o pierwotnym chrześcijaństwie, w: Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa, red. H. Seweryniak, M. Skierkowski, Płock: PIW, 2011, 137-156.
Skierkowski Marek, Chrześcijaństwo pierwotne z perspektywy starożytnego judaizmu rabinicznego, w: Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa, red. H. Seweryniak, M. Skierkowski, Płock: PIW, 2011, 157-182.
Skierkowski Marek, Dwie metodologie. Próba prezentacji współczesnych stanowisk na temat genezy chrześcijaństwa, w: Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa, red. H. Seweryniak, M. Skierkowski, Płock: PIW, 2011, 59-82.
Skowronek Alfons Józef, Kościół w burzliwych czasach, Kraków: Znak, 2007.
Strzelczyk Grzegorz, Po co Kościół, Warszawa: Więź, 2018.
Strzelczyk Grzegorz, Kościół – niełatwa miłość, Kraków: WAM, 2019.
Torquemada Juan, Suma o Kościele, tłum. J. Wojtkowski, Olsztyn: Gutograf, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: