Katecheza i liturgia WT-FWD-Kil
1. Katecheza i liturgia. Wspólne korzenie i różne ścieżki
2. Katecheza i liturgia w świetle dokumentów Kościoła
3. Ruch kerygmatyczny i odnowa liturgiczna w Kościele
4. Wiara – katecheza – liturgia. Problemy i wyzwania dla współczesnej myśli pastoralnej
5. Formy liturgiczne w katechezie szkolnej – metody, język, symbole, znaki i gesty
6. Celebracje liturgiczne na katechezie
7. Katecheza w perspektywie roku liturgicznego
8. Formacja liturgiczna w katechezie parafialnej
9. Katecheza liturgiczna w świetle teologii kard. J. Ratzingera/Benedykta XVI. Wybrane zagadnienia
10. Katecheza „aliturgiczna”. Próba określenia najważniejszych błędów i trudności związanych z realizacją w szkole katechezy liturgicznej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach
w zakresie wiedzy:
EK 1. Charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki i liturgiki.
EK 2. Przybliża założenia ruchu odnowy liturgicznej w Kościele.
EK 3. Prezentuje główne zadania katechezy liturgicznej.
w zakresie umiejętności:
EK 4. Analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej.
EK 5. Wyjaśnia zadanie katechezy liturgicznej służącej wychowaniu do życia we wspólnocie Kościoła.
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 6. Wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji liturgicznej.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 16 godz.
Praca własna studenta: 14 godz.
Razem: 30 godz. = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student „charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki i liturgiki”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji katechetyki oraz liturgiki;
Dst (3): potrafi poprawnie zdefiniować katechetykę i liturgiki oraz dokonać ich ogólnej charakterystyki;
Db (4): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki oraz liturgiki w kontekście historii teologii;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki oraz liturgiki w kontekście historii teologii, a także wskazuje na funkcjonujące nieprawidłowości co do rozumienia tych dziedzin życia Kościoła.
Efekt kształcenia 2. Student „Przybliża założenia ruchu odnowy liturgicznej w Kościele".
Ndst (2): nie potrafi podać okoliczności powstania ruchu odnowy liturgicznej;
Dst (3): poprawnie przybliża okoliczności powstania ruchu odnowy liturgicznej i wymienia jego głównych twórców;
Db (4): prezentuje historię powstania powstania ruchu odnowy liturgicznej i charakteryzuje poglądy jego twórców i propagatorów;
Bdb (5): prezentuje historię powstania powstania i założenia ruchu odnowy liturgicznej, a także ocenia jego współczesne znaczenie.
Efekt kształcenia 3. Student „prezentuje główne zadania katechezy liturgicznej”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać dokumentów określających zadania katechezy liturgicznej;
Dst (3): wskazuje dokumenty określające zadania katechezy liturgicznej i je krótko omawia;
Db (4): prezentuje zadania katechezy liturgicznej w świetle dokumentów katechetycznych;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje zadania katechezy liturgicznej w świetle dokumentów katechetycznych oraz twórczo je rozwija.
Efekt kształcenia 4. Student „analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej”.
Ndst (2): nie potrafi podać różnic między katechezy i liturgii;
Dst (3): przybliża podobieństwa i różnice pomiędzy katechezą i liturgią;
Db (4): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich związki oraz formułuje zadania katechezy liturgicznej;
Bdb (5): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich wewnętrzne powiązania, formułuje zadania katechezy liturgicznej oraz podaje przykłady metod liturgicznych stosowanych w katechezie.
Efekt kształcenia 5. Student „wyjaśnia zadania katechezy liturgicznej służącej wychowaniu do życia we wspólnocie Kościoła”.
Ndst (2): nie potrafi zaprezentować powiązań pomiędzy katechezą a życiem w Kościele;
Dst (3): przybliża znaczenie powiązania katechezy z życiem we wspólnocie Kościoła;
Db (4): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej;
Bdb (5): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej w powiązaniu z liturgią i życiem konkretnej wspólnoty parafialnej.
Efekt kształcenia 6. Student "wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji liturgicznej".
Ndst (2): nie potrafi podać przykładów realizacji formacji liturgicznej na katechezie;
Dst (3): podaje przykład zastosowanie formacji liturgicznej na katechezie i dokonuje jego ogólnej charakterystyki;
Db (4): wskazuje zasady dotyczące planowania formacji liturgicznej na katechezie;
Bdb (5): wskazuje na istotne zasady dotyczące formacji liturgicznej na katechezie, potrafi ją planować i określić oczekiwane efekty wychowawcze.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę
- kolokwium końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Literatura
Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003.
Bednarczyk R., Efektywność szkolnej lekcji religii w perspektywie „filarów wiary”, w: Nauczanie religii w szkole w latach 1990-2015 wobec zadań katechezy, red. A. Rayzacher-Majewska, R. Bednarczyk, Warszawa 2016, s. 13 – 86.
Bednarczyk R., Katecheza w służbie liturgii. Metody i formy wychowania liturgicznego w katechezie szkolnej, w: „Chlubimy się nadzieją chwały Bożej” (Rz 5, 2). Księga dedykowana ks. prof. dr. hab. Janowi Decykowi, red. K. Filipowicz, Warszawa 2016, s. 273-291.
Bednarczyk R., W poszukiwaniu obszarów współpracy liturgiki i katechetyki, „Studia Katechetyczne” 9 (2013), s. 91-102.
Lech S., Wymiar liturgiczny, w: Podstawowe wymiary katechezy, red. M. Majewski, Lublin 1991, s. 63-76.
Mąkosa P., Zarys katechezy o sakramentach świętych, w: Siedem sakramentów świętych z nauczaniu Kościoła, red. H. Słotwińska 2007, s. 27 - 41.
Offmański A. (red.), Współczesna katecheza liturgiczna. Liturgia w katechezie w szkolnym nauczaniu religii, Szczecin 2010.
Ratzinger J., Opera Omnia. Teologia liturgii. Tom XI, Lublin 2012.
Siewiora J. (red.), Katecheza i liturgia w dialogu, Tarnów 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: