Wstęp do Misjologii WT-FW-WDM
Tematyka zajęć
1. Misjologia jako nauka teologiczna i interdyscyplinarna
2. Misja-posłannictwo, misje
3. Biblijne podstawy misji
4. Ojcowie Kościoła o misjach
5. Misje na pięciu kontynentach
6. Najważniejsze dokumenty Kościoła na temat misji
7. Uzasadnienie działalności misyjnej
8. Inkulturacja na misjach
9. Misje w kontekście innych religii i nowych ruchów religijnych
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 48oa0nn
Wiedza
Student:
- wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego;
- podaje przykłady powiązania treści teologicznych z innymi dziedzinami nauki;
- rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im;
- wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła;
- omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia;
- wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach;
- charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;
- omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym;
- dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń.
Umiejętności
Student:
- posługuje się w badaniach metodologią właściwą dla nauk teologicznych;
- dobiera metody i narzędzia przekazu treści teologicznych w działalności zawodowej;
- przedstawia zdobytą wiedzę teologiczną z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych;
- prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji;
- wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy;
- prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa;
- dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym;
- posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) w rozwiązywaniu konkretnych problemów i wspieraniu funkcjonowania różnych wspólnot;
- wskazuje sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu teologii i poszerzania umiejętności badawczych.
Kompetencje społeczne
Student:
- krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych;
- w wyrażanych opiniach wzmacnia swe stanowisko odwołując się do innych nauk;
- potwierdza słuszność swych opinii powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła;
- korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła na temat odpowiedzialności społecznej;
- wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej;
- wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła;
- proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła;
- omawia zasady etyczne obowiązujące w działalności naukowej i zawodowej interpretując je w kontekście współczesnych wyzwań;
- przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości;
- krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Będziński M., Personalistyczna misjologia Jana Pawła II, „Lumen Gentium” 40(2020) nr 2, s. 44-63.
Biernacki M., Współczesne rozumienie działalności misyjnej Kościoła, w: Cisło W., Różański J. (red.), Między religioznawstwem a teologią, t. 2, Pelplin 2022, s. 223-255.
Górski J., Trójca Święta podstawą działalności misyjnej Kościoła, w: Szyszka T. (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa-Włocławek 2018, s. 35-40.
Jabłoński F., Konspekty do wykładów z misjologii, Górna Grupa 2016.
Karotemprel S. (red.), Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii, Warszawa 1997.
Kowalak W., Misja-posłannictwo, misje, „Nurt SVD” 78(1997) z. 3, s. 35-43.
Kurek A., Misjologia biblijna, „Annales Missiologici Posnanienses” 2000 t. 11, s. 65-81.
Phan P.C., Nauczanie misjologii w świecie chrześcijańskim i dla niego. Treść i metoda, „Annales Missiologici Posnanienses” 2019 t. 24, s. 85-99.
Różański J., Jan Paweł II – nowy język i koncepcja misjologii, w: Mikołajczak S., Wrześniewska-Pietrzak M. (red.), Jan Paweł II w trosce o słowo i prawdę, Poznań 2011, s. 59-75.
Różański J., Misje a promocja ludzka według dokumentów soborowych i posoborowych oraz praktyki misyjnej Kościoła, Warszawa 2001.
Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.
Sokołowski P.A., Główne trendy misjologiczne, „Nurt SVD” 108(2004) z. 4, s. 7-44.
Sokołowski P.A., Misyjność jako cecha Kościoła, „Nurt SVD” 110(2005) z. 2, s. 27-72.
Szyszka T., Misjologia jako nauka teologiczna i interdyscyplinarna, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 2022 t. 17, s. 57-75.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: