Teologia środków społecznego przekazu WT-FW-TSP
Tematyka zajęć
1. Czym jest teologia środków społecznego przekazu?
2. Teologia i nauki o mediach – interdyscyplinarność jako płaszczyzna refleksji naukowej nad środkami społecznego przekazu
3. Teologia mediów i komunikacji – styk nauk o środkach społecznego przekazu i dyscyplin teologicznych
4. Media i teologia – kierunki badań teologicznych w ujęciu Magisterium Kościoła
5. Znaczenie środków społecznego przekazu w działalności duszpasterskiej Kościoła
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. Historia i rodzaje mediów, system prasowy w Polsce. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: u1v8pqg
Wiedza
Student:
- wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego;
- podaje przykłady powiązania treści teologicznych z innymi dziedzinami nauki;
- rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im;
- wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła;
- omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia;
- wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach;
- charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;
- omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym;
- dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń.
Umiejętności
Student:
- posługuje się w badaniach metodologią właściwą dla nauk teologicznych;
- dobiera metody i narzędzia przekazu treści teologicznych w działalności zawodowej;
- przedstawia zdobytą wiedzę teologiczną z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych;
- prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji;
- wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy;
- prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa;
- dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym;
- posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) w rozwiązywaniu konkretnych problemów i wspieraniu funkcjonowania różnych wspólnot;
- wskazuje sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu teologii i poszerzania umiejętności badawczych.
Kompetencje społeczne
Student:
- krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych;
- w wyrażanych opiniach wzmacnia swe stanowisko odwołując się do innych nauk;
- potwierdza słuszność swych opinii powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła;
- korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła na temat odpowiedzialności społecznej;
- wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej;
- wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła;
- proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła;
- omawia zasady etyczne obowiązujące w działalności naukowej i zawodowej interpretując je w kontekście współczesnych wyzwań;
- przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości;
- krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Adamski A., Łęcicki G., Teologia i nauki o mediach: interdyscyplinarność jako płaszczyzna wspólnej refleksji naukowej o środkach społecznego przekazu, „Studia Medioznawcze” 2016 t. 1, s. 11-19.
Adamski A., Łęcicki G., Teologia mediów i komunikacji – na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, „Studia Medioznawcze” 2016 t. 2, s. 11-20.
Celary I., Znaczenie środków społecznego przekazu na tle duszpasterskich zadań i potrzeb Kościoła, „Studia Elbląskie” 2003 t. 5, s. 269-282.
Czym jest teologia mediów? Sonda naukowa, „Kultura – Media – Teologia” 2015 nr 20, s. 25-34.
Flader M., Teologia środków społecznego przekazu, „Premislia Christiana” 2016-2017 t. 17, s. 299-309.
Laskowska M., Media i teologia. Kierunki badań teologicznych w ujęciu Magisterium Kościoła, „Teologia Praktyczna” 2013 t. 14, s. 137-158.
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa: - Adamski Andrzej (red.), Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, Warszawa 2012. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów. Podstawowa znajomość mediów. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: