Seminarium - teologia duchowości WT-FW-SeDu
Treści merytoryczne:
A. Część teoretyczna
1. Istota seminarium naukowego
2. Różnorodność rozumienia teologii
3. Specyfika teologii duchowości
4. Metodologia w teologii duchowości
5. Źródła teologii duchowości
6. Charakterystyka źródeł teologii duchowości
7. Podział źródeł
8. Zasady gromadzenia materiału źródłowego
9. Formułowanie tematu i tytułu pracy
10. Sporządzanie planu pracy
B. Część praktyczna
1. Polskie szkoły duchowości
2. Duchowość europejska
3. Duchowość ekumeniczna
4. Duchowość i kultura
5. Mistyka polska
6. Mistyka przeżyciowa
7. Mistyka studyjna
8. Mistyka kobiet
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Nakład pracy studenta:
16 godz. - aktywny udział w seminarium
5 godz. - konsultacje
40 godz. - praca badawcza własna
39 godz. - pisanie pracy magisterskiej
100 godz. - razem
4 ECST
Kryteria oceniania
EK 1. Z karesu wiedzy:
Ndst (2): nie posiada podstawowej wiedzy dotyczące pracy naukowej; nie wie na czym polega seminarium naukowe.
Dst (3): posiada podstawową wiedzę dotyczącą pracy naukowej; zna elementarne metody pracy naukowej, potrafi gromadzić materiał badawczy i dokonać jego klasyfikacji.
Db (4); interesuje się podejmowana problematyką; przygotowuje interesujące zagadnienia do pracy w ramach seminarium; dobrze opanował metody badawcze.
Bdb (5): rozwija się pod względem naukowym; proponuje nowe tematy i nowe rozwiązania; posiada własne koncepcje opracowania zagadnień poruszanych w ramach seminarium.
EK 2. W zakresie umiejętności:
Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności pracy naukowej; nie potrafi tworzyć własnego warsztatu badawczego.
Dst (3): posiada umiejętność właściwego opracowania badanego materiału naukowego.
Db (4): proponuje i wprowadza rozwiązania problemów teologicznych; jest aktywny w dyskusjach w ramach seminarium; poszukuje odpowiedzi na postawione problemy.
Bdb (5): potrafi zaproponować oryginalne tematy pracy naukowej i posiada koncepcje ich rozwinięcia; poszukuje nowych metod pracy naukowej; rozwija swój warsztat naukowo-badawczy.
EK 3. W ramach kompetencji społecznych:
Ndst (2): nie widzi możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy.
Dst (3): wdraża poznany materiał pobieżnie i ogólnikowo, nie rozwija metod pracy naukowo-badawczej, pozostając na poziomie podstawowym.
Db (4): posiada umiejętność wykorzystania warsztatu badawczego do rozwiązań, które posiadają znaczenie eklezjalne czy też ogólno-społeczne.
Bdb (5): potrafi pracować interdyscyplinarnie; śledzi zachodzą zmiany w problematyce nauki oraz jej metod. Wychodzi z inicjatywami nowych rozwiązań.
Metody weryfikacji efektów kształcenia: wykazanie dorobku naukowego na poszczególnych etapach seminarium naukowego
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.
- O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- dorobku oraz zaawansowania w pracy naukowo-badawczej: dst-dst plus 50-60%, db-db plus 60-85%, bdb 85-100%
- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db-65-95%, bdb-95-100%
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, praca w grupach połączona z analizą tekstów, dyskusja nad problemami z zakresu teologii, dyskusja nad zagadnieniami dotyczącymi metodologii w teologii.
Literatura
Lektura:
S. Urbański, Mistyka polska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2011.
Literatura:
J. Aumann, Zarys historii duchowości, Kielce 1993.
F. Asti, Teologia della vita mistica, Citta del Vaticano 2009.
M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 1999.
Cz. Parzyszek, Życie konsekrowane w posoborowym nauczaniu Kościoła, Ząbki 2007.
M. Zawada, Homo desiderans Deum. Dynamika pragnienia Boga w wymiarze antropologiczno – duchowym, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: