Seminarium: Teologia duchowości WT-FW-SEMT
1. „Mysterion” i „sacramentum” w Piśmie świętym i Tradycji Kościoła.
2. Sakramenty jako przestrzeń i znak łaski Bożej.
3. Sakramenty jako wyraz zaangażowania człowieka we współpracę z Bogiem.
4. Duchowość sakramentu chrztu świętego.
5. Duchowość sakramentu bierzmowania.
6. Duchowość sakramentu Eucharystii.
7. Msza święta jako centrum życia sakramentalnego.
8. Duchowość sakramentu pokuty i pojednania.
9. Duchowość sakramentu kapłaństwa.
10. Duchowość sakramentu małżeństwa.
11. Duchowość sakramentu chorych.
12. Owocność łaski sakramentalnej w procesie życia duchowego.
13. Sakramenty święte a postęp duchowy chrześcijanina.
14. Dyspozycje człowieka jako podmiotu życia duchowego.
15. Sprawowanie sakramentów jako istotny przejaw życia duchowego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy:
Student wie czym są sakramenty jako najważniejsze źródła chrześcijańskiego życia duchowego; zna dynamikę rozwoju życia duchowego opartego na łasce sakramentalnej; ma wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów.
Na płaszczyźnie umiejętności:
Student umie określić czym charakteryzują się poszczególne sakramenty jako fundamentalne źródła życia duchowego; potrafi scharakteryzować jak poszczególne sakramenty odnoszą się do duchowości chrześcijanina; potrafi omówić działanie łaski w poszczególnych sakramentach uwzględniając ich specyfikę i indywidualny charakter każdego z sakramentów.
Na płaszczyźnie kompetencji:
Student może kompetentnie określić kondycję duchową chrześcijanina na podstawie aktywnego praktykowania sakramentów świętych; jest w stanie pomóc osobom praktykującym życie sakramentalne w rozeznaniu ich aktualnej sytuacji duchowej; potrafi kompetentnie posługiwać się pojęciami charakterystycznymi dla teologii duchowości ujmowanej w aspekcie sakramentalnym.
Kryteria oceniania
Bardzo dobry (5): student posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z praktyką życia chrześcijańskiego; swobodnie korzystając z posiadanych wiadomości potrafi wejść w debatę interdyscyplinarną, której tematyka łączy się z zagadnieniami duchowości opartej na sakramentach świętych; biegle posługuje się pojęciami związanymi z teologią sakramentów Kościoła; posiada poszerzoną wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów; prawidłowo charakteryzuje sposoby działania łaski z uwzględnieniem specyfiki określonego sakramentu.
Dobry (4): student potrafi precyzyjnie określić terminy odnoszące się do zagadnienia duchowości opartej na sakramentach oraz scharakteryzować sposób działającej w nich łaski; poprawnie definiuje pojęcia związanych z teologią sakramentów oraz ich odniesienie do rozwoju życia duchowego; postrzega sakramenty jako istotny środek dynamizujący drogę duchową chrześcijanina; potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w pracy z tekstami twórców duchowych zajmujących się problematyką duchowości sakramentów.
Dostateczny (3): student posiada wystarczającą wiedzę z zakresu rozumienia problematyki sakramentów jako źródeł duchowości chrześcijanina; zna podstawowe pojęcia opisujące właściwy sposób praktykowania sakramentów świętych; potrafi podać ogólne przykłady jak łaska sakramentów działa w procesie rozwoju życia duchowego.
Niedostateczny (2): student nie wie na czym polega rozumienie sakramentów jako źródeł życia duchowego; nie potrafi określić podstawowych sposobów działania łaski w życiu sakramentalnym oraz ukazać ich jako kryteriów rozwoju duchowości; ma trudności z określeniem podstawowych pojęć odnoszących się do duchowości sakramentów świętych; nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy działaniem łaski w poszczególnych sakramentach jako widzialnych znaków niewidzialnej łaski Boga.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- zaliczenia: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100%
- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100%
Metody dydaktyczne:
Wykład lub wykład z prezentacją multimedialną; praca studenta połączona z analizą tekstów biblijnych oraz tekstów z literatury teologiczno-duchowej, będących fundamentem praktykowania sakramentów świętych; praca osobista studenta związana z wyłożonym materiałem oraz zagadnieniami uzupełniającymi w postaci zadanej lektury, filmów formacyjnych lub opracowań z zakresu sakramentalnego wymiaru teologii duchowości.
Literatura
1. L. Bouyer, Wprowadzenie do życia duchowego, Warszawa 2014 r.
2. W. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2012 r.
3. Z. Pawłowicz, Eucharystia – źródło i szczyt, Pelplin 2006 r.
4. B. Testa, Sakramenty Kościoła, Poznań 1998 r.
5. S. Urbański, Teologia modlitwy, Warszawa 1999 r.
6. D. Wider, Zawsze się módlcie, Kraków 1999 r.
7. M. Zawada, Droga do Boskiej kontemplacji, Kraków 2002 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: