Seminarium magisterskie: teologia religii WT-FW-SEMP
Tematyka zajęć
1. Definicja metodologii
2. Czym jest metoda?
3. Metodyka
4. Temat pracy, tytuł, problem, zagadnienie
5. Elementy i zakres pracy
6. Strona merytoryczna pracy
7. Wybór tematu
8. Charakterystyka i formułowanie tematu
9. Struktura, plan, spis treści
10. Podział bibliografii
11. Poszukiwania bibliograficzne
12. Przypisy i ich rodzaje
13. Wstęp
14. Metody stosowane przy pisaniu pracy
15. Tworzenie treści pracy
16. Styl pracy
17. Zakończenie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 34hcepp
Wiedza
Student:
- wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego;
- podaje przykłady powiązania treści teologicznych z innymi dziedzinami nauki;
- rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im;
- wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła;
- omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia;
- wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach;
- charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;
- omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym;
- dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń.
Umiejętności
Student:
- posługuje się w badaniach metodologią właściwą dla nauk teologicznych;
- dobiera metody i narzędzia przekazu treści teologicznych w działalności zawodowej;
- przedstawia zdobytą wiedzę teologiczną z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych;
- prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji;
- wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy;
- prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa;
- dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym;
- posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) w rozwiązywaniu konkretnych problemów i wspieraniu funkcjonowania różnych wspólnot;
- wskazuje sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu teologii i poszerzania umiejętności badawczych.
Kompetencje społeczne
Student:
- krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych;
- w wyrażanych opiniach wzmacnia swe stanowisko odwołując się do innych nauk;
- potwierdza słuszność swych opinii powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła;
- korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła na temat odpowiedzialności społecznej;
- wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej;
- wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła;
- proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła;
- omawia zasady etyczne obowiązujące w działalności naukowej i zawodowej interpretując je w kontekście współczesnych wyzwań;
- przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości;
- krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci przygotowania fragmentu pracy dyplomowej.
Literatura
Bronk A., Metoda, w: Wilk S., Ziemann E. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 12, Lublin 2008, kol. 635-637.
Bronk A., Metoda naukowa, w: Wilk S., Ziemann E. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 12, Lublin 2008, kol. 637-644.
Bronk A., Metodologia nauk, w: Wilk S., Ziemann E. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 12, Lublin 2008, kol. 644-649.
Seweryniak H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.
Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: