Retoryka w praktyce kaznodziejskiej i szkolnej WT-FW-RPK
Treści merytoryczne:
na zajęciach studenci zapoznają się z procesem przygotowania się do wystąpienia publicznego. Poznają zasady wyznaczające tradycyjne podejście do inwencji, kompozycji, podstaw elokucji i argumentacji. Uczą się podstawowych sposobów analizy audytorium, zasad retorycznego decorum (dostosowania argumentacji do audytorium), wyznaczania celów wypowiedzi, a także konstruowania tezy wystąpienia. Następnie ćwiczą się w używaniu toposów retorycznych, jako sposobów wynajdowania argumentów. Otrzymują podstawowe wiadomości odnośnie do początku i końca wystąpienia. Wreszcie ćwiczą się w rozpoznawaniu i stosowaniu argumentów retorycznych i najbardziej podstawowych zasad erystyki. Duży nacisk kładzie się na umiejętność kontrargumentacji w sytuacjach "na żywo".
Metody oceny:
kurs kończy oceniane przez prowadzącego opracowanie przez studentów analizy retorycznej wybranego wystąpienia publicznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. student zna podstawowe pojęcia z dziedziny retoryki.
2. rozpoznaje typy i rodzaje argumentów
3. zna reguły konwersacyjne P. Grice'a
UMIEJĘTNOŚCI
1. analizuje pod kątem retorycznym wypowiedzi
2. konstruuje świadomą i dobrą wypowiedź z uwzględnieniem uwarunkowań kontekstualnych (szkoła, kościół)
3. poddaje krytycznej analizie wypowiedzi innych
KOMPETENCJE
1. pracuje w grupie
2. bierze udział w dyskusji (potrafi budować kontrargumenty)
3. stara się zwiększyć swoją wiedzę i umiejętności retoryczne z uwzględnieniem środowiska przyszłej pracy (szkoła, kościół)
Kryteria oceniania
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który:
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu zagadnień retorycznych
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu współczesnej komunikacji społecznej; posiada podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach i kierunkach ich rozwoju
posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
potrafi porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej
ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie, podejmując różnorodne zadania
Ocenę dobrą otrzymuje student, który:
ma dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu zagadnień retorycznych
ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu współczesnej komunikacji społecznej; posiada podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach i kierunkach ich rozwoju
posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
potrafi dobrze porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej
ma dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie dobrze potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie, podejmując różnorodne zadania
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który:
ma mało uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu zagadnień retorycznych
ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu współczesnej komunikacji społecznej; posiada podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach i kierunkach ich rozwoju
posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
potrafi dostatecznie porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej
ma przeciętną świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
potrafi dostatecznie współdziałać i pracować w grupie, podejmując różnorodne zadania
Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który:
ma nieuporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu zagadnień retorycznych
ma nieuporządkowaną i niepogłębioną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu współczesnej komunikacji społecznej; nie posiada podstawowej wiedzy o najnowszych osiągnięciach i kierunkach ich rozwoju
posiada niedostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
potrafi dostatecznie porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej
nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, nie potrafi inspirować do tego inne osoby
nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podejmując różnorodne zadania
Literatura
M. Rusinek, A. Załazińska, "Retoryka podręczna", Kraków 2005.
D. Zdunkiewicz-Jedynak, "Językowe środki perswazji w kazaniu", Kraków 1996.
M. Korolko, "Podręcznik retoryki homiletycznej", Kraków 2010.
"Język katechezy", red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów 2008.
"Głoszenie i celebrowanie wiary. Wokół wyzwań ewangelizacji", red. K. Lijka, S. Wiśniewski, Poznań 2014.
C. Jaroszyński, P. Jaroszyński, "Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej. Teoria i ćwiczenia", Szczecinek 2008.
"Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa", red. P. Urbański, Kraków 2003.
Święty Augustyn, "De doctrina christiana", Warszawa 1989.
M. Dziewiecki, "Komunikacja pastoralna", Kraków 2006.
F. Schulz von Thun, "Sztuka rozmawiania. Analiza zaburzeń", Kraków 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: