Rok liturgiczny w katechezie WT-FW-RL
Treści merytoryczne:
Na treść wykładów składają się prawdy zawarte w dokumentach Kościoła okazujące nierozdzielny związek katechezy z celebrowaniem liturgii i sakramentów. W sakramentach bowiem (szczególnie w Eucharystii) Chrystus działa najpełniej w celu przemiany człowieka. Dlatego też katecheza powinna prowadzić do czynnego, świadomego i pełnego uczestnictwa w liturgicznych celebracjach. Z biegiem roku liturgicznego odsłania się w poszczególnych celebracjach całe misterium paschalne Chrystusa.
Program wykładów stanowią następujące szczegółowe zagadnienia:
- Koncepcja czasu a liturgia. Wyrażenie i pojęcie "roku liturgicznego". Układ roku liturgicznego. Podział i rodzaje świąt;
-Rok liturgiczny w dokumentach Soboru Watykańskiego II;
- Historia kalendarza liturgicznego;
-Liturgia drogą chrześcijańskiego wychowania (szkołą wiary, modlitwy, moralności, życia duchowego i estetyki). Rok liturgiczny drogą życia duchowego (duchowość roku liturgicznego);
-Niedziela, najstarszy i pierwszy dzień tygodnia - jej historia, nazwy, treść;
-Dialog między Bogiem a człowiekiem w liturgii Adwentu i Bożego Narodzenia;
-Bóg wzywający ludzi i wspólnota, która odpowiada na to wezwanie w świetle liturgii Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Okresu Wielkanocnego;
-Teologia liturgii Okresu Zwykłego;
-Kult Najświętszej Maryi Panny i Świętych w roku kościelnym drogą miłości Ojca i Syna i Ducha Świętego oraz realizacji życia Kościoła. Powstanie i rozwój kultu świętych;
-Rok liturgiczny w parafii i w katechezie;
-Miejsce Triduum Paschalnego w roku liturgicznym;
- Uroczystości Pańskie;
- Kwartalne Dni Modlitw;
- Teologia pobożności ludowej w celebracji roku liturgicznego.
Metody oceny:
Sprawdzenie przez kolokwium końcowe wiedzy studentów z zakresu wykładanego materiału w oparciu o przygotowane tezy (kolokwium obejmuje przygotowanie prezentacji multimedialnej bądź referatu oraz odpowiedź ustną)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu w MS TEAMS: liuwsow
2 ECTS; 30 godzin=1 ECTS
15 godz. - udział w wykładzie
15 godz. - przygotowanie prezentacji multimedialnej bądź referatu na wskazany temat
30 godz. - przygotowanie się do części ustnej kolokwium poprzez lekturę materiałów z wykładów oraz literatury przedmiotu.
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe (zaliczenie z oceną). Na ocenę końcową składa się:
- przygotowanie prezentacji multimedialnej bądź referatu na wskazy temat (50% oceny końcowej);
- odpowiedź ustna na podstawie materiału przedstawionego podczas wykładów (forma zaliczenia odpowiedzi ustnej ze względu na pandemię w semestrze zimowym 2020/2021 odbędzie się online - poprzez MSTeams) - student odpowiada na pytania postawione przez wykładowcę, wcześniej przed częścią ustną kolokwium otrzymuje tezy, na podstawie których przygotowuje się do odpowiedzi) [50% oceny końcowej]
EK 1:
ndst(2): nie zna pojęcia roku kościelnego i jego struktury, nie zna świąt ani ich historii i zasadniczych treści teologicznych wypływających z lex orandi
dst (3): zna pojęcie roku kościelnego i jego strukturę, zna najważniejsze święta i okresy w roku kościelnym
db (4): zna pojęcie roku kościelnego, jego strukturę podział świąt, zna historię i teologię poszczególnych celebracji roku kościelnego
bdb (5): zna pojęcie roku kościelnego, jego strukturę, zna rozwój historycznych poszczególnych obchodów w roku kościelnym oraz teologię wypływającą z analizy hermeneutycznej tekstów liturgicznych
EK2:
ndst (2): nie umie wyjaśnić czym jest rok kościelny i jaką ma strukturę, nie umie przedstawić innym głównych obchodów roku kościelnego
dst (3): umie wyjaśnić innym definicję roku kościelnego i jego strukturę, podział świąt, umie przekazać innym podstawowe informacje na temat poszczególnych świąt i okresów liturgicznych
db (4): umie wyjaśnić innym pojęcie roku kościelnego i jego układ, umie wyjaśnić innym historię powstania najważniejszych świąt i okresów liturgicznych oraz ukazać główne tematy teologiczne na podstawie analizy lex orandi
Bdb (5): umie wyjaśnić genezę, pojęcie roku kościelnego, historię kalendarza kościelnego i jego układ, umie zaprezentować innym święta i okresy liturgiczne w ich historycznym rozwoju oraz teologię i parenezę na podstawie analizy hermeneutycznej współczesnych tekstów liturgicznych, umie ukazać innych formy pobożności ludowej związane z poszczególnymi obchodami roku kościelnego.
EK 3 Kompetencje społeczne - potrafi wyjaśnić innym pojęcie i strukturę roku kościelnego oraz znaczenie teologiczne poszczególnych celebracji roku kościelnego oraz ukazać ich korelacje z kulturą (folklor, zwyczaje, pobożność ludowa) i ich wpływ na życie duchowe człowieka (lex vivendi); potrafi wskazać innych i objaśnić formy pobożności ludowej związane z poszczególnymi okresami w roku kościelnym.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Jan Paweł II, List apostolski „Dies Domini” o świętowaniu niedzieli (31 maja 1998);
- J. Charytański, W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992, s. 80-88;
- A. Hajduk, Katecheza roku liturgicznego, „Collectanea Theologica” 58 (1988) 4, s. 107-112;
- J. Charytański, Z Dobrą Nowiną w szkole, Warszawa 1991, s. 92-120;
- H. Iwaniuk, Zagadnienia roku liturgicznego, „Katecheta” 28 (1984), s. 193-198;
- T. Sinka, Zarys liturgiki, Kraków 1994, s. 106-166;
- B. Nadolski, Liturgika. Tom drugi. Liturgia i czas, Poznań 1991 [wydanie II uzupełnione, Poznań 2013];
- M. Auge, Rok liturgiczny, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2013;
- J. Nowak (red.), Misterium Chrystusa w roku liturgicznym, Poznań 2012;
- W. Świerzawski (red.), Mysterium Christi, t. VI: Rok liturgiczny, Zawichost - Kraków - Sandomierz 2013.
Literatura uzupełniająca:
- O. Casel, Misterium świąt chrześcijańskich, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 2014.
- K. Konecki, Rok liturgiczny i Kalendarz w reformie Soboru Watykańskiego II. Kwestie redakcyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
- J. Miazek, Kult świętych w odnowionej liturgii: Collectanea Theologica 51 (1981) 3, s. 85-93; Collectanea Theologica 52 (1982) 1, s. 85-93.
- J. Nowak, Maryja w liturgii i pobożności Kościoła, Poznań 2009.
- W. Pałęcki, Rok liturgiczny Pascha Chrystusa, Sandomierz 2006.
- J. Superson, Historia uroczystości Jezusa Chrystusa, Kraków 2005.
- T.J. Talley, Le origini dell'anno liturgico, Queriniana. Brescia 1991.
- A. Nocent, The Liturgical Year, vol. I: Advent, Christmas, Epipahny, Liturgical Press, Collegeville, Minnesota 2013.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: