Emisja głosu WT-FW-KEG
Opis treści kształcenia:
• Głos jako narzędzie pracy nauczyciela
• Anatomia i fizjologia narządu głosu
• Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia
• Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe
• Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji
• Interpretacja tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim
• Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu
• Higiena narządu głosu i słuchu
Po zakończeniu cyklu zajęć student powinien:
- wykazać się podstawową wiedzą na temat prawidłowej emisji głosu;
- znać budowę układu oddechowego i proces powstawania głosu;
- zauważać związki pomiedzy oddechem a jakością głosu;
- znać podstawy poprawnej polszczyzny i kultury żywego słowa;
- rozumieć konieczność pracy nad głosem, doskonalenia modulacji, barwy i rezonansu w celu wzmocnienia jakości głosu, a także doskonalenia artykulacji i poprawnego frazowania tekstu;
- posiadać umiejetność czytania tekstu ze zrozumieniem;
- starać sie operować głosem w sposób elastyczny, dostosowany do miejsca i warunków akustycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- ma podstawową wiedzę i zna terminologię używaną w emisji głosu
- posiada wiedze z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu
- dostrzega związek pomiędzy oddychaniem a procesem mówienia
- zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji
- zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek
- zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny
- posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu
- zna podstawowe zasady higieny narządu głosu i słuchu oraz techniki relaksacyjne
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza
Literatura
S. Wiśniewski, "Tolle, lege! Podręcznik lektora", Poznań 2019.
B. Toczyska, "Elementarne ćwiczenia dykcji", Gdańsk 1998.
B. Toczyska, "Dotkliwa artykulacja. Korekcja głosek ć, dź, ś, ź", Gdańsk 2010.
Z. Pawłowski, "Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa śpiewu i gry na instrumentach dętych", Warszawa 2002.
C. Jaroszyński, P. Jaroszyński, "Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej", Szczecinek 2008.
T. Karpowicz, "Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja", Warszawa 2009.
D. Ostaszewska, J. Tambor, "Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego", Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: