Filozofia przyrody i antropologia filozoficzna WT-FW-FA
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią filozofii przyrody i antropologią filozoficzną, nabycie umiejętności rozpoznawania głównych problemów filozoficznych oraz doskonale kompetencji krytycznego myślenia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do MS Teams: ozofb9t
W1 – student zna główne kierunki filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
W2 – student rozpoznaje główne spory w filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
W3 – student zna głównych myślicieli filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
W4 – student zna główne pojęcia z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
W5 – student zna ewolucję pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
U1 – student analizuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
U2 – student porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
U3 – student ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
U4 – student klasyfikuje poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
U5 - student poddaje krytyce stanowiska filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
K1 – student zachowuje postawę krytyczną
K2 – student jest otwarty na zmianę swoich postaw
K3 – student dyskutuje merytorycznie
K4 – student jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
K5 – student docenia wagę merytorycznej dyskusji
Kryteria oceniania
Efekt W1, W2, W3
- na ocenę bardzo dobrą student doskonale zna główne kierunki filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, rozpoznaje główne spory w ich łonie
- na ocenę dobrą student zna główne kierunki filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, rozpoznaje główne spory w ich łonie
- na ocenę dostateczną student zna podstawową myśli filozoficzną w zakresie filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, rozpoznaje główne spory w ich łonie
Efekt W4, W5
- na ocenę bardzo dobrą student zna pełną ewolucję pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
- na ocenę dobrą student zna ewolucję większości pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
- na ocenę dostateczną student zna ewolucję podstawowych pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
Efekt U1, U2, U3
- na ocenę bardzo dobrą student dokładnie analizuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
- na ocenę dobrą student analizuje poprawnie teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
- na ocenę dostateczną student analizuje podstawowe teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej
Efekt U4, U5
- na ocenę bardzo dobrą student klasyfikuje wszystkie poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej oraz poddaje je krytyce
- na ocenę dobrą student klasyfikuje wybrane poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej oraz poddaje je krytyce
- na ocenę dostateczną student klasyfikuje podstawowe poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej oraz poddaje je krytyce
Efekt K1, K2, K3. K4, K5
- na ocenę bardzo dobrą student zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
- na ocenę dobrą student w wysokim stopniu zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
- na ocenę dostateczną student zachowuje w sposób podstawowy postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
Literatura
Tajemnice natury. Zarys filozofii przyrody, G. Bugajak, J. Kukowski, A. Latawiec, A Lemańska, D. Ługowska, A. Świeżyński, 2009.
M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody, 2007.
M. Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, 2004.
M. Heller, Filozofia i Wszechświat, 2006.
L. Wciórka, Filozofia przyrody, 1993.
Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, 2011.
R. Ingarden, Książeczka o człowieku, 1987.
S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, 1990.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: