Dydaktyka i metodyka katechezy WT-FW-DY2
1. Dydaktyka katechetyczna a dydaktyka ogólna. Przedmiot i zadania dydaktyki katechetycznej.
2. Kryteria doboru treści i metod katechetycznych.
3. Zasady dydaktyczne w katechezie
4. Metoda w katechezie
5. Środki dydaktyczne w katechezie
6. Konspekt katechezy/lekcji religii
7. Metody katechetyczne – służące integracji
8. Metody katechetyczne – podające
9. Metody katechetyczne – poszukujące - odmiany i techniki dyskusji
10. Metody katechetyczne – poszukujące - metody problemowe i diagnostyczne
11. Metody katechetyczne – poszukujące - metody hierarchizacji
12. Metody katechetyczne – poszukujące - gry dydaktyczne
13. Metody katechetyczne - przeżyciowe (drama)
14. Metody katechetyczne - biblijne i liturgiczne
15. Metody katechetyczne - metody oparte na pracy z komputerem i rzutnikiem multimedialnym
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
1. Potrafi dokonać odpowiedniego wyboru metody katechetycznych w oparciu o cel i zadania kate-chezy. TMA_W08
2. Wskazuje sposoby wykorzystania zasad dydaktycznych na katechezie. TMA_W18
W zakresie umiejętności:
3. Analizuje podręczniki nauki religii pod kątem metod katechetycznych. Umiejętnie dobiera je do określonych treści. TMA_U07
W zakresie kompetencji społecznych:
4. Rozwija kompetencje w zakresie wypełniania katechetycznej i ewangelizacyjnej misji Kościoła. TMA_K02
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student potrafi dokonać odpowiedniego wyboru metody katechetycznych w oparciu o cel i zadania katechezy.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić związku pomiędzy wyborem metod a przyjętymi celami i zadaniami katechezy;
Dst (3): poprawnie uzasadnia powiązanie metod z przyjętymi celami i zadaniami katechezy, wy-mienia cele i zadania katechezy;
Db (4): ocenia metody pod kątem skuteczności osiągania przyjętych celów oraz zadań katechezy;
Bdb (5): dokonuje weryfikacji poprawności stosowanych metod katechetycznych w oparciu o cele i zadania katechezy.
Efekt kształcenia 2. Student wskazuje sposoby wykorzystania zasad dydaktycznych na katechezie.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku podstawowych zasad dydaktycznych stosowanych w kateche-zie;
Dst (3): wymienia kilka zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie i poprawnie omawia przynajmniej jedną;
Db (4): omawia wskazane zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie i poprawnie odnosi je praktyki na lekcjach religii;
Bdb (5): precyzyjnie wyjaśnia zastosowanie zasad dydaktycznych na lekcjach religii i formułuje propozycje ich zastosowania na katechezie.
Efekt kształcenia 3. Student analizuje podręczniki nauki religii pod kątem metod katechetycznych. Umiejętnie dobiera je do określonych treści.
Ndst (2): nie potrafi podać kilku typowych metod katechetycznych występujących w podręcznikach nauki religii;
Dst (3): wymienia i omawia podstawowe typy metod katechetycznych obecnych w podręcznikach nauki religii;
Db (4): poprawnie analizuje podręczniki w zakresie stosowanych w nich metod;
Bdb (5): poprawnie analizuje podręczniki w zakresie stosowanych w nich metod, potrafi samo-dzielnie dobierać metody odpowiadające określonym treściom.
Efekt kształcenia 4. Student rozwija kompetencje w zakresie wypełniania katechetycznej i ewangelizacyjnej misji Kościoła.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić, jakie wartości wiążą się z realizacją misji katechetycznej i ewangelizacyjnej Kościoła;
Dst (3): przybliża wartości, jakimi powinien kierować się katecheta w wypełnianiu misji kateche-tycznej i ewangelizacyjnej;
Db (4): prezentuje wizję realizacji misji katechetycznej i ewangelizacyjnej Kościoła (w oparciu o określone wartości i metody działań);
Bdb (5): prezentuje gruntownie przemyślaną wizję realizacji misji katechetycznej i ewangelizacyjnej Kościoła (w oparciu o określone wartości i metody działań), potrafi ją obronić i wskazać możliwości jej realizacji.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
- przygotowanie pracy śródsemestralnej (analiza wskazanego źródła z dydaktyki lub metodyki katechetycznej)
- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę
- kolokwium końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 15 godz.
Praca własna studenta: 80 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 100 godz. =4 ECTS
Literatura
Długosz A., Jak przygotować i oceniać katechezę?, Częstochowa 1997.
Dziekoński S. (red.), Dydaktyka w służbie katechezy, Kraków 2002.
Dziekoński S., Miejsce metody we współczesnej katechezie, w: W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, red. H. Słotwińska, Lublin 2006, s. 25 – 41.
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Legnica 2014.
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, t. 1, Tarnów 2004.
Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, t. 2, Tarnów 2004.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: