Teologia pastoralna: Teologia znaków czasu po Vaticanum II WT-FW-CWZ5
Uczestnicy znając najważniejsze dokumenty Kościoła prezentujące znaki czasu, uczą się ich identyfikowania, interpretowania i odpowiadania na nie w warunkach współczesnego świata. Wpatrując się w zmieniające się konteksty życia współczesnego człowieka starają się dostrzegać w nich zbawczą obecność Boga i odczytywać Jego zamysł obecny w konkretnych faktach. Perspektywa teologiczna znaków czasu poszerzona zostaje również o perspektywę socjologiczną (najnowsze badania GUS, ISKK, CBOS), by ukazać aktualne wyzwania stojące przed Kościołem z komplementarnych punktów widzenia.
Zakres tematów:
1. Sens historii w świetle wiary.
2. Vaticanum II i posoborowa odnowa Kościoła.
3. Kultura współczesna i jej cechy.
4. Ateistyczny monizm światopoglądowy i jego wpływ na kształtowanie postaw człowieka współczesnego.
5. Geneza indyferentyzmu religijnego i odpowiedź Kościoła na jego przejawy.
6. Analiza kondycji człowieka w świecie konsumpcji na przykładzie społeczeństwa polskiego.
7. Małżeństwo i rodzina w dobie przemian.
8. „Amoris Laetitia” – interpretacje i nadinterpretacje.
9. Wybrani współcześni prorocy znakiem czasu dla zagubionego świata.
10. Znaki czasu dla Kościoła w Europie
11. Znaki czasu dla Kościoła w Polsce.
12. Powszechne powołanie do świętości dzisiaj w świetle Adhortacji apostolskiej „Gaudete et exsultate”.
13. Od transakcji do relacji - budowanie więzi wyzwaniem Kościoła wobec samotności człowieka ponowoczesności.
14. Kościół wobec młodych - szansa czy zagrożenie?
15. Obraz Kościoła w świecie mediów - prawda czy fałsz?
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- posiada wiedzę dotyczącą nauczania Magisterium w zakresie problematyki znaków czasu;
- ma podstawową wiedzę o zmianach społeczno-kulturalnych w życiu człowieka XXI wieku i ich wpływie na doświadczenie wiary i wynikających z nich postaw;
Umiejętności:
- potrafi na podstawie Magisterium wyprowadzać fundamentalne zasady pasterskiego zaangażowania Kościoła;
- potrafi odczytywać i analizować znaki czasu oraz odpowiedzi jakie daje na nie Kościół;
- potrafi definiować i oceniać działalność Kościoła będącą odpowiedzią na aktualne problemy współczesnego człowieka;
Kompetencje:
- pogłębia troskę Kościoła o współczesnego człowieka i jego interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania nowych problemów;
- świadomy korzyści i zagrożeń wynikających z rozwoju ludzkiej myśli, życia społecznego i techniki, potrafi w kontekście globalizacji ukazać rolę i miejsce Kościoła, a w nim każdego chrześcijanina;
- podejmując namysł nad rzeczywistością potrafi krytycznie i zgodnie z nauczaniem Magisterium wybrać najlepsze metody i formy odpowiedzi jakie Kościół może dawać współczesnemu człowiekowi;
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń stosownie do efektów kształcenia jest:
1. Obecność na ćwiczeniach;
2. Znajomość literatury obowiązkowej;
3. Odpowiedź ustna bądź przygotowanie prezentacji na jeden z 15 tematów znajdujących się w opisie pełnym / zakresie tematów.
Literatura
Obowiązkowa:
Konstytucja dogmatyczna o Kościele "Lumen gentium".
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes".
Adhortacja Apostolska "Evangelii Gaudium".
Adhortacja Apostolska „Amoris Laetitia”.
Adhortacja apostolska „Gaudete et exsultate”.
Apraecida. V ogólna konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument końcowy, Kraków 2014.
Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, A.L. Szafrański, Lublin 1990.
Uzupełniająca:
Kamiński R. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006.
Potocki A., O Kościele także socjologicznie, Warszawa 2017.
Teologia pastoralna. Tom I, Ryszard Kamiński, Lublin 2002.
Butler Ch., Teologia soboru watykańskiego drugiego, Znaki Czasu, Paryż, 1971.
Kominek B., Kościół po soborze, Paryż 1969.
Ratzinger J., Ruchy kościelne i ich teologiczne miejsce, Communio 6(114)1999.
Balter L. (red.), Dramatyczne pytania naszego wieku, Kolekcja Communio, 17, 2006.
Servais J., Czym jest wiara, Tygodnik Powszechny 14(3482), 3. 04. 2016.
Kowalczuk P., Uwaga, prace na wysokości, Tygodnik Powszechny 40(3508), 2. 10. 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: