Towarzyszenie rodzinie i dziecku z wadą śmiertelną - ćwiczenia WT-FW-CTR
Zajęcia będą prowadzone według następujących tematów:
1. Tajemnica cierpienia dziecka chorego śmiertelnie.
2. Środowisko rodzinne wobec dziecka terminalnie chorego.
3. Perspektywa śmierci dziecka chorego terminalnie.
4. Holistyczny wymiar towarzyszenia rodzinie i dziecku terminalnie choremu.
5. Osoby zaangażowane w towarzyszenie dziecku i rodzinie.
6. Dialog w opiece paliatywnej.
7. Życie religijne rodziny i dziecka terminalnie chorego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna teologiczne, duchowe i psychologiczne podstawy towarzyszenia rodzinie i dziecku z chorobą śmiertelną
2. Student definiuje pojęcie towarzyszenia, również w jego aspekcie duszpasterskim i jego cele
3. Student rozumie potrzebę towarzyszenia i opieki preinatalnej, oraz towarzyszenia rodzinie po śmierci dziecka.
4.Student opisuje sytuację dziecka terminalnie chorego.
5. Student charakteryzuje wsparcie hospicyjne, jego przebieg i trudności z nim związane
6. Student posługuje się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi opieki paliatywnej
7. Student dobiera formy pomocy choremu dziecku i jego rodzinie
8. Student jest chętny do wolontaryjnej pomocy osobom terminalnie chorym i ich rodzinom oraz animuje tę pomoc.
9. Student zna treść podstawowych dokumentów Magisterium Kościoła odnoszących się do towarzyszenia
Kryteria oceniania
Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie odbywało za pomocą następujących metod:
-metoda podająca (wykład informacyjny i konserwatoryjny)
-metoda eksponująca (pokaz, prezentacja)
-metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach).
Kryteria:
1. Obecność na zajęciach stacjonarnych/online
2. Zaangażowanie studenta w zajęciach
3. Znajomość literatury
4. Wyznaczenie tematu związanego z realizacją ćwiczeń
5. Przedstawienie zagadnienia
Na ocenę:
Student:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianych treści, brak zaangażowania do pracy indywidualnej i/lub w grupie; brak obecności na zajęciach,
Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu towarzyszenia rodzinie i dziecku z chorobą śmiertelną, potrafi współpracować w grupie,
Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe zagadnienia związane z towarzyszeniem rodzinie i dziecku z chorobą śmiertelną; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat,
Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu opieki i towarzyszenia rodzinie i dziecku z chorobą śmiertelną; potrafi wskazać uwarunkowania historyczne omawianych zagadnień odwołując się do ich realizacji, również w tradycji Kościoła; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat.
Literatura
Magisterium Kościoła:
1. Jan Paweł II, List apostolski Salvifici doloris. O chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984.
2. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995.
3. Benedykt XVI, Orędzie na XV Śwatowy Dzień Chorego 2007. Duchowa i duszpasterska troska o nieuleczalnie chorch, Watykan 2006.
4. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Iura et bona. O eutanazji, Watykan 1980.
5. Papieska Rada Cor Unum, Niektóre kwestie etyczne odnoszące się do ciężko chorych i umierających, Watykan 1981.
6. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Karta Pracowników Służby Zdrowia, Watykan 1995.
7. Kongregacja Nauki Wiary, Odpowiedzi na pytania dotyczące sztucznego odżywiania i nawadniania, Watykan 2007.
8. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 1998.
Literatura pomocnicza:
1. Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.
2. Binnebesel J., Janowicz A., Krakowiak P., Paczkowska A., (red.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk 2010.
3. Bartoszewska E., Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum, Kraków 2005.
4. Binnebesel J., Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową – w oczach pacjenta, Toruń 2003.
5. Binnebesel J., Bohdan Z., Krakowiak P., Krzyżanowski D., Paczkowska A., Stolarczyk A., Przewlekle chore dziecko w domu. Podręcznik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk 2012.
6. Goldman A., Care of the Dying Child, Oxford 1994.
7. Herbert M., Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom, Gdańsk 2005.
8. Kalinowski M., Duszpasterstwo hospicyjne, Lublin 2001.
9. Kalinowski M., Wspólnoty nadziei, Lublin 2007.
10. Kostek M., Wolontariat w hospicjum impulsem do zmiany w człowieku?, Lublin 2010.
11. Krakowiak P., Modlińska A., Binnebesel J. (red.), Podrecznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Gdańsk 2008.
12. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008.
13. Krakowiak P., Zdążyć z prawdą, Gdańsk 2006.
14. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.) Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk 2010.
15. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007.
16. Szot L., Obecni do końca, Warszawa 2010.
17. Szot L., Ruch hospicyjny jako odpowiedz na bezradność w obliczu umierania i śmierci, w: Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwań współczesności, W. Walc, B. Szluz, I. Marczykowska red., Rzeszów 2008, s. 310 - 319.
18. Szczepaniak L., Troska o dziecko umierające w szpitalu. Studium z pogranicza medycyny i teologii moralnej, Kraków 2008.
19. Walden–Gałuszko K. de, (red.) Podstawy opieki paliatywnej, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: