Towarzyszenie osobom w żałobie WT-FW-CT4
Zajęcia będą prowadzone według następujących tematów:
1. Doświadczenie śmierci i żałoby w życiu człowieka
2. Proces żałoby jako doświadczenie transowe
3. Żałoba według wskazań nauk teologicznych i pozateologicznych
4. Żałoba - etapy i przeszkody w jej przeżywaniu
5. Podstawy biblijno-teologiczne duszpasterskiego towarzyszenia w żałobie
6. Tanatopsychologiczne aspekty opieki nad osobami w żałobie
7. Metody i formy towarzyszenia osobom w żałobie
8. Model duszpasterskiego towarzyszenia osobom w żałobie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna teologiczne, duchowe i psychologiczne podstawy towarzyszenia osobom w żałobie
2. Student definiuje pojęcie towarzyszenia, również w jego aspekcie duszpasterskim i jego cele
3. Student rozumie potrzebę towarzyszenia osobom osieroconym
4.Student opisuje sytuację osoby w żałobie.
5. Student charakteryzuje wsparcie w okresie żałoby, jego przebieg i trudności z nim związane
6. Student posługuje się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi procesu żałoby
7. Student dobiera formy pomocy osobom w żałobie
8. Student zna treść podstawowych dokumentów Magisterium Kościoła odnoszących się do towarzyszenia osobom w żałobie
Kryteria oceniania
Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie odbywało za pomocą następujących metod:
-metoda podająca (wykład informacyjny i konserwatoryjny)
-metoda eksponująca (pokaz, prezentacja)
-metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach).
Kryteria:
1. Obecność na zajęciach stacjonarnych/online
2. Zaangażowanie studenta w zajęciach
3. Znajomość literatury
4. Wyznaczenie tematu związanego z realizacją ćwiczeń
5. Przedstawienie zagadnienia
Na ocenę:
Student:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianych treści, brak zaangażowania do pracy indywidualnej i/lub w grupie; brak obecności na zajęciach,
Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu towarzyszenia osobom w żałobie, potrafi współpracować w grupie,
Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe zagadnienia związane z towarzyszeniem w procesie żałoby; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat,
Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu towarzyszenia osobom w żałobie; potrafi wskazać uwarunkowania historyczne omawianych zagadnień odwołując się do ich realizacji, również w tradycji Kościoła; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat.
Literatura
1. Jan Paweł II, List apostolski Salvifici doloris. O chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984.
2. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995.
3. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Iura et bona. O eutanazji, Watykan 1980.
4. Papieska Rada Cor Unum, Niektóre kwestie etyczne odnoszące się do ciężko chorych i umierających, Watykan 1981.
5. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Karta Pracowników Służby Zdrowia, Watykan 1995.
6. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007.
7. Szot L., Obecni do końca, Warszawa 2010.
8. Szot L., Ruch hospicyjny jako odpowiedz na bezradność w obliczu umierania i śmierci, w: Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwan współczesności, W. Walc, B. Szluz, I. Marczykowska red., Rzeszów 2008, s. 310 - 319.
9. Szczepaniak L., Troska o dziecko umierające w szpitalu. Studium z pogranicza medycyny i teologii moralnej, Kraków 2008.
10. Łabuda P. (red.), Co dalej po śmierci. Eschatologia biblijna, Kraków 2021.
11. Binnebesel J., Janowicz A., Krakowiak P., Paczkowska A., (red.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk 2010.
12. Binnebesel J., Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową – w oczach pacjenta, Toruń 2003.
13. Binnebesel J., Bohdan Z., Krakowiak P., Krzyżanowski D., Paczkowska A., Stolarczyk A., Przewlekle chore dziecko w domu. Podręcznik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk 2012.
14. Goldman A., Care of the Dying Child, Oxford 1994.
15. Herbert M., Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom, Gdańsk 2005.
16. Kalinowski M., Duszpasterstwo hospicyjne, Lublin 2001.
17. Kalinowski M., Wspólnoty nadziei, Lublin 2007.
18. Kostek M., Wolontariat w hospicjum impulsem do zmiany w człowieku?, Lublin 2010.
19. Krakowiak P., Modlińska A., Binnebesel J. (red.), Podrecznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Gdańsk 2008.
20. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008.
21. Krakowiak P., Zdążyć z prawdą,Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: