Struktura i podmiot duszpasterstwa rodzin WT-FW-CST
Ćwiczenia mają za zadanie przybliżenie podstawowych wiadomości na temat struktury i podmiotu duszpasterstwa rodzin.
1. Papieska Rada do spraw Rodziny
2. Światowe spotkania rodzin
3. Rada do spraw Rodziny Konferencji Episkopatu Polski
4. Krajowy Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin
5. Diecezjalny duszpasterz rodzin
6. Diecezjalny doradca życia rodzinnego
7. Małżeństwo i rodzina jako podmiot duszpasterstwa rodzin
8. Komplementarność między kapłaństwem a małżeństwem
9. Formacja pracowników świeckich do duszpasterstwa rodzin
10. Formacja prezbiterów do duszpasterstwa rodzin
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
TMA_W07 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu struktury i podmiotu duszpasterstwa rodzin;
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy o strukturze i podmiocie duszpasterstwa rodzin
na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie;
na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie i omawia zadania świeckich i duchownych w duszpasterstwie rodzin;
na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. struktury duszpasterstwa rodzin oraz omawia podmiot duszpasterstwa rodzin i sprawnie posługuje się wiadomościami w odniesieniu do konkretnych wymiarów w/w struktury
TMA_W11 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa rodzin;
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy o współczesnym nauczaniu Kościoła na temat małżeństwa i rodziny
na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie;
na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w
na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. duszpasterstwa rodzin oraz uzupełnia znajomość współczesnego nauczania Kościoła na temat małżeństwa i rodziny;
Umiejętności
TMA_U01 – potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać profesjonalnych umiejętności;
na ocenę 3 (dst) - wskazuje wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy;
na ocenę 4 (db) - omawia wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności;
na ocenę 5 (bdb) - omawia różnorodne sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności
Kompetencje społeczne
TMA_K03 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
na ocenę 2 (ndst) - nie podaje możliwości współpracy w grupie;
na ocenę 3 (dst) - podaje możliwości własnego zaangażowania w prace grupy, wypełniając zlecone zadania;
na ocenę 4 (db) - wymienia możliwości zaangażowania w prace grupy przyjmując różne role;
na ocenę 5 (bdb) - wymienia możliwości zaangażowania w prace grupy przyjmując różne role oraz proponuje działania możliwe do podjęcia stosownie do posiadanych przez niego zdolności.
TMA_K05 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów małżeństwa i rodziny
na ocenę 3 (dst) - przytacza zasłyszane argumenty nt. interdyscyplinarnego podejścia w/w zakresie
na ocenę 4 (db) - uzasadnia sens i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia i podaje przykłady współpracy dyscyplin;
na ocenę 5 (bdb) - uzasadnia sens, wartość i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia; samodzielnie planuje tę działalność i poszukuje możliwości jej realizacji, uwzględniając współpracę dyscyplin.
6 godzin: aktywny udział w ćwiczeniach
15 godzin: przygotowanie do ćwiczeń, samodzielna praca
4 godziny: przygotowanie i prezentacja projektu
RAZEM: 25 godzin
ECTS: 1 PUNKT
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: 6j0wr0c
Kryteria oceniania
Ćwiczenia realizowane metodą podającą (wykład informacyjny), poszukującą (ćwiczeniowo – praktyczna) oraz metodami eksponującymi.
Kryteria oceny:
1. obecność na ćwiczeniach,
2. przygotowanie w grupach prezentacji na wybrany temat.
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Watykan 1981 r.
Franciszek, Adhortacja apostolska Amoris laetitia, Watykan 2016 r.
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wskazania na temat formacji seminarzystów odnośnie problemów związanych z małżeństwem i rodziną, Watykan 1995 r.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium duszpasterstwa rodzin, Warszawa 2003 r.
J. Kamiński, Struktury i funkcje duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r.
A. Skreczko, Sposoby przygotowania świeckich pracowników duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r.
A. Skreczko, Przygotowanie przyszłych kapłanów do duszpasterstwa rodzin w warunkach współczesnych, Studia Teologiczne Biał., Droh., Łom., 17(1999).
J. Goleń, Formacja alumnów do duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r.
J. Szymołon, Formacja osób pracujących w duszpasterstwie rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r.
R. Bieleń, Kapłani i diakoni w posłudze współczesnemu małżeństwu i rodzinie w świetle najnowszych wskazań Kościoła, Seminare 18(2002).
Z. Zarembski, Apostolat rodziny naglącą potrzebą Kościoła, w: Duszpasterstwo w Polsce. 50 lat inspiracji Soboru Watykańskiego II, M. Fiałkowski (red.), Lublin 2015 r.
G. Pyźlak, Formacja świeckich pracowników duszpasterstwa rodzin. Studium z duszpasterstwa rodzin w świetle badań doradców życia rodzinnego i absolwentów diecezjalnych studiów rodziny, Lublin 2013 r.
M. Brzeziński, W trosce o życie, małżeństwo i rodzinę. Nauczanie Papieskiej Rady ds. Rodziny w latach 1981 - 2016, Lublin 2016 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: