Teologia pastoralna: Rekolekcje szkolne WT-FW-CRS
Do podstawowych oraz zawsze aktualnych zadań Kościoła należy ewangelizacja, która polega na przepowiadaniu i uobecnianiu Dobrej Nowiny o zbawieniu w Jezusie Chrystusie. Jej odbiorcami są wszyscy ludzie, zwłaszcza młodzi, dla których wiara, tradycje czy autorytety mają dziś coraz mniejsze znaczenie. Złożona rzeczywistość społeczno – kulturowa wymaga od Kościoła dużego wysiłku włożonego w poszukiwanie nowych form i metod docierania do współczesnego młodego człowieka. Jednym ze dzisiejszych sposobów ewangelizowania dzieci, młodzieży a także dorosłych w Polsce są rekolekcje szkolne. Ćwiczenia te mają za zadanie udzielić pomocy tym, którzy w sposób szczególny zostali, bądź zostaną posłani przez biskupa, by dzielić się depozytem wiary, będąc osobami odpowiedzialnymi za nauczanie religii w szkole. Mają one uwrażliwić na misję Kościoła oraz na godne reprezentowanie Urzędu Nauczycielskiego oraz dać wskazówki do jak najlepszego zorganizowania oraz przeprowadzenia rekolekcji szkolnych, tak by stały się one jak najlepszym narzędziem głoszenia Dobrej Nowiny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
/wiedza/
Student zna terminologię związaną z funkcją nauczania w ramach Urzędu Nauczycielskiego Kościoła oraz Magisterium Kościoła; zna pojęcia związane z przepowiadaniem słowa Bożego, przede wszystkim związane z katechizacją, działalnością misyjną Kościoła, wychowaniem katolickim; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła; ma wiedzę biblijno – teologiczną dotyczącą posługi Słowa, wychowania katolickiego, moralności chrześcijańskiej oraz misji.
/umiejętności/
Student potrafi wskazać i wyjaśnić źródła munus docendi; umie wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce posługi Słowa w szkole; w sposób jasny i rzeczowy potrafi przedstawiać doktrynę chrześcijańskiej wiary; na bazie wiedzy biblijno – teologicznej ma zdolność redakcji tekstów o posłudze nauczania.
/kompetencje/
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju duchowego, zawodowego, społecznego, osobistego i naukowego; docenia znaczenie nauczycielskiej misji Kościoła; w sposób naturalny utożsamia się z wartościami, celami
i zadaniami prezentowanymi i wypełnianymi przez Kościół w praktyce jego misji; odznacza się roztropnością, zdecydowaniem, rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w nauczycielskie posłannictwo Kościoła, dla którego poświęca swoje zdolności i uzyskane kompetencje.
Kryteria oceniania
1. obecność na ćwiczeniach,
2. znajomość literatury,
3. aktywność na zajęciach,
4. analiza wybranego zagadnienia
5. praca w grupach
NZAL – niezaliczone (+ ocena)
ZAL – zaliczone (+ ocena)
Literatura
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku,
Katechizm Kościoła Katolickiego,
Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”
Adhortacja apostolska „Evangelii nuntiandi”
Adhortacja Apostolska „Catechesi tradendae”
Adhortacja Apostolska „Evangelii gaudium”
Adhortacja Apostolska „Verbum Domini”
Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce
Dyrektorium Ogólne o katechizacji
Ogólna instrukcja katechetyczna „Directorium catechisticum generale”
Ryszard Kamiński, „Teologia pastoralna”, Tom I i II
Wiesław Przyczyna „Prawdy wiary w przepowiadaniu”
Józef Krukowski, „Zadanie nauczycielskie Kościoła wobec wyzwań XXI wieku”
Akty prawne dotyczące katechizacji
Aleksandra Bałoniak „Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka”
Maria Balsamska „Rekolekcje szkolne szansą wychowawczą”
Anna Zellma (i inni) „Rekolekcje szkolne jako forma ewangelizacji dzieci, młodzieży i dorosłych”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: