Posługa słowa wyzwaniem pastoralnym WT-FW-CPS1
Celem ćwiczeń jest pogłębienie wiedzy związanej z realizacją posługi głoszenia Dobrej Nowiny. Kościół na mocy wezwania Jezusa „Idźcie i głoście!” zobowiązany jest do dawania świadectwa o Jego Założycielu oraz do szerzenia Jego zbawiennej nauki. Każdy wierzący, przez chrzest i bierzmowanie, zobowiązany jest do niesienia innym Chrystusa i świadczenia o Nim. Niektórzy zostają przez Kościół wezwani do szczególnego zadania pełnienia odpowiedzialnej i wymagającej posługi Słowa. Ćwiczenia te mają za zadanie m. in. udzielić pomocy osobom, które w sposób szczególny zostały posłane przez biskupa (poprzez misję kanoniczną), by dzielić się depozytem wiary. Jednocześnie mają one uwrażliwić na misję Kościoła oraz na godne reprezentowanie Urzędu Nauczycielskiego. Celem ćwiczeń jest także przygotowanie do udziału duchownych
i świeckich w funkcji nauczycielskiej Kościoła, jako że zarówno prezbiterzy jak i wierni świeccy są pomocnikami biskupa w wypełnianiu jego władzy i misji nauczania. Uczestnik ćwiczeń ma nabyć wszechstronną wiedzę na temat posługi Słowa oraz wskazówki do jak najlepszego jej realizowania.
Zajęcia prowadzone będą wg następujących tematów:
1. Biblia jako źródło przepowiadania.
2. Tradycja i Magisterium jako źródło przepowiadania.
3. Liturgia jako źródło przepowiadania.
4. Doświadczenie życiowe jako źródło przepowiadania.
5. Głosiciel Słowa w kontekście współczesnych teorii komunikacji.
6. Posługa Słowa a znaki czasu.
7. Charakterystyka współczesnego polskiego słuchacza, z wyodrębnieniem
a) dzieci,
b) młodzieży,
c) dorosłych.
8. Wykorzystanie środków masowego przekazu w posłudze Słowa.
9. Lekcja religii w szkole realizacją posługi Słowa.
10. Katecheza parafialna pogłębieniem szkolnego nauczania religii.
11. Posługa słowa w przygotowaniu do sakramentów
a) chrztu,
b) Eucharystii,
c) bierzmowania,
d) małżeństwa.
Kod do zajęć: 5gli0iq.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student potrafi przedstawić i omówić podstawowe źródła przepowiadania: Biblia, Tradycja i Magisterium, liturgia, doświadczenie życiowe.
2. Student potrafi przedstawić sytuację głosiciela Słowa w kontekście współczesnych teorii komunikacji.
3. Student rozumie pojęcie znaków czasu, potrafi je rozwinąć oraz umiejscowić w ich kontekście podejmowaną posługę Słowa.
4. Student potrafi scharakteryzować współczesnego słuchacza, z wyodrębnieniem
a) dzieci,
b) młodzieży,
c) dorosłych.
5. Student potrafi przedstawić zagadnienie wykorzystania środków masowego przekazu w posłudze Słowa.
6. Student potrafi przedstawić zagadnienie przepowiadania w parafii oraz poza parafią (głównie znaczenie i rolę katechezy).
7. Student zna pojęcie sakramentów i może przedstawić realizację posługi słowa przy okazji przygotowania do nich.
Kryteria oceniania
Prowadzenie ćwiczeń będzie się odbywało za pomocą następujących metod:
-metoda podająca (wykład informacyjny oraz konserwatoryjny),
-metoda eksponująca (pokaz i prezentacja multimedialna),
-metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach, dyskusja, praca indywidualna i praca w grupach).
Kryteria:
1. Obecność na zajęciach stacjonarnych/online
2. Zaangażowanie studenta w zajęciach
3. Znajomość literatury
4. Wyznaczenie tematu związanego z realizacją ćwiczeń
5. Przedstawienie zagadnienia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Kryteria wystawionej oceny:
Ndst (2): student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianych treści, brak zaangażowania do pracy indywidualnej i/lub w grupie; brak obecności na zajęciach.
Dst (3): student zna podstawowe pojęcia z zakresu posługi słowa, potrafi współpracować w grupie.
Db (4): student poprawnie definiuje i omawia podstawowe zagadnienia związane z posługą słowa; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat.
Bdb (5): student ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu tematu ćwiczeń; potrafi wskazać uwarunkowania społeczno - historyczne omawianych zagadnień; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat.
Literatura
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r., Poznań 2008
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994
Konstytucja dogmatyczna o Kościele, Lumen gentium, Watykan 1994
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, Watykan 1965
Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi, Watykan 1975
Adhortacja Apostolska Catechesi tradendae, Watykan 1979
Adhortacja Apostolska Evangelii gaudium, Watykan 2013
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele, Watykan 1983
Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Instrukcja o niektórych kwestiach dotyczących współpracy wiernych świeckich w ministerialnej posłudze kapłanów, Watykan 1997
Ardusso A., Magisterium Kościoła, Kraków 2001
Kamiński R., Teologia pastoralna, Tom I i II, Lublin 2000
Przyczyna W., Prawdy wiary w przepowiadaniu, Kraków 2001
Krukowski J., Zadanie nauczycielskie Kościoła wobec wyzwań XXI wieku, Lublin 2016
Leon – Dufour X., Słownik teologii biblijnej, Poznań 1994
Przyczyna W., Słuchacz słowa, Kraków 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: