Osobowościowy wymiar władzy a religijność alternatywna WT-FW-COW
⓿ Introdukcja: zakres tematyczny, zasady i warunki
❶ Religijność alternatywna: szkic ogólny
a) tło kulturowe: religijność a duchowość
b) dysjunkcja religijności alternatywnej a chrześcijaństwa
c) formy religijności alternatywnej
❷ Nowe ruchy religijne jako exemplum religijności alternatywnej
a) źródłosłów pojęć*
b) typologia nowych ruchów religijnych*
c) odpowiedź pastoralna Kościoła katolickiego*
d) modele konfiguracyjne
❸ Główne kategorie pojęciowe
a) przywództwo
1) typy przywództwa: transakcja v. transformacja
2) płaszczyzny legitymizacji przywództwa
3) ogniwa skuteczności przywództwa
4) ewolucja przywództwa
b) autorytet
1) wielowątkowość i złożoność pojęcia
2) trójczłonowa struktura autorytetu: aspekt formalny
3) dwudzielność i funkcje autorytetu
4) bazowe role religijno-autorytatywne
c) charyzma
1) próby definicji
2) osobowość charyzmatyczna
3) atrybuty charyzmy, jej akcydensy i korelaty
4) fazy przywództwa charyzmatycznego
❹ Etapy rozwoju charyzmy (schemat Lena Oakesa)
a) wczesny narcyzm
b) adolescencja
c) przebudzenie
d) misja
e) upadek/zanik
❺ Koncepcje i teorie: ujęcie interdyscyplinarne
a) teologia religii
1) charyzma w starożytności greckiej i hebrajskiej
2) teologia charyzmatów św. Pawła
b) socjologia religii
1) Maxa Webera klasyczna teoria charyzmy
2) Émile Durkheim i charyzma kolektywu
3) implikacje nieklasyczne (R. J. Lifton; W. James i B. Bettelheim; D. Riesman)
c) psychologia religii
1) Sigmunda Freuda deterministyczny materializm
2) Carla Gustava Junga panpsychizm
3) Rodneya Starka i Williama Bainbridge’a hipoteza psychopatologiczna
❻ Uczeń i wspólnota w kontekście przywództwa religijnego
a) konwersja: schemat Johna Loflanda i Rodneya Starka
b) struktura wspólnoty: klasyczny model Waltera Burkerta
c) przywództwo hierodynamiczne a hagiodynamiczne
❼ Przywary i wady zwierzchnictwa
a) ersatze charyzmy
b) destrukcyjne strony i patologie charyzmy
* - tezy do samodzielnego opracowania na podstawie lektury
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
◊◊◊ WIEDZA ◊◊◊
Studenci mają poznać proces uwarunkowania powstania i rozwoju osobowości, określanej mianem przywódcy charyzmatycznego wraz z zagrożeniami natury społeczno-duchowej z tegoż procesu wynikającymi.
Uczestnicy zajęć mają potrafić wykorzystywać zdobytą wcześniej wiedzę, zwłaszcza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, w celu stworzenia zintegrowanej perspektywy wobec zjawiska alternatywnej religijności w jej wymiarze jednostkowo-osobowościowym.
Biorący udział w ćwiczeniach mają zdobyć wiedzę na temat złożoności procesu wraz z jego historyczną zmiennością w kwestiach dotyczących przywództwa w grupach wyznaniowych alternatywnej proweniencji.
Magistranci mają posiąść zasób wiadomości na temat człowieka w aspekcie jego aktywności religijnej, wynikające z różnorakich poglądów kosmogonicznych, antropologicznych i teologicznych.
◊◊◊ UMIEJĘTNOŚCI ◊◊◊
Studenci mają samodzielnie potrafić wyszukiwać, selekcjonować i analizować informację z różnych źródeł w celu dokonania holistycznej wizji na temat przywództwa w nowych ruchach religijnych oraz formowaniem krytycznych argumentowanych sądów w sprawie omawianej tematyki.
Poprzez podjęcie autonomicznych działań uczestnicy ćwiczeń mają umieć samodzielnie zdobywać wiedzę przy równoległym wsparciu prowadzącego, zmierzając ku rozwoju własnych umiejętności i zdolności badawczych.
Należy pamiętać o umiejętności integrować wiedzę z różnych obszarów nauk i dziedzin, znajdywać elementy wspólne w celu merytorycznego argumentowania zajmowanego przez się stanowiska, prowadzenie dyskusji światopoglądowej poprzez wykorzystanie uformowanej własnej opinii, jak również wiedzy zaczerpniętej z zajęć i literatury przedmiotu.
Uczestnicy ćwiczeń mają umieć prawidłowo interpretować różne przejawy posiadania przez osobę przywódcy NRR charyzmatu lidera, wyjaśniając zjawiska z tym związane.
◊◊◊ KOMPETENCJE SPOŁECZNE ◊◊◊
Student/studentka, dążąc do Prawdy i zachowując wrażliwość na odmienność opinii, ma mieć świadomość złożoności zjawiska nowej religijności, rozumieć konieczność potrzeby interdyscyplinarnego spojrzenia na omawianą problematykę.
Uczestnicy mają mieć otwarty umysł wraz z gotowością dokonania zmiany swojej opinii odnośnie do otrzymanej wiedzy i argumentów, w tym uzyskanych w procesie samodzielnego przygotowania się do przedmiotu, bowiem, "kto zamyka się na odmienność albo — co gorsza — próbuje tę odmienność zniszczyć, odbiera sobie możliwość zgłębienia tajemnicy ludzkiego życia" (Jan Paweł II).
◊◊◊ Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów (ECTS) ◊◊◊
• liczba kontaktowych godzin z prowadzącym - 12
• ewentualne konsultacje z prowadzącym - 4
• czas poświęcony na indywidualną naukę - 12
• lektura obowiązkowa - 12
• czas przygotowania się do testu końcowego - 20
RAZEM: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
ᴥ Forma zaliczenia: pisemna.
ᴥ Typ zaliczenia: sprawdzian.
ᴥ Data zaliczenia:
I termin - sobota, 12 lutego 2022 r., godz. 08:00-09:15, sala 326
II termin/poprawka - sobota, 05 marca 2022 r., godz. 13:20-14:30, sala 326
III termin (ostateczny) - niedziela, 20 marca 2022 r., godz. 13:20-14:30, sala 326
ᴥ Ocena końcowa wywodzi się według następującej zasady (liczba punktów możliwych do uzyskania - 100):
≤ 45 pkt - ndst
46-55 pkt - dst
56-65 pkt - dst+
66-75 pkt - db
76-85 pkt - db+
≥ 86 pkt - bdb
Na sumę punktów będą się składały:
• sprawdzian na koniec zajęć: 70 pkt
• bonifikata frekwencyjna: każda obecność = 2 pkt
• merytoryczna aktywność: każde zajęcie = 3 pkt
• gratyfikacja samodzielnej pracy*: 10 pkt
* Każdy z uczestników ćwiczeń ma wybrać i obejrzeć jedną pozycję z listy “Filmografia na temat władzy w grupach religijnych o proweniencji alternatywnej” (rubryka ''Praktyki zawodowe''). Podczas sprawdzianu na koniec zajęć studenci mają w sposób syntetyczny sportretować osobę przywódcy, który/-a został/-a zobrazowany/-a w wybranej produkcji filmowej, opisując główne cechy władcze tejże postaci zilustrowane w filmie.
W razie braku satysfakcji odnośnie do proponowanych przez prowadzącego tytułów, student/-ka ma prawo zasugerować inny tytuł filmu lub dokumentu (po uprzednim zgłoszeniu tegoż faktu prowadzącemu zajęć).
UWAGA: test końcowy sprawdzi stopień utrwalenia wiedzy otrzymanej w trakcie zajęć, jak również będzie zawierał część weryfikującą samodzielną pracę studentów. Materiał wykładowy stanowi integralną część zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń i zaliczany jest równolegle w trakcie sprawdzianu.
UWAGA: test końcowy NIE ODBYWA się na ostatnich zajęciach w semestrze, lecz tylko w sesji zimowej, w dniach które zostały podane w terminarzu zjazdów na bieżący rok akademicki.
W trakcie zaliczenia obowiązuje bezwzględny zakaz korzystania z telefonów oraz innych urządzeń elektronicznych, które w tym czasie mają być schowane do torby. Przed osobą, podchodzącą do zaliczenia, ma pozostać jedynie narzędzie do pisania. W razie konieczności przed sobą można mieć prosty zegarek.
W razie uzyskania oceny niedostatecznej uczestnicy zajęć podchodzą do poprawki w stosownym terminie. Poprawka nie może się odbywać w tym samym dniu, co zaliczenie.
Student/-ka, który/-a uzyska na sprawdzianie ocenę pozytywną, ale nie będzie z niej zadowolony/-a, ma prawo do poprawy oceny na wyższy stopień. Taka osoba może podejść do zaliczenia powtórnie. Wówczas ocena, uzyskana przy drugim podejściu, jest oceną ostateczną i nie podlega zmianie.
Prowadzący prosi nie stosować technik mobbingu, metod szantażu emocjonalnego oraz nie wywierać na nim presji psychologicznej.
Praktyki zawodowe
ᴥ Filmografia na temat władzy w grupach religijnych o proweniencji alternatywnej ᴥ
• Dźwięk mego głosu, reż. Z. Batmanglij, B. Marling, USA 2011.
• Martha Marcy May Marlene, reż. S. Durkin, USA 2011.
• Ostatni Sakrament, reż. T. West, USA 2013.
• Jonestown. Życie i śmierć członków Świątyni Ludu [dokument], reż. S. Nelson, USA 2006.
• Mistrz, reż. P. Th. Anderson, USA 2012.
• Droga do wyzwolenia. Scjentologia, Hollywood i pułapki wiary [dokument], reż. A. Gibney, USA 2015.
• Bardzo dziki kraj [serial dokumentalny], reż. M. Way, Ch. Way, USA 2018.
• Sekta [serial telewizyjny], reż. J. Goldberg, USA 2016-2018.
• Midsommar. W biały dzień, reż. A. Aster, USA/Szwecja 2019.
• Waco [serial telewizyjny], reż. J. E. Dowdle, D. Gordon, USA 2018.
• W imieniu diabła, reż. B. Sass, Polska 2011.
• Charlie mówi, reż. M. Harron, USA 2018.
Literatura
◊◊◊ MAGISTERIUM ECCLESIAE ◊◊◊
• kard. F. Arinze, Sekty i nowe ruchy religijne jako problem duszpasterski, „L’Osservatore Romano” , wyd. polskie, nr 7 (1991), s. 12-16.
• Benedykt XVI, Kiedy Bóg znika z pola widzenia, człowiek popada w niewolę idolatrii. Audiencja generalna 15 czerwca 2011, „L’Osservatore Romano” , wyd. polskie, nr 8-9 (2011), s. 42-45.
• Franciszek, Budowanie pokoju wiąże się z uznaniem prawa do wolności religijnej dla wszystkich. Audiencja dla uczestników sesji plenarnej Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego 28 listopada 2013, „L’Osservatore Romano” , wyd. polskie, nr 1 (2014), s. 31-33.
• Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005, nr 393-405.
• Sekretariat dla Niechrześcijan, Postawa Kościoła wobec wyznawców innych religii, „L’Osservatore Romano” , wyd. polskie, nr 7 (1984), s. 1, 4-5.
◊◊◊ LEKTURA OBOWIĄZKOWA ◊◊◊
• P. Marchwicki SDB, Nowe ruchy religijne, „Seminare. Poszukiwania naukowe”, t. 16 (2000), s. 327-351.
• ks. J. Mariański, O nowej duchowości - próba opisu zjawiska, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, t. 12 (2021), nr 1, s. 40-68.
• T. Pawlus, Nowe ruchy religijne – zagrożenie czy nowa jakość duchowości?, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, nr 1 (2013), s. 61-79.
• R. T. Ptaszek, Religia a alternatywne ruchy religijne, [w:] S. Janeczek (red.), Filozofia religii. Lublin 2012, s. 337-361.
• P. Szuppe, „Kobiece oblicze” nowych ruchów religijnych, „Ateneum kapłańskie”, t. 168 (2017), z. 1, s. 111-120.
• B. Tuziak, Autorytet jako aksjologiczna podstawa trwałości i rozwoju społeczeństwa oraz kształtowania ładu strukturalnego, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 59 (2019), s. 250-260.
◊◊◊ LITERATURA PODSTAWOWA ◊◊◊
• J-.M. Abgrall, Sekty: manipulacja psychologiczna (rozdział 3: Guru). Gdańsk 2005, s. 56-76.
• M. Ališauskienė, E. Irons, Religious Leadership in New Religions: Theoretical and Empirical Trajectories. “Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions”, vol. 24, 4 (2021), s. 5-10.
• D. F. Barnes, Charisma and Religious Leadership: An Historical Analysis. “Journal for the Scientific Study of Religion”, vol. 17, nr 1 (1978), s. 1-18.
• J. M. Bocheński, Co to jest autorytet?, [w:] J. M. Bocheński, Logika i filozofia: wybór pism. Warszawa 1993, s. 187-324.
• D. G. Bromley, Charisma and Leadership: Charisma and Charismatic Authority in New Religious Movements (NRMs), [w:] G. D. Chryssides, B. E. Zeller (red.), The Bloomsbury Companion to New Religious Movements. London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney 2016, s. 103-117.
• D. G. Bromley, Sources of Challenge to Charismatic Authority in Newly Emerging Religious Movements. “Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions”, vol. 24, 4 (2021), s. 26-40.
• G. D. Chryssides, Unrecognized charisma? A study and comparison of five charismatic leaders: Charles Taze Russell, Joseph Smith, L Ron Hubbard, Swami Prabhupada and Sun Myung Moon. “Max Weber Studies”, vol. 12, nr 2 (2012), s. 185-204.
• K. E. Corcoran, J. K. Wellman Jr, “People Forget He’s Human”: Charismatic Leadership in Institutionalized Religion. “Sociology of Religion: A Quarterly Review”, vol. 77, nr 4 (2016), s. 309-332.
• L. L. Dawson, Attribution of Charisma: A Critical Introduction to the Psychology of Charisma and the Explanation of Violence in New Religious Movements. “Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions”, vol. 10, 2 (2006), s. 3-28.
• S. Gawłowski, H. Mruk, Przywództwo. Teoria i praktyka. Poznań 2016.
• R. Hummel, Guru, mistrzowie, szarlatani: fascynacje i zagrożenia. Wrocław 2003.
• C. G. Jung, Osobowość maniczna, [w:] C. G. Jung, Archetypy i symbole: pisma wybrane. Warszawa 1976 albo 1993, s. 84-101 albo s. 88-106.
• K. M. Kaczmarek, Guru – uczniowie – wspólnota. Poznań 2010.
• K. M. Kaczmarek, Klasyczna teoria charyzmy Maxa Webera. Kilka problemów z empirycznym zastosowaniem, [w:] R. Drozdowski (red.), Końce i początki. Socjologiczne podsumowania, socjologiczne zapowiedzi. Poznań 2007, s. 15-34.
• M. Karwat, Charyzma i pseudocharyzma. „Studia politologiczne”, vol. 5 (2001), s. 126-175.
• I. M. Lewis, Religion in context: Cults and charisma. Cambridge, New York, Melbourne 1996.
• Ch. Lindholm, Charisma. Cambridge 1990.
• S. Majdański, Autorytet - pojęcie i problemy. Refleksje filozoficzno-pragmatyczne. “Summarium”, 30-31 (2001-2002), s. 207-231.
• D. McIlwan, Impatient for Paradise: Charisma, Personality and Charismatic New Religious Movements. Saarbrücken 2009.
• P. T. Nowakowski, Obraz ojca w grupie kultowej. „Forum Pedagogiczne”, 2, cz. 2 (2016), s. 233-242.
• L. Oakes, Prophetic Charisma: The Psychology of Revolutionary Religious Personalities. New York 1997.
• T. Olchanowski, Narcyzm i kosmoza, [w:] J. Sieradzan (red.), Narcyzm. Białystok 2011, s. 169-185.
• T. Olchanowski, „Polowanie na guru”. O szkodliwości postaci manicznych. “ALBO albo Problemy Psychologii i Kultury”, z. 3 (2007), s. 67-80.
• J. T. Richardson, The Social Construction of a Misleading Account of Leadership in New Religious Movements. “Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions”, vol. 24, 4 (2021), s. 11-25.
• Y. Sandberg, Ch. M. Moreman, Common Threads among Different Forms of Charismatic Leadership. “Journal of Religion and Business Ethics”, vol. 3 (2015), s. 1-17.
• A. Seweryn, Kluczowe aspekty duchowego przywództwa w perspektywie biblijnej. “Theologica Wratislaviensia”, t. 9 (2014), s. 25-38.
• J. Sieradzan (red.), Charyzma: jej funkcja w życiu religijnym, politycznym i społecznym. Białystok 2008.
• J. R. Stone, Prophecy, [w:] G. D. Chryssides, B. E. Zeller (red.), The Bloomsbury Companion to New Religious Movements. London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney 2016, s. 119-132.
• A. Storr, Kolosy na glinianych nogach: studium guru. Warszawa 2009.
• A. Świerzowska, Guru – między tradycją a współczesnością. Kraków 2013.
• A. M. de Tchorzewski, Autorytet i jego struktura aksjologiczna. “Studia Paedagogica Ignatiana”, vol. 20, nr 5 (2017), s. 187-212.
• J. Waardenburg, Religia i religie: systematyczne wprowadzenie do religioznawstwa (rozdział IV Kontekstowe badanie religii). Warszawa 1991, s. 136-143.
• C. Wessinger, Charismatic leaders in new religions, [w:] O. Hammer, M. Rothstein (red.), The Cambridge Companion to New Religious Movements. Cambridge, New York 2012, s. 80-96.
◊◊◊ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA ◊◊◊
• D. Aberbach, Charisma and Religion: From Ecstasy to Democracy, [w:] D. Aberbach (red.), Charisma in Politics, Religion and the Media: Private Trauma, Public Ideals. Basingstoke, London 1996, s. 35-58.
• D. Boadella, Toksyczni terapeuci, przemoc religijna, sekty. Warszawa 1994.
• W. Burkert, Starożytne kulty misteryjne. Bydgoszcz 2001, s. 83-112.
• A. Chodubski, Przywództwo jako wartość kulturowo-cywilizacyjna. „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, 11 (2014), s. 9-27.
• Dalajlama, L. van den Muzyenberg, Droga przywódcy: studium buddyzmu i jego znaczenia w dobie globalizacji. Warszawa 2009.
• T. Doktór, Nowe ruchy religijne i parareligijne w Polsce. Warszawa 1999.
• M. Gajewski, Fałszywi nauczyciele: sekty dzisiaj. Poznań 2016.
• J. Jagieła, Psychomanipulacja w sektach z perspektywy analizy transakcyjnej, [w:] M. Gajewski (red.), Grupy kultowe: uwarunkowania społeczne. Kraków 2012, s. 143-170.
• W. Kowalak, Rola przywódców w nowych ruchach religijnych w Afryce, [w:] H. Zimoń (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja. Lublin 1995, s. 103-118.
• J. Lofland, R. Stark, Becoming a world-saver: A theory of conversion to a deviant perspective. “American Sociological Review”, vol. 30, nr 6 (1965), s. 862-875.
• R. R. Maharaj, Śmierć guru: niezwykła, lecz prawdziwa opowieść o człowieku poszukującym prawdy. Poznań 1993.
• M. Marczewska-Rytko, Religia i polityka w globalizującym się świecie (rozdział VIII: Przywództwo religijne i polityczne). Lublin 2010, s. 215-241.
• P. Mazurkiewicz, Wielokulturowość a multikulturalizm. “Chrześcijaństwo-Świat-Polityka”, 24 (2020), s. 229-250.
• T. Miller (red.), When Prophets Die: The Postcharismatic Fate of New Religious Movements. New York 1991.
• M. Murariu, Totality, Charisma, Authority: The Origins and Transformations of Totalist Movements. Wiesbaden 2017.
• E. Prophet, Charisma and Authority in New Religious Movements, [w:] J. R. Lewis, I. Tøllefsen (red.), The Oxford Handbook of New Religious Movements: Volume II. New York 2016, s. 36-49.
• R. T. Ptaszek, Filozoficzne aspekty alternatywnej religijności. Lublin 2021.
• L. Reave, Spiritual values and practices related to leadership effectiveness. “The Leadership Quarterly”, nr 16 (2005), s. 655-687.
• D. Riesman, Samotny tłum. Kraków 2011.
• Th. Robbins, Cults, Converts and Charisma: The Sociology of New Religious Movements. London, Newbury Park, Beverly Hills, New Delhi 1988.
• Ch. Smith, Charyzma czy charyzmania. Lublin 2009.
• A. Stachowicz-Stanusch, Destrukcyjne strony charyzmatycznego przywództwa. “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 6 (2011), s. 113-126.
• J. Stott, Przywództwo według apostoła Pawła. Toruń 2005.
• P. Szuppe, Nowe ruchy religijne z perspektywy teologiczno-duszpasterskiej Kościoła katolickiego. Lublin 2017.
• A. Zwoliński, Psychologia zamiast religii? Pułapki i manipulacje. Kraków 2019.
• О. О. Нестуля, С. І. Нестуля, Основи лідерства. Наукові концепції (від найдавніших часів до середини ХХ ст.). Полтава 2016.
• О. О. Нестуля, С. І. Нестуля, Основи лідерства. Наукові концепції (середина ХХ – початок ХХІ ст.). Полтава 2016.
• З. Е. Чернышкова, Л. Д. Попова, Роль лидера в генезисе новых религиозных движений, [w:] Личность и общество: нравственная идея в ценностном мире современного человека: Материалы всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Мокроносовские чтения-2017» (г. Екатеринбург, 25 ноября 2017 г.). Екатеринбург 2017, s. 198-207.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: