Mariologia - ćwiczenia WT-FW-CMA1
W ramach ćwiczeń z mariologii student zapoznaje się z następującymi treściami merytorycznymi:
1. Związek dogmatów z pobożnością. Chodzi o ukazanie ścisłego związku między prawdami wiary a ludzką egzystencją, tak aby nie były one jedynie elementem znanym na poziomie intelektualnym, ale znajdowały praktyczny wyraz w codzienności.
2. Ikonografia maryjna. W oparciu o analizę apokryfów student ma okazję zapoznać się zarówno z podstawami dogmatycznymi niektórych przedstawień maryjnych, jak i z elementami legendarnymi, które stanęły u podstaw sztuki sakralnej.
3. Najważniejsze dokumenty Kościoła o Matce Pana. Lektura i analiza najnowszych dokumentów Kościoła poświęconych Maryi pozwala na zapoznanie się z najbardziej aktualnym stanem wiedzy odnośnie do aprobowanych form kultu.
4. Objawienia maryjne. Dzięki zaznajomieniu się z kryteriami pozwalającymi na ocenę wiarygodności nadzwyczajnych zjawisk w Kościele student jest w stanie formułować poprawne oceny badanych przez odpowiednie komisje objawień maryjnych.
5. Miejsce Maryi w innych religiach. Analiza artykułów poświęconych miejscu i roli Maryi w innych religiach pozwala widzieć w Matce Pana drogę do Jezusa dla osób, które aktualnie Go nie znają.
6. Dogmaty maryjne. Analiza formuł dogmatycznych pozwala wyodrębnić to, co jest rzeczywistym dogmatem od treści, które mają charakter drugorzędny.
7. Propozycje nowego dogmatu. Najnowsze propozycje formułowane zarówno przez niektóre ośrodki naukowe, jak i przez pojedyncze osoby odzwierciedlają stan mariologii w różnych częściach świata
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w różnych aspektach
Umiejętności:
Student potrafi harmonizować różne elementy chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego
Kompetencje:
Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne
Literatura
1) Kudasiewicz J., Biblijna droga pobożności maryjnej, Kielce 2002.
2) Protoewangelia Jakuba, w: M. Starowieyski (red.), Apokryfy Nowego Testamentu, t. I, Ewangelie apokryficzne, Lublin 1986, s. 175-207.
3) Adhortacja apostolska Pawła VI Marialis cultus, w: S. C. Napiórkowski (red.), Jak czcić Matkę Bożą?, Niepokalanów 1984.
4) Rusecki M., Kryteria wiarygodności objawień maryjnych, w: K. Pek (red.), Objawienia maryjne. Drogi interpretacji, W-wa 1994, s. 35-51.
5) Kowalik K, V dogmat maryjny, w: Tenże, Tradycja i otwartość. Księga pamiątkowa ku czci O. prof S. C. Napiórkowskiego, Lublin 1999, s. 81-99.
6) Paredes J. C. R. G., Mariologia w drodze: perspektywy mariologiczne u progu XXI wieku, „Salvatoris Mater” 1(2005), s. 239-259.
7) VIII rozdz Lumen gentium
8) Chrostowski W., Żydzi i religia żydowska a Maryja Matka Jezusa, „Salvatoris Mater” 1(2000), s. 215-233.
9) Ineffabilis Deus, bulla o Niepokalanym Poczęciu, w: K. Kowalik, K. Pek (red.), Niepokalana Matka Chrystusa, Częstochowa – Lublin 2004, s. 240-271.
10) Munificentissimus Deus, Konstytucja Apostolska o Wniebowzięciu NMP, w: L. Balter, P.M. Lenart (red.), Mariologia na przełomie wieków, Częstochowa – Niepokalanów 2001, s. 64-93.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: