Kościoł wobec nowoczesnych technologii komunikacyjnych WT-FW-CKK
Zajęcia są skierowane do osób, które chcą w sposób krytyczny wykorzystywać media społecznościowe instytucji kościelnych, a także nauczyć się właściwego prowadzenia mediów społecznościowych poszczególnych osób lub instytucji związanych z Kościołem katolickim. W trakcie zajęć poznamy poszczególne media społecznościowe z uwzględnieniem wybranych case’ów. Zwrócimy uwagę na profesjonalizację i rodzaj publikowanych treści, a także na cele prowadzonych działań w mediach społecznościowych (ewangelizacja, informowanie, reklama). Zapoznamy się z dokumentami Kościoła na temat mediów społecznościowych oraz z wypowiedziami papieży w tej kwestii (Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 – rozróżnia i charakteryzuje nowoczesne technologie komunikacyjne
EK nr 2 – zna dokumenty i wypowiedzi Kościoła związane z mediami społecznościowymi
EK nr 3 – umie zebrać i przeanalizować informacje potrzebne do rozwiązywania problemów związanych z używaniem i prowadzeniem mediów społecznościowych w środowisku kościelnym
EK nr 4 – potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy i przygotować się do prowadzenia profilu w mediach społecznościowych osoby lub instytucji kościelnej
EK nr 5 – organizuje własny warsztat w celu profesjonalnego prowadzenia profili w mediach społecznościowych w środowiskach i instytucjach kościelnych
6 godzin – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godzin – przygotowanie do ćwiczeń
5 godzin – samodzielna lektura
5 godzin – samodzielny przegląd zadanych tematów w Internecie
5 godzin – przygotowanie zadania zaliczeniowego
4 godzin – konsultacje
Razem: 30 godzin
1 punkt ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1, nr 2 i nr 3 realizowane metodą wykładu konwersatoryjnego z wykorzystaniem metody burzy mózgów weryfikowane poprzez uczestnictwo w zajęciach.
EK nr 4 i nr 5 realizowane metodą ćwiczeniową oraz studium przypadku weryfikowane poprzez przygotowanie projektu grupowego.
EK nr 1
Na ocenę 2: nie wymienia żadnych nowoczesnych technologii komunikacyjnych
Na ocenę 3: wymienia niektóre nowoczesne technologie komunikacyjne, ale nie umie określić ich zastosowań i podstawowych funkcjonalności
Na ocenę 4: wymienia większość nowoczesnych technologii komunikacyjnych, umie określić podstawowe ich zastosowania i funkcjonalności
Na ocenę 5: wymienia większość nowoczesnych technologii komunikacyjnych, umie określić większość ich zastosowań i funkcjonalności
EK nr 2
Na ocenę 2: nie zna dokumentów i wypowiedzi Kościoła związanych z mediami społecznościowymi
Na ocenę 3: zna niektóre dokumenty i wypowiedzi Kościoła związane z mediami społecznościowymi, ale nie zna ich treści
Na ocenę 4: zna wiele dokumentów i wypowiedzi Kościoła związanych z mediami społecznościowymi i zna niektóre treści tych dokumentów i wypowiedzi
Na ocenę 5: zna większość dokumentów i wypowiedzi Kościoła związanych z mediami społecznościowymi i zna treści tych dokumentów i wypowiedzi
EK nr 3
Na ocenę 2: nie zbiera informacji do zadanych tematów związanych z mediami społecznościowymi
Na ocenę 3: zbiera informacje na zadane tematy związane z mediami społecznościowymi z dużym poziomem ogólności, ale nie potrafi ich przeanalizować
Na ocenę 4: zbiera ważne informacje na zadane tematy związane z mediami społecznościowymi i potrafi je przeanalizować
Na ocenę 5: przedstawia oryginalne informacje dotyczące analizy danego problemu związanego z mediami społecznościowymi oraz potrafi je rzetelnie i krytycznie przeanalizować
EK nr 4
Na ocenę 2: nie potrafi przygotować się do prowadzenia profili mediów społecznościowych
Na ocenę 3: potrafi przygotować się do prowadzenia profili mediów społecznościowych, ale w sposób bardziej emocjonalny niż merytoryczny
Na ocenę 4: potrafi przygotować się do prowadzenia profili mediów społecznościowych w sposób merytoryczny, ale nie całościowy
Na ocenę 5: potrafi przygotować się do prowadzenia profili mediów społecznościowych w sposób merytoryczny i potrafi konstruktywnie rozwiązywać pojawiające się problemy
EK nr 5
Na ocenę 2: nie potrafi zorganizować się w pracy w przygotowaniu się do prowadzenia odpowiednich profili w mediach społecznościowych
Na ocenę 3: przygotowuje się do pracy w prowadzeniu odpowiednich profili w mediach społecznościowych, ale jest nierzetelny
Na ocenę 4: organizuje rzetelnie własny warsztat pracy w celu przygotowania się do prowadzenia odpowiednich profili w mediach społecznościowych, ale bardziej w sposób emocjonalny niż merytoryczny
Na ocenę 5: organizuje własną pracę i merytoryczny warsztat w celu prowadzenia odpowiednich profili w mediach społecznościowych w sposób kreatywny, rzetelny i rzeczowy
Zaliczenie:
Przygotowanie i zaprezentowanie własnej strategii prowadzenia wybranego profilu instytucji kościelnej w mediach społecznościowych i poddanie go wspólnej ocenie grupowej.
Zakresy tematów:
Kościół wobec nowoczesnych technologii komunikacyjnych (ćwiczenia z podnoszenia kwalifikacji w ocenie i prowadzeniu mediów społecznościowych)
1. Rodzaje i charakterystyka mediów społecznościowych
2. Dokumenty Kościoła i wypowiedzi papieży na temat mediów społecznościowych
3. Wybrane case’y dotyczące profili w mediach społecznościowych instytucji kościelnych
4. Organizacja warsztatu do prowadzenia profili w mediach społecznościowych instytucji kościelnych
6. Zaliczenie
Literatura
Orędzia na Dni Środków Społecznego Przekazu (numery 24-53)
https://www.paulus.org.pl/210,oredzia-na-dni-srodkow-spolecznego-przekazu.
Kościół a Internet, Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Watykan 2002.
Szybki rozwój, List apostolski Jana Pawła lI do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/szybkir_24022005.html, Watykan 2005.
Franciszek, Posynodalna Adhortacja apostolska „Christus vivit”, https://ekai.pl/dokumenty/posynodalna-adhortacja-apostolska-christus-vivit/.
Marcin Żukowski, Ty w social mediach, Gliwice 2017.
Anna Miotk, Skuteczne social media, Gliwice 2017.
Piotr Wajs, Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego, Warszawa 2019.
Mateusz Pietrzak, Blogobojni, czyli o nowych mediach w Kościele, Kraków 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: