Teologia fundamentalna: Czego uczą nas apologeci starożytności WT-FW-CFU
Przedmiot ma na celu zapoznanie z najważniejszymi apologetami i apologiami starożytności oraz ukazuje aktualność poruszanych zagadnień we współczesnej debacie teologicznej.
1. Apologia w starożytności a apologia chrześcijańska
2.List do Diogneta
3. Tertulian
4. Justyn Męczennik
5. Klemens Aleksandryjski
6. Józef Flawiusz
7. Testimonium Flavianum
8. Meliton z Sardes
9. Ireneusz z Lyonu
10. Teofil z Antiochii
11. Orygenes
12. Przeciw Celsusowi
13. Cyprian z Kartaginy
14. Augustyn z Hippony
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udział w ćwiczeniach - 10 godz.
Lektura zalecanej literatury - 5 godz.
Przygotowanie do zaliczenia - 3 godziny
Na zaliczenie student:
• zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie
• zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego,
dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
• posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i
teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
• posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
• posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w
nietypowych sytuacjach profesjonalnych
• potrafi współdziałać i pracować w grupie
• ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa
chrześcijańskiego
• uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy
Student nie zalicza przedmiotu gdy:
• Nie zna terminologii nauk teologicznych
• Nie zna zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
• Nie posiada umiejętności badawczych z zakresu teologii, nie potrafi przeprowadzić analizy tekstów apologetycznych i
teologicznych i przedstawić własnych wniosków tej analizy
• Nie potrafi interpretować źródeł teologicznych
• Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dyscyplin teologicznych i nauk humanistycznych
Kryteria oceniania
- Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie się odbywało za pomocą następujących metod:
metoda podająca (wykład informacyjny i konwersatoryjny), eksponująca (pokaz, prezentacja) oraz metoda partycypacyjna (praca własna zaproponowana na ćwiczeniach polegająca na interpretacji źródeł i tekstów apologetycznych).
-Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obowiązkowy i aktywny udział w zajęciach oraz samodzielne napisanie pracy pisemnej, dotyczącej jednego z omawianych tematów.
Literatura
Artemiuk P., Renesans apologii, Płock 2016.
Wąsek D. [red.], Wiara - wiarygodność, Kraków 2014.
Artemiuk P. [red.], Współczesny kontekst chrześcijaństwa, Płock 2016.
Manzanares C. V., Pisarze wczesnochrześcijańscy I - VII w., Warszawa 2001.
Muszala A., Woźniak R., Ojcowie naszej wiary, Kraków 2019.
Orygenes, Przeciw Celsusowi, Warszawa 1986.
Starowieyski M. [red.], Pierwsi świadkowie, Kraków 2010.
Misiarczyk L. [red.], Pierwsi apologeci greccy, Kraków 2004.
Flawiusz J., Dawne dzieje Izraela, Poznań 1962.
Flawiusz J., Wojna żydowska, Poznań 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: