Funkcja nauczycielska a znaki czasu WT-FW-CFN
Uczestnicy poznając najważniejsze dokumenty Kościoła odnoszące się do znaków czasu, uczą się ich identyfikowania, interpretowania i odpowiadania na nie w warunkach współczesnego świata w kontekście realizowanej posługi słowa. Wpatrując się w zmieniające się konteksty życia społecznego, rozwój ludzkiej myśli i techniki oraz nowe wyzwania starają się dostrzegać w nich zbawczą obecność Boga i odczytywać Jego zamysł. Perspektywa teologiczna znaków czasu poszerzona zostaje również o perspektywę socjologiczną (najnowsze badania GUS, ISKK), by ukazać aktualne wyzwania stojące przed Kościołem, zwłaszcza w dobie pandemii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- posiada wiedzę dotyczącą nauczania Magisterium w zakresie problematyki posługi nauczania wobec pojawiających się znaków czasu;
- na podstawie Magisterium wyjaśnia istotę i zadania teologii pastoralnej (ze szczególnym uwzględnieniem posługi słowa Bożego) we współczesnym świecie;
- ma podstawową wiedzę o zmianach społeczno-kulturalnych w życiu człowieka XXI wieku oraz ich wpływie na doświadczenie wiary i wynikających z nich postaw;
Umiejętności:
- potrafi na podstawie Magisterium wyprowadzać fundamentalne zasady pasterskiego zaangażowania Kościoła;
- umiejętnie odczytuje i analizuje znaki czasu oraz odpowiedzi jakie daje na nie Kościół;
- potrafi definiować i oceniać działalność Kościoła będącą odpowiedzią na palące problemy współczesności;
Kompetencje:
- docenia troskę Kościoła o współczesnego człowieka i jego interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania nowych problemów;
- świadomy korzyści i zagrożeń wynikających z rozwoju ludzkiej myśli, życia społecznego i techniki, potrafi ukazać rolę i miejsce Kościoła, a w nim każdego chrześcijanina;
- krytycznie i zgodnie z nauczaniem Magisterium potrafi wybrać najlepsze metody i formy odpowiedzi jakie Kościół może dawać człowiekowi dzisiaj;
Kryteria oceniania
Ćwiczenia realizowane poprzez wykład konwersatoryjny w wykonaniu on-line, a także metodami praktycznymi, takimi jak praca z tekstem, praca w grupach, prezentacja.
Warunki zaliczenia:
- udział w zajęciach;
- aktywne włączanie się w zajęcia;
- prezentacja jednego zagadnienia (w formie prezentacji).
Kod dostępu: eg0d50x
Literatura
Obowiązkowa:
Konstytucja dogmatyczna o Kościele "Lumen gentium".
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes".
Adhortacja Apostolska "Evangelii Gaudium".
Adhortacja Apostolska „Amoris Laetitia”.
Apraecida. V ogólna konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument końcowy, Kraków 2014.
Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, A.L. Szafrański, Lublin 1990.
Teologia pastoralna. Tom I, Ryszard Kamiński, Lublin 2002.
Uzupełniająca:
Teologia pastoralna, Tomas Spidlik, Marko I. Rupnik, Kraków 2010.
Garrone G., Orientacje Soboru, Znaki czasu, Paryż 1969
Balter L. (red.), Dramatyczne pytania naszego wieku, Kolekcja Communio, 17, 2006.Butler Ch., Teologia soboru watykańskiego drugiego, Znaki Czasu, Paryż, 1971.
Kominek B., Kościół po soborze, Paryż 1969.
Krukowski J., Zadanie nauczycielskie Kościoła wobec wyzwań XXI wieku, Radom 2010
Ratzinger J., Ruchy kościelne i ich teologiczne miejsce, Communio 6(114)1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: