Teologia dogmatyczna jako nauka interdyscyplinarna WT-FW-C
Problem interdyscyplinarności w dogmatyce stanowi dzisiaj poważne wyzwanie, które staje przed całą teologią. Interdyscyplinarność nie jest dla dogmatyki jedną z możliwych opcji, ale w istocie jest koniecznością. Dzięki niej dogmatyka będzie mogła wyzwolić się z izolacji, w jakiej niekiedy trwa. Postulat interdyscyplinarności nie jest czymś obcym w stosunku do kodu genetycznego chrześcijańskiego dogmatu. Dogmaty są złożonymi formułami eklezjalnymi o wyraźnie otwartym charakterze. Dogmatyki nie wolno izolować się od innych nauk. Sama natura, celowość i struktura dogmatu otwiera go i jego rozumienie na pozateologiczne dziedziny wiedzy. Interdyscyplinarność dogmatyki nie jest zatem wyrazem jakiejś chwilowej mody przejętej z ogólnej teorii nauki. Ona wynika wprost z treści i struktury orzeczeń dogmatycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma gruntowną wiedzę teologiczną, opartą na znajomości Pisma Świętego, patrystyki i historii Kościoła. Posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań, zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralno-duchowym. Jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i globalnym
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
1) Obecność na 75 proc. zajęć.
2) Przygotowanie kilku minutowego przedłożenia na jeden z wybranych tematów w dowolnej formie
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Woźniak, Dogmat i metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2021
2. ks. Marek Dobrzeniecki, ks. Maciej Raczyński-Rożek, Teologia między Wschodem a Zachodem, Wydawnictwo WAM, Myśl Teologiczna, 2019
3. Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 1-4
4. Acta Synodalia, t. 1-4
Literatura uzupełniająca:
1. Belting H., Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2012.
2. Bułgakow S., Prawosławie. Zarys nauki Kościoła prawosławnego, przeł. H. Paprocki, Białystok−Warszawa 1992.
3. Czerski J., Boska liturgia św. Jana Chryzostoma. Wprowadzenie liturgiczno-biblijne do liturgii eucharystycznej Kościoła Wschodniego, Opole 1998
4. Janocha M., Spotkanie Wschodu i Zachodu. Boże Narodzenie w polskim i ruskim malarstwie nowożytnym na kresach Rzeczpospolitej, w: Kotlarski G., Figura M.(red.), Oblicza Wschodu w kulturze polskiej, Poznań 1999.
5. Дестивель И., Экуменизм в современном католическом учении: между историей и памятью, w: Сигов К.Б. (red.), Память и история: на перекрестке культур, Киев 2009.
6. Корзо М., Украинская и белорусская катехетическая традиция конца XVI – XVIII вв.: становление, эволюция и проблема заимствований, Москва 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: