Seminarium naukowe WT-FOA-SEM(s)
Studenci zapoznają się z celami i wymogami naukowymi pisania pracy dyplomowej z teologii, jak również z podstawowymi założeniami naukowymi tematu pracy magisterskiej i jej specyfiką. Na zajęciach seminaryjnych studenci poznają tematy prac obronionych, z po zapoznaniu się z ich treścią przedstawiają na wspólnym spotkaniu własną próbę recenzji przeczytanej pracy, co wydatnie pomaga im zaprezentować konkretny zakres swoich zainteresowań.
W kolejnym kroku studenci redagują i składają promotorowi na piśmie krótką prezentację wybranego tematu pracy, który w połowie roku jest zatwierdzany przez Radę Wydziału. Kolejnym etapem są zajęcia poświęcone opracowaniu planu pracy, tj. jej podziału na rozdziały i paragrafy. Opiekun naukowy podaje studentom zasady ogólne prowadzące do sformułowania poprawnego planu rozdziałów pracy. Studenci piszą następnie roboczą wersję Wstępu, którą publicznie prezentują, celem naniesienia poprawek, a także sporządzają Bibliografię, według przyjętego podziału na źródła, literaturę przedmiotu, lub opracowania oraz literaturę pomocniczą. Zapoznają się również z zasadami stosowania odnośników i języka naukowego. Czynią to pisząc pierwszy rozdział pracy, który przed zaliczeniem roku powinien być zaakceptowany przez promotora.
W rezultacie studenci sukcesywnie prezentują kolejne rozdziały i paragrafy pracy, przy czym promotor udziela im konsultacji i konkretnych wskazówek oraz koryguje błędy i niedociągnięcia. Warunkiem zaliczenia roku dla studentów studiów stacjonarnych jest napisanie i odbiór pracy. Seminaria naukowe, aż do momentu finalizacji pracy i wyznaczenia terminu jej obrony - na ostatnim roku studiów - mają w zasadzie charakter spotkań indywidualnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przygotowanie studenta do wykonania (badań) i napisania pracy doktorskiej. Równoznaczne jest to z przygotowaniem do naukowego i kreatywnego rozwiązywania problemów: łącznie z dostrzeganiem i werbalizowaniem problemów naukowych, formułowaniem hipotez badawczych, umiejętnością logicznego i sprawnego doboru materiału i metod, doboru piśmiennictwa naukowego, stosowania statystyki, logicznego prezentowania wyników badań i efektownego przeprowadzenia dyskusji.
W grę wchodzi ponadto udoskonalenie umiejętności dyskusji naukowych prowadzonych w formie ustnej i pisemnej, z umiejętnością prezentowania wyników badań (referat, artykuł, publikacja naukowa).
Kryteria oceniania
Zaliczenia semestrów na podstawie realizacji kolejnych etapów pracy.
Literatura
J. E. Bielecki, Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Cz. Bartnik, Rozważanie o metodach w teologii dogmatycznej, Roczniki Teologiczne 1995, t. 42, z. 2.
1. Mały teolog 2. Poradnik dla piszących prace naukowe, red. M. Jackiewicz, I. Jańczak, T. Klikowicz i in., Katowice 2007.
S. Kawczyński, Problem plagiatowania w szkolnictwie wyższym: charakterystyka elektronicznego systemu antyplagiatowego, E-Mentor (2007), nr 2, s. 57-62
G. Barth,Jak wypowiedzieć Niewypowiedzianego?: w poszukiwaniu adekwatnego języka w teologii, Roczniki Teologii Dogmatycznej 1(2009), s. 119-132.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: