Mimetyczna antropologia i Stary Testament WT-FOA-MAST
Cele przedmiotu: Po zakończeniu pierwszego roku cyklu student będzie umiał zinterpretować gwałtowne początki ludzkości i Izraela w kluczu mimetycznym oraz będzie znał różnice między mitami a opowiadaniami początków w Biblii w ujęciu Girarda.
Na drugim roku cyklu student pozna intertestamentalną literaturę Drugiej Świątyni wraz z jej zafascynowaniem apokaliptyką oraz kwestie wiary i sekularyzmu.
Na trzecim roku pozna antropologiczną analizę władzy centralnej w ujęciu mimetycznym w oparciu o postać Jezusa - Króla wg synoptyków i św. Pawła. Na czwartym roku student zapozna się z Janową wizją zbawienia człowieka, implikacjami wezwania do pozytywnej mimesis, pojawiającego się w życiu codziennym i prowadzącego do szacunku dla różnorodności, jako źródła harmonii i pojednania. W dziedzinie antropologii student poznaje trzecią spośród triady funkcji społecznych, dotyczącej mimetycznych wymiarów produkcji i reprodukcji.
Student zapozna sie z trójfunkcyjną hipotezą Georgesa Dumézila, dotyczącą kultury europejskiej, rozważając kryzys w świecie idei, kwestię przywództwa oraz konkretną, duszpasterską pomoc.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
udział w wykładzie - 8 godz.
czas na przygotowanie do kolokwium - 4 godz.
SUMA GODZIN: 12
Po zakończeniu kursu student będzie potrafił [w zakresie wiedzy]:
- zdefiniować istotne cechy teorii mimetycznej
- wyjaśnić funkcjonowanie mechanizmu wiktymizacyjnego
- bronić ważności i wartości nawet najbardziej gwałtownych tekstów ST z punktu widzenia antropologii
[w zakresie umiejętności]
- wyjaśnić podobieństwa i różnice między mitami a opowiadaniami biblijnymi
- zinterpretować znaczenie mimetyzmu i pragnienia w sensie kulturowym i społecznym
- uzasadnić rolę mechanizmu kozła ofiarnego w procesie tworzenia kultury i religii
- interpretować literaturę świecką i biblijną z perspektywy mimetycznej
[w zakresie kompetencji społecznych]
- uzasadnić rolę religii w powstrzymywaniu przemocy wynikającej z mimetycznej rywalizacji
- rozpoznawać mechanizm wiktymizacji w swoim środowisku i reagować na niego
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny i konwersatoryjny.
Wykład aktywny; wykorzystanie dyskusji i tekstów literackich do rozwiązywania problemów.
Praca samodzielna studenta:
analiza notatek z wykładów; przygotowanie się do dyskusji problemowych na wykładzie i do końcowego kolokwium; samodzielna praca z wykorzystaniem literatury przedmiotu; samodzielne i zespołowe pogłębianie wiedzy.
Literatura
Bailie, G., Violence Unveiled: Humanity at the Crossroads, New York: Crossroad 1999.
Budzik, S., Dramat Odkupienia. Kategorie dramatyczne w teologii na przykładzie R. Girarda, H.U. von Balthasara i R. Schwagera, Tarnów 1997, s. 29-128.
Girard, R., Kozioł ofiarny, Łódź 1987.
- Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, tłum. M. Goszczyńska, Warszawa 1992.
- Sacrum i przemoc, tłum. M. i J. Plecińscy, t. 1, Poznań 1993; t. 2 Poznań 1994 .
- Początki kultury, tłum. M. Romanek, Kraków 2006.
Gorringe, T., God’s Just Vengeance: Crime, Violence and the Rhetoric of Salvation,
Cambridge-New York-Melbourne 1996.
Kirwan, M., Discovering Girard, London 2004.
Romejko, A., „Lecz ja wiem: wybawca mój żyje” (Hb 19, 25). Idea ofiary w myśli René Girarda. Studia Gdańskie XXI (2007), s. 57-77.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: