Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny WT-DTKB-CAJ
Treści merytoryczne (na każdą jednostkę tematyczną dwa wykłady):
1. Judaizm palestyński w I wieku.
1.1. Tło polityczne i ekonomiczne.
1.2. Tło religijne i przemiany religijne w Palestynie.
1.3. Ugrupowania żydowskie.
1.4. Przemiany kulturowe w Palestynie.
2. Judaizm diaspory w I wieku.
2.1. Tło polityczne i ekonomiczne.
2.2. Tło religijne i sukcesy żydowskiego prozelityzmu.
2.3. Tło kulturowe.
3. Życie Jezusa
3.1. Źródła do poznania życia Jezusa i metodologia badań.
3.2. Kontekst i zarys działalności Jezusa.
3.3. Konflikt z władzami żydowskimi oraz proces i śmierć Jezusa.
3.4. Problematyka zmartwychwstania Jezusa.
4. Ekspansja chrześcijaństwa od Jerozolimy do Rzymu (lata 30-70).
4.1. Źródła do historii początków chrześcijaństwa.
4.2. Wyłonienie się chrześcijaństwa i Kościół-matka w Jerozolimie.
4.3. Helleniści i początek działalności poza Judeą.
4.4. Zarys życia i twórczości Apostoła Pawła.
5. Judaizm od zburzenia Jerozolimy do upadku drugiego powstania żydowskiego
(lata 70-135).
5.1. Skutki i reakcje (rzymskie i żydowskie) po zburzeniu świątyni jerozolimskiej.
5.2. Okres Yavne.
5.3. Rabbi Jochanan Ben Zakkaj i jego działalność.
5.4. Rabban Gamaliel II i jego działalność.
6. Judaizm w okresie od upadku drugiego powstania żydowskiego do redakcji Miszny (lata 135-220).
6.1. Skutki upadku powstania oraz dejudaizacja Jerozolimy.
6.2. Żydzi a imperium rzymskie w latach 135-220.
6.3. Życie żydowskie w diasporze oraz relacje z judaizmem palestyńskim.
6.4. Zróżnicowanie życia żydowskiego w Palestynie i okrzepnięcie judaizmu rabinicznego.
6.5. Rabbi Juda ha-Nasi i redakcja Miszny.
7. Między Miszną a Talmudem.
7.1. Organizacja życia żydowskiego i instytucja patriarchatu.
7.2. Talmud Palestyński i Talmud Babiloński.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W24; H2A_W04; S2A_W05) posiada podstawową wiedzę na temat religii monoteistycznych oraz ich instytucji religijnych i kulturalnych, zwłaszcza w tym, co dotyczy judaizmu rabinicznego i chrześcijaństwa w ważnym momencie ich początków.
EK 2 (por. TMA_W12; H2A_W05) student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii (w zakresie biblistyki) z innymi dziedzinami nauki (w tym z historią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Posiada wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich).
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii czasów Nowego Testamentu, początków Kościoła i judaizmu rabinicznego, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje na omawiany temat w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K11; H1A_K02; S1A_K02) umie wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii początków Kościoła i judaizmu rabinicznego do lepszego zrozumienia procesów zachodzących między tymi dwiema wspólnotami również współcześnie.
Udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do kolokwium: 30 godz. - w sumie 60 godz. (2 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe (przeprowadzane w formie ustnej na koniec semestru).
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik kolokwium końcowego.
KOLOKWIUM:
NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna pojęcia judaizmu rabinicznego, nie zna dziejów początków Kościoła i dróg rozejścia się tych dwóch wspólnot. Nie posiada wiedzy w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich).
DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pobieżnie pojęcie judaizmu rabinicznego i dzieje początków Kościoła, a także drogę rozejścia się tych dwóch wspólnot. Posiada niewielką wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich).
DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie judaizmu rabinicznego i dzieje początków Kościoła, a także drogę rozejścia się tych dwóch wspólnot. Posiada wystarczającą wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich).
BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie judaizmu rabinicznego i historię początków Kościoła, a także drogę rozejścia się tych dwóch wspólnot. Posiada szczegółową wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich).
Literatura
Literatura podstawowa:
- Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju, red. H. SHANKS, przekł. W. CHROSTOWSKI, Podręczniki biblijne 2, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
- Kościół a Synagoga (30-313 po Chr.) na rozdrożu, M. ROSIK, Wrocław 2016.
- Jezus i Jego wyznawcy w Talmudzie. Analiza tekstologiczna, historyczna i socjologiczna, M.S. WRÓBEL, Lublin 2013.
- Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych. Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, red. K. PILARCZYK i A. MROZEK, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: