Biblijny Izrael WT-DTK-BI
Treści merytoryczne:
1. Okres patriarchalny. Abraham Izaak, Jakub.
2. Okres patriarchalny. Abraham Izaak, Jakub (II).
3. Izrael w Egipcie. Pobyt w Egipcie i Wyjście.
4. Osiedlanie się w Kanaanie.
5. Okres sędziów.
6. Zjednoczona monarchia. Saul, Dawid, Salomon.
7. Zjednoczona monarchia. Saul, Dawid, Salomon (II).
8. Podzielona monarchia. Królestwa Judy i Izraela.
9. Podzielona monarchia. Królestwa Judy i Izraela (II).
10. Wygnanie babilońskie. Od zburzenia Jerozolimy przez Babilończyków do odbudowy państwa żydowskiego.
11. Powrót z wygnania babilońskiego. Okres perski.
12. Okres hellenistyczny. Aleksander Wielki.
13. Okres hellenistyczny. Narodziny i upadek dynastii hasmonejskiej.
14. Dominacja rzymska.
15. Powstanie żydowskie i zburzenie Drugiej Świątyni.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Kod do MSTeams: 4mwjce0
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W12; H2A_W05) student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii (w zakresie biblistyki) z innymi dziedzinami nauki (w tym z historią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Posiada podstawową wiedzę w zakresie dziejów biblijnego Izraela, zarówno z perspektywy biblijnej, jak i historycznej oraz archeologicznej.
EK 2 (por. TMA_W07; H2A_W04) ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych; ma wiedzę w zakresie dziejów biblijnego Izraela, poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian).
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii starożytnej (zwł. dziejów biblijnego Izraela) oraz wiedzy biblijnej, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie dziejów biblijnego Izraela.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; umie wykorzystać wiedzę z zakresu dziejów biblijnego Izraela we własnej pracy badawczej.
Udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do kolokwium: 30 godz. - w sumie 60 godz. (2 punkty ECTS).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium z treści zadanej lektury (w ciągu semestru) oraz kolokwium końcowe (przeprowadzane w formie ustnej na koniec semestru).
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik kolokwium końcowego.
KOLOKWIUM:
NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna historii starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian).
DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pobieżnie historię starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian).
DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, w wystarczającym stopniu zna historię starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian).
BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, swobodnie porusza się w temacie historii starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian).
Literatura
Podstawowa literatura:
- Biblijny Izrael. Od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, red. H. SHANKS, przekł. W. CHROSTOWSKI, Podręczniki biblijne 1, Warszawa 2007 (lub kolejne wydania).
- Wrota Biblii. Materiały do lepszego rozumienia Biblii. Chronologie, mapy i grafiki dotyczące każdej księgi, J. GIL, J. DOMINGUEZ, Rosikon Press 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: