Prawa człowieka, rodziny i narodu w myśl prymasa Stefana Wyszyńskiego WT-DTE-WOPC
1. Przedwojenna formacja społeczna i prawna ks. S. Wyszyńskiego
2. Charakterystyka aksjologiczna przedwojennej i powojennej twórczości ks. S. Wyszyńskiego
3. Wojna i powojenny kontekst działalności pastoralnej ks. S. Wyszyńskiego, później – jako Biskupa Lubelskiego
4. Główne linie konfrontacji ideowej prymasa S. Wyszyńskiego z komunistami
5. Koncepcja człowieka nowego w pastoralnym przesłaniu Księdza Prymasa
6. Państwo i jego obowiązki wobec człowieka i rodziny
7. Człowiek i jego prawa w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
8. Człowiek i jego obowiązki w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
9. Rodzina i jej prawa w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
10. Rodzina i jej obowiązki w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
11. Naród i jego prawa w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
12. Prawo do wychowania religijnego w szkole w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
13. Naród a państwo w myśli Prymasa Tysiąclecia
14. Prymas S. Wyszyński do prawników
15. Nauczanie prymas S. Wyszyńskiego w kontekście narodzin „Solidarności”
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student uczestniczący:
1. Przybliża rozwój poglądów społeczno-pedagogicznych prymasa S. Wyszyńskiego w kontekście kolejnych etapów jego życia
2. Prezentuje i analizuje koncepcje praw człowieka, rodziny i narodu w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
3. Wskazuje i interpretuje istotne różnice pomiędzy stanowiskiem prymasa S. Wyszyńskiego a oficjalną doktryną władz komunistycznych w Polsce.
w zakresie umiejętności:
4. Przybliża wybrane opracowania poświęcone analizie nauczania prymasa S. Wyszyńskiego.
5. Wskazuje i analizuje wybrane przemówienia prymasa S. Wyszyńskiego poświęcone problematyce praw człowieka, rodziny i narodu.
w zakresie kompetencji:
6. Uzasadnia potrzebę wieloaspektowego podejścia do problemu wychowania człowieka uwzględniającego jego naturalne prawa.
Aktywny udział w wykładach (w tym w zajęciach prowadzonych zdalnie): 30 godz.
Praca własna studenta w oparciu o dokumenty i opracowania: 25 godz.
Praca studenta związana z realizacją zadań w trybie zdalnym: 30 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student przybliża rozwój poglądów społeczno-pedagogicznych prymasa S. Wyszyńskiego w kontekście kolejnych etapów jego życia.
Ndst (2): nie potrafi opisać kolejnych etapów życia i działalności prymasa S. Wyszyńskiego;
Dst (3): opisuje kolejne etapy życia i formacji społeczno-pedagogicznej prymasa S. Wyszyńskiego;
Db (4): analizuje kolejne etapy życia i kontekst historyczny formacji społeczno-pedagogicznej prymasa S. Wyszyńskiego;
Bdb (5): syntetycznie ukazuje kolejne etapy życia eksponując na tym tle rozwój poglądów społeczno-pedagogicznych prymasa S. Wyszyńskiego.
Efekt kształcenia 2. Student prezentuje i analizuje koncepcje praw człowieka, rodziny i narodu w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego
Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych praw człowieka;
Dst (3): wymienia i interpretuje podstawowe prawa człowieka;
Db (4): charakteryzuje i interpretuje główne prawa człowiek, rodziny i narodu w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego;
Bdb (5): interpretuje główne prawa człowiek, rodziny i narodu w nauczaniu prymasa S. Wyszyńskiego oraz ocenia ich aktualność.
Efekt kształcenia 3. Student wskazuje i interpretuje istotne różnice pomiędzy stanowiskiem prymasa S. Wyszyńskiego a oficjalną doktryną władz komunistycznych w Polsce.
Ndst (2): nie umie potrafi podać podstawowych różnic pomiędzy wizją człowieka w doktrynie komunistycznej a nauczaniem Kościoła;
Dst (3): prezentuje i interpretuje podstawowe różnice w rozumieniu człowieka i społeczeństwa pomiędzy doktryna komunistyczną a stanowiskiem Kościoła;
Db (4): charakteryzując różnice dotyczące wizji człowieka i społeczeństwa pomiędzy doktryną komunistyczną a nauczaniem Kościoła omawia politykę antykościelną władz PRL;
Bdb (5): charakteryzując różnice dotyczące wizji człowieka i społeczeństwa pomiędzy doktryną komunistyczną a nauczaniem Kościoła przybliża politykę antykościelną władz PRL oraz działalność prymasa S. Wyszyńskiego.
Efekt kształcenia 4. Student przybliża wybrane opracowania poświęcone analizie nauczania prymasa S. Wyszyńskiego.
Ndst (2): nie potrafi wskazań przynajmniej trzech autorów opracowań dotyczących nauczania prymasa S. Wyszyńskiego;
Dst (3): przybliża twórczość przynajmniej trzech autorów zajmujących się nauczaniem prymasa S. Wyszyńskiego;
Db (4): charakteryzuje opracowania wskazanych autorów zajmujących się nauczaniem prymasa S. Wyszyńskiego i wyprowadza z nich właściwe wnioski;
Bdb (5): charakteryzuje oraz dokonuje samodzielnej interpretacji opracowań wskazanych autorów zajmujących się nauczaniem prymasa S. Wyszyńskiego.
Efekt kształcenia 5. Student wskazuje i analizuje wybrane wypowiedzi prymasa S. Wyszyńskiego poświęcone problematyce praw człowieka, rodziny i narodu.
Ndst (2): nie potrafi wskazać tytułów przynajmniej trzech przykładów wypowiedzi Prymasa Polski nt. praw człowieka, rodziny i narodu;
Dst (3): wskazuje kilka wypowiedzi prymasa S. Wyszyńskiego w formie pism oraz wystąpień publicznych dotyczących praw człowieka, rodziny i narodu;
Db (4): charakteryzuje ważniejsze wypowiedzi prymasa S. Wyszyńskiego w postaci pism oraz wystąpień publicznych dotyczących praw człowieka, rodziny i narodu oraz wskazuje na jej znaczenie dla ówczesnego społeczeństwa;
Bdb (5): charakteryzuje ważniejsze wypowiedzi prymasa S. Wyszyńskiego w postaci pism oraz wystąpień publicznych dotyczących praw człowieka, rodziny i narodu oraz wskazuje na jej znaczenie dla ówczesnego i współczesnego społeczeństwa.
Efekt kształcenia 6. Student uzasadnia potrzebę wieloaspektowego podejścia do problemu wychowania człowieka uwzględniającego jego naturalne prawa.
Ndst (2): nie potrafi podać opisu procesu wychowania;
Dst (3): opisuje proces wychowania charakteryzując jego podstawowe komponenty;
Db (4): projektuje działania wychowawcze służące wielostronnemu rozwojowi młodego człowieka;
Bdb (5): projektuje działania wychowawcze służące wielostronnemu rozwojowi młodego człowieka z uwzględnieniem jego świadomości praw i obowiązków.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach, w tym prowadzonych zdalnie na platformie Moodle: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%;
- opanowanie materiału zawartego w załącznikach do zajęć prowadzonych na platformie Moodle;
- wykonanie zadań zlecanych w ramach poszczególnych zajęć prowadzonych na platformie Moodle;
- egzamin końcowy w formie testu podsumowującego: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%.
Literatura
Bibliografia (wybrana)
Bartnik Cz., Pedagogia narodowa Prymasa Stefana Wyszyńskiego, Lublin 2001
Bednarczyk R., Prawa, obowiązki i zadania wychowawcze rodziców w myśli Prymasa Stefana Wyszyńskiego. Studium Katechetyczne, Warszawa 2017.
Czaczkowska E., Kardynał Wyszyński. Biografia, Warszawa 2013.
Gumieniak A., Elementy filozofii prawa w rozważaniach prymasa Stefana Wyszyńskiego, „Studia Prymasowskie” 5 (2011), s. 205-223.
Iwan R., Prawa, obowiązki i zagrożenia narodu według prymasa Stefana Wyszyńskiego, Lublin 1989.
Jastrzębowski J., Paragraf w sercu. Kardynał Stefan Wyszyński o miłości i sprawiedliwości społecznej, Ząbki 2014.
Nęcek R. Prymas praw człowieka, Kraków 2013.
Nitecki P., Włocławskie dzieje ks. Stefana Wyszyńskiego (1917-1946), Wrocław 2008.
Skorowski H., Osoba ludzka podstawą chrześcijańskiej Europy w nauczaniu kard. Stefana Wyszyńskiego, prymasa Polski, w: O społeczeństwie, wychowaniu i pracy w myśli kardynała Stefana Wyszyńskiego, red. L. Marszałek, A. Solak, Warszawa 2010, s. 23-40.
Wyszyński S., Prawa rodziny, Kościoła i państwa do szkoły (rozprawa doktorska), Lublin 1929.
Stefan kardynał Wyszyński Prymas Polski. Nauczanie społeczne 1946-1981, Warszawa 1990.
Listy pasterskie Prymasa Polski 1946-1974, Paris 1975.
Listy pasterskie Episkopatu Polski 1945-1974, Paris 1975.
Listy pasterskie Prymasa Polski oraz Episkopatu Polski 1975–1981, Paris 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: