Kultury i religie Afryki WT-DTE-WOK
Tematyka zajęć
1. Określenie kultury
2. Pojęcie religii
3. Historia badań nad tradycyjnymi religiami afrykańskimi
4. Próba zdefiniowania tradycyjnych religii afrykańskich i problemy terminologiczne
5. Cechy tradycyjnych religii afrykańskich
6. Wybrane komponenty w tradycyjnych religiach afrykańskich (duchowość, małżeństwo i rodzina, organizacja społeczna, kult wudu, teizm, kult przodków, wiara i tradycyjne zwyczaje, rytuały związane z gospodarką rolną, przywódcy rytualni, choroba, śmierć, pogrzeb i wiara w życie pozagrobowe, działalność Kościołów chrześcijańskich)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 722twri
Wiedza
Student:
- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych;
- ma elementarną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym kulturalnych i religijnych;
- ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne;
- ma podstawową wiedzę o współczesnej polityce, kulturze, religii i edukacji;
- ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki;
- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;
- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;
- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;
- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.
Umiejętności
Student:
- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych;
- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów politycznych, kulturowych i religijnych;
- posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców;
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka;
- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.
Kompetencje społeczne
Student:
- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;
- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;
- przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego;
- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;
- uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym;
- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- egzamin w postaci pracy pisemnej.
Literatura
Mbiti J.S., Afrykańskie religie i filozofia, Warszawa 1980; Piłaszewicz S., Religie Afryki, wyd. 2, Warszawa 2000; Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004; Sakowicz E., Religie ludów pierwotnych Afryki, "Nurt SVD" 2005 nr 1, s. 71-101; Zimoń H., Afrykańskie rytuały agrarne na przykładzie ludu Konkomba, Warszawa 1992; Zimoń H., Afrykańskie wartości duchowe i religijne, "Roczniki Teologiczne" 1999 z. 2, s. 107-123; Zimoń H., Geneza śmierci w tradycji mitycznej ludów afrykańskich, "Nomos" 2008 nr 63-64, s. 9-28; Zimoń H., Kapłani ziemi i sanktuaria ziemi u ludów północnej Ghany, "Quaestiones Selectae" 1999 z. 9, s. 5-23; Zimoń H., Koncepcja Istoty Najwyższej u wybranych ludów afrykańskich, "Studia Religiologica" 2000 z. 33, s. 173-186; Zimoń H.,Religijny wymiar wybranych rytuałów u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 1999 t. 3, s. 115-128; Zimoń H., Sakralność ziemi u ludu Konkomba z Afryki Zachodniej, Lublin 1998; Zimoń H., Symbolika rytuałów pogrzebowych u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Toruńskie Studia o Sztuce Orientu" 2009 t. 4, s. 83-89; Zimoń H., Wielowymiarowe znaczenie afrykańskich rytuałów pogrzebowych (na przykładzie ludu Konkomba), "Człowiek i Społeczeństwo" 2009 t. 29, s. 215-226.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: