Podstawy Islamu WT-DTE-WO-PI
Tematyka zajęć
1. Mahomet
2. Koran i pojęcie objawienia
3. Sunna oraz stosunek muzułmanów do Mahometa
4. Podstawowe zasady wiary
5. Rytualne obowiązki muzułmanina
6. Koncepcja walki
7. Święta
8. Tworzenie się muzułmańskiej tożsamości
9. Muzułmański obraz Jezusa
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: l7cy3dr
Wiedza
Student:
- ma wiedzę z zakresu nauk społecznych w stopniu zaawansowanym;
- ma fundamentalną wiedzę o instytucjach społecznych;
- ma wiedzę w stopniu zaawansowanym o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne;
- ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym;
- ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki;
- wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych;
- wykazuje pogłębioną znajomość faktów z historii Kościoła powszechnego i w Polsce;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego;
- omawia zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego;
- rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im;
- wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła;
- omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia;
- podaje przykłady aktualnego odczytywania nauki Kościoła w różnych kontekstach zawodowych i społecznych;
- wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach;
- charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;
- omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym;
- dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze
szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń.
Umiejętności
Student:
- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych;
- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych i kulturowych;
- potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne;
- posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców;
- potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne;
- dobiera źródła i metody dla własnej działalności naukowej;
- posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych;
- prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne, posługując się różnymi formami komunikacji;
- wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy;
- prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa;
- dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym;
Kompetencje społeczne
Student:
- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;
- jest odpowiednio przygotowany do pracy w zespole, rozumie swoją
rolę w grupie zawodowej;
- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;
- przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego;
- krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych;
- potwierdza słuszność swych opinii, powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła;
- wskazuje możliwości włączenia się w działania na rzecz zachowania
dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy;
- wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej;
- dokonuje oceny własnych możliwości myślenia i działania w sposób
przedsiębiorczy, zgodnie z nauką Kościoła, w ramach działalności społecznej i zawodowej;
- wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła;
- proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła;
- przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości;
- krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- pracę w grupie;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Armstrong K., Krótka historia islamu, Wrocław 2004.
Bartos J., Główne filary wiary w islamie, „Methodos” 2004-2005 r. 3-4, s. 299-304.
Bielawski J., Islam, Warszawa 1980.
Bielawski J., Islam. Religia państwa i prawa, Warszawa 1973.
Braun S., Islam. Powstanie – dzieje – nauka, Warszawa 2003.
Danecki J., Arabowie, wyd. 2, Warszawa 2015.
Danecki J., Dżihad – rozważania o muzułmańskiej wojnie świętej, „Puls” 1991 nr 49, s. 67-76.
Danecki J., Kultura islamu. Słownik, Warszawa 1997.
Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, wyd. 2, Warszawa 2007.
Danecki J., Podstawy islamu, „Ateneum Kapłańskie” 151(2008) z. 1, s. 7-17.
Dziekan M.M., Symbolika arabsko-muzułmańska. Mały słownik, Warszawa 1997.
Grodź S., Islam, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2000, s. 403-427.
Grodź S., Islam – krótkie wprowadzenie, „Collectanea Theologica” 73(2004) nr 4, s. 163-172.
Kościelniak K., Dżihad. Święta wojna w islamie, Kraków 2006.
Machut-Mendecka E., Islam jako wiara i kultura, „Albo albo” 2003 z. 3, s. 124-137.
Machut-Mendecka E., Sufi – doskonały człowiek islamu. Mistycyzm muzułmański, „Albo albo” 2001 z. 2, s. 95-104.
Maszkowski R., Obraz Jezusa w Koranie i tradycji muzułmańskiej, „Ateneum Kapłańskie” 151(2008) z. 1, s. 18-31.
Modras K., Koncepcja Jedynego Boga w islamie, „Roczniki Kulturoznawcze” 3(2012) nr 3, s. 83-107.
Nosowski J., Teologia Koranu. Wykład systematyczny, Warszawa 1970.
Nosowski J., Sakowicz E., Islam. I. Doktryna. II. Dzieje, w: Wielgus S., Duchniewski J. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 501-507.
Sakowicz E., Jezus i muzułmanie, „Ateneum Kapłańskie” 136(2001) z. 1, s. 40-52.
Sakowicz E., Zimoń H., Jezus Chrystus. X. Obraz Chrystusa. C. W religiach pozachrześcijańskich. 2. W islamie, w: Wielgus S., Duchniewski J. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 1397-1398.
Tworuschka M., Tworuschka U., Islam. Mały słownik, wyd. 2, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: