Duchowość ekumeniczna WT-DTE-WO-DE
1. Teologiczne podstawy ekumenizmu duchowego
2. Trójjedyny Bóg podstawą dzieła duchowej jedności chrześcijan
3. Ekumeniczny wymiar działań zjednoczeniowych uobecniony w Osobie Jezusa Chrystusa
4. Duch Święty podstawą ekumenii ducha
5. Elementy treściowe ekumenizmu duchowego-nawrócenie serca
6. Elementy treściowe ekumenizmu duchowego-świętość życia
7. Elementy treściowe ekumenizmu duchowego-modlitwa
8. Praktyczny charakter ekumenii duchowej- oczyszczenie pamięci historycznej
9. Praktyczny charakter ekumenii duchowej- wymiana dóbr duchowych
10. Praktyczny charakter ekumenii duchowej- praktyczne formy duchowej współpracy
11. Znaczenie ekumenizmu duchowego dla indywidualnego i wspólnotowego życia chrześcijan
12. Rola duchowego wymiaru papieskiej posługi
13. Liturgia zewnętrznym wyrazem wewnętrznej jedności
14. Ekumeniczny wymiar duchowości pokoju
15. Niektóre cechy duchowości ekumenicznej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy: Student definiuje duchowość ekumeniczną; charakteryzuje poszczególne kierunki rozwoju w zależności od wyznania; określa przestrzenie współpracy na polu rozwoju życia duchowego chrześcijan.
Na płaszczyźnie umiejętności: umie dokonać właściwej analizy duchowości poszczególnych wyznań; potrafi dokonać właściwego porównania, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie duchowości wyznania; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w duchowość praktyczną.
Na płaszczyźnie kompetencji: posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości; prowadzi dyskusje na poziomie bilateralnym oraz multilateralnym wskazując na aspekty duchowości; inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych wyznań chrześcijańskich; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat duchowości innych wyznań chrześcijańskich.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako - zna pojęcia z zakresu duchowości ekumenicznej; charakteryzuje poszczególne kierunki rozwoju w zależności od wyznania; określa przestrzenie współpracy na polu rozwoju życia duchowego chrześcijan.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu duchowości ekumenicznej .
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu duchowości ekumenicznej , potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu życia duchowego chrześcijan.
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu duchowości ekumenicznej , właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu ekumenizmu.
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu duchowości ekumenicznej i odnosi je do całości ekumenizmu.
EK nr 2 określany jako - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące duchowości poszczególnych wyznań; potrafi dokonać właściwego porównania, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie duchowości wyznania; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w duchowość praktyczną.
Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści w zakresie duchowości poszczególnych wyznań spełniającej podstawowe kryteria
Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści w zakresie duchowości poszczególnych wyznań w odpowiedzi na zadane kryteria
Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści w zakresie duchowości poszczególnych wyznań, adekwatną do zadanych kryteriów
Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści w zakresie duchowości poszczególnych wyznań, wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych.
EK nr 3 określany jako - posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości; prowadzi dyskusje na poziomie bilateralnym oraz multilateralnym wskazując na aspekty duchowości; inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych wyznań chrześcijańskich; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat duchowości innych wyznań chrześcijańskich.
Na ocenę:
Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie współczesnych kierunków duchowości
Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu współczesnych kierunków duchowości
Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie
Bdb (5): Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli z zakresu współczesnych kierunków duchowości, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie z oceną.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzaminu: dst – dst plus– 50-60%, db– db plus 60-85%, bdb– 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst–od 60%, db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
- Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio;
- Papieska Rada do Spraw Jedności Chrześcijan, Dyrektorium w sprawie realizacji zasad i norm dotyczących ekumenizmu z 25 marca 1993, w: - Ut unum. Dokumenty Kościoła Katolickiego na temat ekumenizmu 1982 - 1998, pr. zb. pod red. S.C. Napiórkowskiego, K. Lesniewskiego, J. Leśniewskiej, Lublin 2000;
- Jan Paweł II, Encyklika Ut unum sint, Rzym 25.05.1995;
- S. Nagy, Kościół na drogach jedności, Wrocław 1985;
- W. Hanc, Ekumeniczny wymiar teologii w zakresie chrześcijańskiej duchowości, Studia Oecumenica 1(2001), s. 75 – 90;
- P. Kantyka, Autorytet w Kościele. Dialog katolicko - anglikański na forum światowym, Lublin 2004;
- A. Skowronek, Teologiczne zbliżenia. Węzłowe problemy Vaticanum II w aspekcie ekumenicznym, Warszawa 1993
Literatura uzupełniająca:
- T.J. Chlebowski, Ekumenizm duchowy w nauczaniu papieża Jana Pawła II, Lublin 2006.
W cyklu 2024/25_Z:
- Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: