Wtajemniczenie chrześcijańskie WT-DTE-WMWC
Wtajemniczenie chrześcijańskie w religiach przedchrześcijańskich. Istotne wymiary i znaczenie inicjacji na przykładzie misteriów greckich, eleuzyńskich. Wtajemniczenie w Kościele starożytnym: katechumenat i mistagogia. Powrót do wtajemniczenia i mistagogii w okresie Soboru Watykańskiego II. Istotne elementy wtajemniczenia: przemiana życia, pogłębienie wiary, nowe narodzenie, życie codzienne. Wtajemniczenie a liturgia. Wtajemniczenie a sakramenty chrztu, bierzmowania i Eucharystii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
Student rozumie podstawowe założenia i elementy wtajemniczenia chrześcijańskiego. Definiuje katechezę i wtajemniczenie chrześcijańskie. Charakteryzuje relacje między wtajemniczeniem a katechezą. Cytuje odpowiednie dokumenty. Tłumaczy rolę wtajemniczenia w katechezie.
2. Umiejętności
Student analizuje definicję wtajemniczenia i katechezy. Rozróżnia poszczególne elementy inicjacji i katechezy. Rozwija teorię katechezy z uwzględnieniem inicjacji. Ocenia skuteczność katechezy, biorąc pod uwagę element inicjacji. Projektuje i tworzy katechezę wtajemniczenia.
3. Kompetencje
Student dostrzega relację między katechezą a wtajemniczeniem. Dyskutuje na temat skuteczności katechezy inicjacyjnej. Pracuje w zespole osób tworzących katechezę wtajemniczenia. Troszczy się o obecność elementu wtajemniczenia w katechezie. Docenia rolę elementów inicjacji w katechezie.
Udział w wykładzie - 30
konsultacje - 10
praca własna studenta - 20
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja.
1. Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowych założeń inicjacji chrześcijańskiej i nie potrafi jej odnieść do katechezy.
2. Ocena dostateczna: Student zna podstawowe założenia wtajemniczenia chrześcijańskiego.
3. Ocena dobra: Student zna założenia wtajemniczenia chrześcijańskiego i potrafi je odnieść do katechezy.
4. Ocena bardzo dobra: Student rozumie znaczenie inicjacji chrześcijańskiej dla katechezy. Potrafi pokazać jej znaczenie i funkcje oraz dokonać interpretacji w odniesieniu do życia religijnego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Kongregacja Kultu Bożego, Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych, Rzym 1972 (wyd. polskie Katowice 1988).
2. L'iniziazione cristiana. Documenti e orientamenti della Conferenza Episcopale Italiana, Torino 2004.
3. Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w praktyce duszpasterskiej, red. R. Pierskała, H. Sobeczko, Opole 1996.
4. Ks. Kazimierz Misiaszek, Mistagogia w katechezie, w: Mistagogia a duchowość, red. A. Żądło, Katowice 2004, ss. 81-90.
5. Marino Qualizza, Inicjacja chrześcijańska, Kraków 2002.
6. R. Buchta, Mistagogia w polskiej refleksji i praktyce katechetyczno-duszpasterskiej po II Soborze Watykańskim, Katowice 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: