Polskie szkoły duchowości w XVII i XVIII wieku WT-DTE-WMPSD2
1. Sobór Trydencki i jego reformy.
2. Szkoły duchowości na ziemiach polskich.
3. Duchowość polska
4. Stanisław Papczyński jako człowiek wiary, nadziei i miłości.
5. Stanisław Papczyński jako zawierzony Bożej Opatrzności.
6. Stanisław Papczyński jako apostoł Niepokalanej.
7. Stanisław Papczyński jako mąż modlitwy i umiłowania Eucharystii.
8. Stanisław Papczyński jako orędownik cierpiących w czyśćcu.
9. Trudności w zakładaniu i rozwoju zgromadzenia
10. Reguła dziesięciu cnót NMP, Reguły i konstytucje.
11. Charakter i cel zakonu.
12. Charyzmaty o. Stanisława Papczyńskiego.
13. Charyzmat Zgromadzenia Księży Marianów.
14. O. Kazimierz Wyszyński.
15. Dzieło odnowienia zgromadzenia.
16. Mariańska szkoła duchowości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbol przedmiotu: 3fcp3f4
1)wiedza Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna
zagadnienia poruszane w ramach szkół duchowości w XVII- XVIII w.
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów z zakresu wiedzy o szkołach duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i
z zakresu wiedzy o szkołach duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe zagadnienia dotyczące założycieli, doktryny i uczniów szkół duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę
historyczną dla oceny rożnych współczesnych sposobów mówienia szkół duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
2) umiejętności Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować o wynikach swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować
wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia o szkołach duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i
porównań między szkołami duchowości istniejącymi w XVII i XVIII w.
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą
wiedzę
3) kompetencje społeczne Ek-3:
ocenia wartość propozycji doktryny szkół duchowości w XVII i XVIII w.
na ocenę 2 (ndst) nie dostrzega wpływu szkół duchowości XVII- i XVIII w. w jego postrzeganiu rzeczywistości
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje zagadnienie doktrynalne szkół duchowości XVII- i XVIII w., często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w otaczającej go rzeczywistości schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście
potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i
samodzielne twierdzenia
Kryteria oceniania
1)wiedza Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna
zagadnienia poruszane w ramach szkół duchowości w XVII- XVIII w.
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów z zakresu wiedzy o szkołach duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i
z zakresu wiedzy o szkołach duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe zagadnienia dotyczące założycieli, doktryny i uczniów szkół duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę
historyczną dla oceny rożnych współczesnych sposobów mówienia szkół duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
2) umiejętności Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować o wynikach swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować
wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia o szkołach duchowości istniejących w XVII i XVIII w.
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i
porównań między szkołami duchowości istniejącymi w XVII i XVIII w.
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą
wiedzę
3) kompetencje społeczne Ek-3:
ocenia wartość propozycji doktryny szkół duchowości w XVII i XVIII w.
na ocenę 2 (ndst) nie dostrzega wpływu szkół duchowości XVII- i XVIII w. w jego postrzeganiu rzeczywistości
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje zagadnienie doktrynalne szkół duchowości XVII- i XVIII w., często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w otaczającej go rzeczywistości schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście
potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i
samodzielne twierdzenia
Literatura
A. Bibliografia podstawowa:
1. W. Makoś, O. Stanisław od Jezusa i Maryi Papczyński, Warszawa 1998.
2. S. Sydry; J. Totoraitis, Zgromadzenie Księży Marianów od założenia do odnowienia, Puszcza Mariańska 2004.
B. Bibliografia uzupełniająca:
1. A. Jordan, Zarys historii duchowości, Kielce 1993.
2. B. Charles Andre, Wprowadzenie do teologii duchowości, Myśl teologiczna, Kraków 1996.
4. G.L. Reginald, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998.
5. J.W. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001.
6. I.Giovanni, Duchowość franciszkańska, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: