Próby reinterpretacji dogmatów Maryjnych WT-DTE-WMPID
Dokonując prób reinterpretacji dogmatów Maryjnych pochylamy się nad ich treścią w świetle Biblii oraz współczesnych ujęć, uwzględniając również apokryfy.
Interpretując dogmat o dziewictwie Maryi, zauważymy, iż jest on jednym z najbardziej problematycznych dogmatów dla mentalności współczesnych ludzi, mimo że nie budził nigdy zastrzeżeń przynajmniej odnośnie do dziewictwa przed narodzeniem Jezusa.
Omawiając dogmat Bożego Macierzyństwa należy zwrócić uwagę na pogański kult bogini-matki, aby odeprzeć te zarzuty w świetle aktualnej interpretacji dogmatu Chalcedońskiego, który miał na celu skorygowanie nauki sformułowanej na soborze efeskim (431), zwłaszcza sprecyzowanie chrystologicznej doktryny Kościoła i odniesienia macierzyństwa do osoby Boskiej.
Dogmaty o Niepokalanym Poczęciu i Wniebowzięciu odnoszą się do prawdy o grzechu pierworodnym oraz żywo dyskutowanej eschatologii, która dzisiaj przez wielu teologów uznaje zmartwychwstanie w śmierci. Mając na uwadze dogmat Niepokalanego Poczęcia nie sposób pominąć oddania Polski Niepokalanemu Sercu Maryi jest wyznaczone na dzień 8 września 1946 r. oraz objawień w Lourdes i kultu Niepokalanego Serca Maryi w świetle objawień Fatimskich.
Dogmaty maryjne stały się także podstawą kilku innych poglądów na temat matki Jezusa. Kościół rzymskokatolicki przypisuje jej bowiem również szczególną rolę w stosunku do całej ludzkości – rolę pośredniczki, współodkupicielki i tytuł matki Kościoła, o który zabiegał kard. Stefan Wyszyński z członkami Episkopatu Polski biorącymi udział w Soborze Watykańskim II na czele. Odniesiemy się do tych problemów .biorąc pod uwagę współczesne Magisterium Kościoła oraz pośrednictwo w Duchu Świętym.. .
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1) Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów
2) Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie
- na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
- na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3) EK-3
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień związanych z reinterpretacją dogmatów Maryjnych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb.) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: