Modele misyjne w historii ewangelizacji WT-DTE-WMME
1. Jak rozumieć i interpretować modele misyjne?
2. Model apostolski.
3. Model starochrześcijański (adaptacyjny).
4. Model wczesnośredniowieczny.
5. Model monastyczny.
6. Model konfrontacyjny.
7. Model franciszkański.
8. Model dominikański.
9. Model patronacki w Azji i Nowym Świecie.
10. Model jezuicki.
11. Model papieski.
12. Modele misyjne zgromadzeń XIX-wiecznych.
13. Model kolonialny.
14. Model kontekstualny.
15. Model inkulturacyjny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada
a) wiedzę w zakresie:
EK 1 – znajomości metod misyjnych na przestrzeni dwudziestu wieków historii Kościoła, jak również kontekstów historycznych (polityczno-społecznych oraz kulturowych), w jakich poszczególne metody były rozwijane.
b) w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi krytycznie odnieść się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych w historii Kościoła, wykazując ich mocne i słabe strony oraz ich adekwatność w zmieniających się epokach.
c) w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać na współczesne zrozumienie metod misyjnych w odniesieniu do współczesnych problemów społecznych na poszczególnych kontynentach.
Skrócony opis:
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany
Cele przedmiotu:
Metody i kryteria oceniania:
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak rozeznania w temacie metod misyjnych na przestrzeni dwudziestu wieków historii Kościoła, jak również kontekstów historycznych (polityczno-społecznych oraz kulturowych).
Dst (3): bardzo ogólna wiedza na temat metod misyjnych na przestrzeni dwudziestu wieków historii Kościoła, jak również kontekstów historycznych (polityczno-społecznych oraz kulturowych).
Db (4): dobra orientacja w temacie dotyczącym metod misyjnych na przestrzeni dwudziestu wieków historii Kościoła, jak również kontekstów historycznych (polityczno-społecznych oraz kulturowych).
Bdb (5): bardzo dobra orientacja w temacie metod misyjnych na przestrzeni dwudziestu wieków historii Kościoła, jak również kontekstów historycznych (polityczno-społecznych oraz kulturowych).
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie posiada elementarnej umiejętności krytycznego odniesienia się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych w historii Kościoła, wykazując ich mocne i słabe strony oraz ich adekwatność w zmieniających się epokach.
Dst (3): posiada względnie dobrą umiejętność krytycznego odniesienia się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych w historii Kościoła, wykazując ich mocne i słabe strony oraz ich adekwatność w zmieniających się epokach.
Db (4): posiada dobrą umiejętność krytycznego prezentowania, omawiania i odnoszenia się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych w historii Kościoła, wykazując ich mocne i słabe strony oraz ich adekwatność w zmieniających się epokach.
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność krytycznego prezentowania i omawiania tematyki odnoszącej się do różnorodnych zarzutów pod adresem stosowanych metod misyjnych w historii Kościoła, wykazując ich mocne i słabe strony oraz ich adekwatność w zmieniających się epokach.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wykazać żadnych powiązań pomiędzy stosowanymi w historii metodami misyjnymi a rozmaitymi współczesnymi problemami na poszczególnych kontynentach.
Dst (3): potrafi jedynie bardzo ogólnikowo wykazać powiązania pomiędzy stosowanymi w historii metodami misyjnymi a rozmaitymi współczesnymi problemami społecznymi na poszczególnych kontynentach.
Db (4): potrafi adekwatnie wykazać powiązania pomiędzy stosowanymi w historii metodami misyjnymi a rozmaitymi współczesnymi problemami społecznymi na poszczególnych kontynentach.
Bdb (5): potrafi bardzo jasno i z pasją wykazać powiązania pomiędzy stosowanymi w historii metodami misyjnymi a rozmaitymi współczesnymi problemami społecznymi na poszczególnych kontynentach.
Kryteria oceniania
Wymagania wstępne:
1. Aktywne uczestnictwo we wszystkich wykładach (odbywających się online). Dopuszczalne są 3 nieobecności.
2. Zaliczenie przedmiotu w formie testu końcowego.
Literatura
Acosta J., De procuranda Indorum salute. Pacificación y colonización [1588], Madrid 1984.
Bevans S.B., Schroeder R., Teología para la misión hoy. Constantes en contexto, Estella 2009.
Bosch D.J., Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii misji, Katowice 2010.
Carroll W.H., Historia chrześcijaństwa, t. II, Budowanie chrześcijaństwa, Wrocław 2010.
Carroll W.H., Historia chrześcijaństwa, t. IV, Podział chrześcijaństwa, Wrocław 2011.
Górski J., Nowy paradygmat misji, Warszawa 2006.
Rops D., Kościół wczesnego średniowiecza, Warszawa 1969.
Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.
Różański J., Zakładanie dojrzałego Kościoła jako cel działalności misyjnej, „Lumen Gentium. Zeszyty Misjologiczne” (2012), nr 1, s. 107-131.
Ryś G., Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. Spotkania z historią Kościoła, Kraków 2016.
Schnidlin J., Katholische Missionsgeschichte, Steyl 1924.
Senior D., Stuhlmueller C., Biblia y misión, Estella 1985.
Sievernich M., Die christliche Mission. Geschichte und Gegenwart, Darmstadt 2009.
Sosnowski M., Strategia misyjna ad gentes na łacińskim zachodzie – dylematy i rozwiązania, [w:] J. Dobosz, J. Strzelczyk (red.), Chrystianizacja „Młodszej Europy”, Poznań 2017, s. 221-249.
Wodecki B., Wodecki F., Zapłata F. (red.), Breviarium missionum. Wybór dokumentów Kościoła dotyczących dzieła misyjnego, Warszawa 1979, t. I/II.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: