Kościół katolicki w dialogu z tradycyjnymi religiami Afryki WT-DTE-WMKKA
1 Przewodnik Bibliograficzny.
2. Różnorodność Tradycyjnych Religii Afryki.
3. Historia dialogu.
4. Główne filary doktryny tradycyjnych religii afrykańskich a chrześcijaństwo.
5. Wiarę w Istotę Najwyższą i w niższe bóstwa a chrześcijaństwo.
6. Wiara w duchy a chrześcijaństwo.
7. Postrzeganie człowieka jako istoty cielesno-duchowej.
8. Wiarę w życie pozagrobowe.
9. System etyczny TRA a chrześcijaństwo.
10. Kult przodków a chrześcijaństwo.
11. Obrzędy przejścia a chrześcijaństwo.
12. Obrzędy terapeutyczne a chrześcijaństwo.
13. Kulty synkretyczne.
14. Inne formy dialogu międzyreligijnego (dialog życia, dialog społecznego zaangażowania, dialog dzieł, dialog religijnego doświadczenia).
15. Odpowiedzialni za dialog międzyreligijny (biskupi, kapłani, seminarzyści, osoby konsekrowane, katechiści i świeccy, funkcjonariusze tradycyjnych religii afrykańskich).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o tradycyjnych religiach Afryki; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii na tym kontynencie.
Wykład prowadzony jest zdalnie w programie Microsoft Teams:
WT_RÓŻAŃSKI_Kościół_katolicki_w_dialogu_z_tradycyjnymi_religiami_Afryki_sem_zimowy_2020-2021
Kod zespołu: jad03yd
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu dialogu międzyreligijnego
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu dialogu międzyreligijnego
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w dialogu międzyreligijnym, wskazać mechanizmy jego prowadzenia
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów dialogu międzyreligijnego w czasie i przestrzeni
Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Literatura
Kaczyński G.J., Czarny chrystianizm. Ze studiów nad ruchami afrochrześcijańskimi, Warszawa 1984.
Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, Warszawa 1994.
Mbiti J.S., Afrykańskie religie i filozofia. Przeł. K. Wiercińska, Warszawa 1980.
Piłaszewicz S., Religie Afryki, Warszawa 2000.
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.
Sokolewicz Z., Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986.
Szyjewski A., Religie Czarnej Afryki, Kraków 2005.
Urban J., Doświadczenie Boga u ludów Bantu, Warszawa 1987.
Zajączkowski A., Pierwotne religie Czarnej Afryki, Warszawa 1965.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: